Még a trombózis kockázatát is megnöveli: néhány fontos szabályt be kell tartani, ha várandósan repülsz
Számos rizikófaktor befolyásolhatja a terhesség alatt a repülést, így megfontolandó, vállalkozik-e ilyenkor az ember repülőútra.

trhes-cover
Ez is érdekelhet

Változatosságra vágyóknak irány Linz! (x)

Második Esély a Procter and Gamble segítségével (x)

Kirándulnál egyet a családdal vagy csak fitten tartanád magad? Esetleg bebringáznál a munkahelyedre? Válaszd a Riverside 500-at! (x)

beauty and style

Ez a frufru mindenkinek jól áll: fodrász mutatja meg, hogyan készül »

A zsebes nadrág még soha nem volt ennyire nőies: szuper stílustippek az utcáról »

Már nem dundi, és nem is betegesen sovány: a 32 éves Crystal Renn szebb, mint valaha »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Akár egy hosszabb nyaralásról van szó, akár egy céges útról, sok kismama fejében megfordul az a kérdés, mennyire jelent veszélyt terhesen a repülőút a babájára és saját magára nézve. Mikortól meddig utazhat állapotosan, mennyire kell félni az olyan dolgoktól, mint a kabinban uralkodó légnyomás- és oxigéncsökkenés, a trombózisveszély vagy a kozmikus sugárzás.

Ez a legideálisabb időszak a repülésre

Önmagában a repülés a tudomány mai állása szerint nem ártalmas sem az anyára, sem a magzatra, azonban vannak általános ajánlások arra nézve, hogy egy kismama számára melyik időszak alkalmas a repülésre. Szövődménymentes terhesség esetén akár mindhárom trimeszterben lehet utazni - a 8-10 hétben a repülést sokan nem javasolják -, de a legbiztonságosabb és a legkényelmesebb mégiscsak a második trimeszter. Ekkor már a kezdeti rosszullétek és a krónikus fáradság is elmúlik, nem olyan nagy még a pocak, a kismama általában ebben az időszakban van ereje teljében, így még élvezni is tudja az utazást. Az utazás állapotosan nagyon jó dolog, de az időintervallum lehetőleg 3 óra alatt legyen, így a kockázat elenyésző lesz.

terhes-szoveg

A legtöbb légitársaság honlapján találhatunk információkat arra vonatkozóan, hogy mikortól meddig repülhetnek gépeiken a várandós kismamák. A társaságoknál külön szabályok vonatkoznak a terhesség alatti repülésre, így mindenképpen fontos jegyvásárlás előtt ennek is utánajárni. A Ryanar honlapjáról ide kattintva, a Wizzair honlapjáról pedig ide kattintva lehet tájékozódni.

Általánosságban elmondható, hogy a 28. betöltött héttől kezdve már csak orvosi igazolással engedik repülőgépre szállni a várandós nőket. Az igazolásnak tartalmaznia kell a szülés várható időpontját, valamint a kismama egészségi állapotát kell feltüntetni, az anyanyelv mellett angol nyelven is. A visszaútra is érvényes igazolással kell rendelkezni.

Komplikációmentes terhesség esetén a 36. hét után – ikerterhesség esetén a 32. hétig - a legtöbb légitársaság már nem vállalja a kismama utaztatását, hiszen ekkor már nagyobb az esélye a szülés megindulásának, esetleg koraszülésnek. Ilyenkor a repülőgépnek meg kell szakítani útját az első repülőtéren, ez a szülő nőnek szükségtelen veszélyt, a társaságnak pedig jelentős anyagi veszteséget okoz, így azt is szem előtt kell tartani, hogy ne csak az odaúton, de a visszaúton se legyen betöltve a 36. hét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mi a helyzet a biztonsági kapukkal és a kabinban uralkodó légnyomáscsökkenéssel?

A kismamákat a legtöbb esetben a zaj, a rázkódás, a nyomásváltozás, a kevesebb oxigén, a biztonsági kapukon való áthaladás, a kozmikus sugárzás, a mozgáshiány és a trombózisveszély aggaszthatják. 

Biztonsági kapu

A biztonsági kapuk általában alacsony intenzitású mágneses mezőket vagy alacsony energiájú rádióhullámokat használnak a fémeszközök érzékelésére, amelyek nem jelentenek veszélyt sem az anyukára, sem a babára nézve, így biztonságosan át lehet alatta haladni.

A nyomásváltozás és az oxigén csökkenése a kabinban

Komplikációmentes terhesség esetén nem kell, hogy gondot okozzon a kabinban a nyomás- és oxigéncsökkenés. Keringési elégtelenség, szív-, illetve tüdőgondok esetén vagy más tartós betegségnél azonban mindenképpen orvosi szakvélemény szükséges.

Kozmikus sugárzás

A repülőgépek általában 10.000 méter körüli magasságon repülnek, ezen a magasságon már jóval nagyobb a kozmikus eredetű sugárzás szintje, mint a tengerszinten. A repülőgép belsejében ez a sugárzás alig magasabb mint a földön, köszönhetően a repülőgép testének, ezért a szakértők véleménye szerint veszélytelen mértékű a sugárzás mind a magzatra, mind a kismamára nézve.

terhes-szoveg-2

Mozgáshiány, trombózis

A hosszú mozgáshiány és ülés következtében - elsősorban az alsó végtagokon - lassul a vérkeringés, ezért a trombózisveszély jelentősen fokozódik. Nem szabad megfeledkezni a mélyvénás trombózis kockázatát csökkentő kompressziós harisnya viseléséről, és rendszeres időközönként érdemes járkálni a fedélzeten, vagy ha nincs rá mód, akkor legalább a vádlikat párszor megfeszíteni, hogy elősegítsük a vérkeringést.

Zaj, rázkódás

A baba a magzatvízben úszkálva semmilyen kellemetlenséget nem észlel a repülésből, még ha a levegőben a körülmények másak is, mint a földön.

Ilyen esetekben tilos a repülés a kismamáknak

Ha bármilyen komplikáció előfordult a terhesség során, a repülés nem javasolt. Ilyen például a terhességi magas vérnyomás, egy cukorbeteg vagy súlyosan vérszegény várandós, de akár hüvelyi vérzés a terhesség alatti kórelőzményben - erről korábbi cikkünkben egy szülész-nőgyógyászt is megkérdeztünk.

(Képek: Getty Images)

Ezt is szeretjük