Úttörővasút működött a Bükk festői völgyében: a természet lassan visszahódítja a területet
Már csak néhány rom árulkodik az egykori kisvasutakról.
Az országban egymást érik a gyönyörű természeti attrakciók, a turisták kedvükre válogathatnak vadregényes erdei túraútvonalak, völgyekben megbújó falvak, csodás vizek között, ám akadnak, akik inkább az elhagyatott vidékekre kíváncsiak.
A bezárt, majd idő közben az enyészeté lett kisvasutak izgalmas célpontot jelenthetnek számukra is.
Vannak olyan turistaútvonalak, amelyeket követve az erdők mélyén itt-ott sínpárokra lehetnek figyelmesek a szemfüles túrázók.
Megszűnt kisvasutak Magyarországon
Régi idők vasútjai ezek, melyek közül némelyik gazdasági, fa- vagy áruszállítási célokat szolgált, másokon viszont vidám zakatolás közben pihentek a kirándulók. - Ha ma is utaznál kisvasúton, akár a kutyusoddal, korábbi cikkünkben mutattunk néhány remek, működő vonalat is.
Úttörővasút a Bükkben
Az Egri Gazdasági Vasutat ugyan eleinte kizárólag bányászati célokból működtették, a 60-as évek végén viszont egy új feladatot is kapott: 1967 és 1976 között úttörővasútként szállította a környéken kirándulókat, illetve a közeli úttörőtábor lakóit.
Mivel a vasút állapota folyamatosan romlott, a forgalomból származó bevétel és a kavicsbánya termelése pedig nem számított elegendőnek az üzemeltetési költségek fedezéséhez, a vonalat megszüntették, buszokkal pótolták. Mára csak néhány forgalmi épület romjai, a hídfők és a töltés utal a terület múltjára.
Ropolyi vasút
A Zselic csodálatos vidéke a Ropolyi-erdő, melyben egykor kisvasút is zakatolt, noha csupán erdőgazdálkodási célokat szolgált, mindössze 1918 és 1929 között működött. Érdekesség, hogy a Kaposvárhoz tartozó területen máig őrzik a vasút emlékét.
A fakitermelés megszűnésével vesztette létjogosultságát az erdei vasútvonal, a síneket eltüntették, míg a mozdonyt a cukorgyári vonalra helyezték át. A végállomása a Dugás-kút volt, ahol emlékművet is állítottak egy sínpárt is kihelyezve a szakaszra.
Szegedi Kisvasút
Az alföldi tanyavilágban és a nagyobb városok közötti kapcsolat megteremtése érdekében jött létre 1926-27-ben a Szegedi Gazdasági Vasút, ráadásul két alvonallal: Szeged és Pusztamérges, illetve Szeged és Ásotthalom, valamint a halastelki iskola között, összesen 78 kilométeren. Az első pillanattól a személyszállítás volt a cél a keskenyebb nyomtávú vasúton, ez az infrastrukturális előny több község, így Domaszék vagy Ásotthalom létrejöttéhez is hozzájárult.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Meglehetősen modern adottságokkal rendelkezett a vasút, fénysorompó, villamos dízelmozdony is volt itt, ám a fénykor csupán 1968-ig tartott, amikor kimondták rá a halálos ítéletet. Végül 1957-ben szűnt meg, ma néhány talpfa, vasúti átjáró állít emléket a helynek, emellett néhány funkciót váltott, általában lakóházként üzemelő állomásépület.
Szívszorító látvány az egykor pazar magyar kastély: 3 nagy múltú épület, ami többet érdemelne
Az egykor gyönyörű kastélyok ma lepusztulva tengődnek.
Elolvasom(Képek: Wikipedia / Mrcsifkin, Mrcsifkin, Zerind.)