Úttörővasút működött a Bükk festői völgyében: a természet lassan visszahódítja a területet

Már csak néhány rom árulkodik az egykori kisvasutakról.

Megszűnt kisvasutak Magyarországon
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az országban egymást érik a gyönyörű természeti attrakciók, a turisták kedvükre válogathatnak vadregényes erdei túraútvonalak, völgyekben megbújó falvak, csodás vizek között, ám akadnak, akik inkább az elhagyatott vidékekre kíváncsiak.

A bezárt, majd idő közben az enyészeté lett kisvasutak izgalmas célpontot jelenthetnek számukra is.

Vannak olyan turistaútvonalak, amelyeket követve az erdők mélyén itt-ott sínpárokra lehetnek figyelmesek a szemfüles túrázók.

Megszűnt kisvasutak Magyarországon

Régi idők vasútjai ezek, melyek közül némelyik gazdasági, fa- vagy áruszállítási célokat szolgált, másokon viszont vidám zakatolás közben pihentek a kirándulók. - Ha ma is utaznál kisvasúton, akár a kutyusoddal, korábbi cikkünkben mutattunk néhány remek, működő vonalat is.

Úttörővasút a Bükkben

Az Egri Gazdasági Vasutat ugyan eleinte kizárólag bányászati célokból működtették, a 60-as évek végén viszont egy új feladatot is kapott: 1967 és 1976 között úttörővasútként szállította a környéken kirándulókat, illetve a közeli úttörőtábor lakóit.

Mivel a vasút állapota folyamatosan romlott, a forgalomból származó bevétel és a kavicsbánya termelése pedig nem számított elegendőnek az üzemeltetési költségek fedezéséhez, a vonalat megszüntették, buszokkal pótolták. Mára csak néhány forgalmi épület romjai, a hídfők és a töltés utal a terület múltjára.

Ropolyi vasút

A Zselic csodálatos vidéke a Ropolyi-erdő, melyben egykor kisvasút is zakatolt, noha csupán erdőgazdálkodási célokat szolgált, mindössze 1918 és 1929 között működött. Érdekesség, hogy a Kaposvárhoz tartozó területen máig őrzik a vasút emlékét.

A fakitermelés megszűnésével vesztette létjogosultságát az erdei vasútvonal, a síneket eltüntették, míg a mozdonyt a cukorgyári vonalra helyezték át. A végállomása a Dugás-kút volt, ahol emlékművet is állítottak egy sínpárt is kihelyezve a szakaszra.

Szegedi Kisvasút

Az alföldi tanyavilágban és a nagyobb városok közötti kapcsolat megteremtése érdekében jött létre 1926-27-ben a Szegedi Gazdasági Vasút, ráadásul két alvonallal: Szeged és Pusztamérges, illetve Szeged és Ásotthalom, valamint a halastelki iskola között, összesen 78 kilométeren. Az első pillanattól a személyszállítás volt a cél a keskenyebb nyomtávú vasúton, ez az infrastrukturális előny több község, így Domaszék vagy Ásotthalom létrejöttéhez is hozzájárult.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Meglehetősen modern adottságokkal rendelkezett a vasút, fénysorompó, villamos dízelmozdony is volt itt, ám a fénykor csupán 1968-ig tartott, amikor kimondták rá a halálos ítéletet. Végül 1957-ben szűnt meg, ma néhány talpfa, vasúti átjáró állít emléket a helynek, emellett néhány funkciót váltott, általában lakóházként üzemelő állomásépület.

Szívszorító látvány az egykor pazar magyar kastély: 3 nagy múltú épület, ami többet érdemelne

Az egykor gyönyörű kastélyok ma lepusztulva tengődnek.

Elolvasom

(Képek: Wikipedia / MrcsifkinMrcsifkin, Zerind.)

Ezt is szeretjük