Így örültek a budapestiek a Libegőnek a szocializmusban: már 50 éve közlekedik

A Zugligeti Libegő, ami épphogy megúszta a Hegyi-kopter nevet, hamar belopta magát az emberek szívébe.

Libegő története képekkel
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Budai-hegységben kedvelt program a libegőzés. A János-hegyen, a XII. kerületben működő függővasút kellemes kirándulások részét képezheti.

A János-hegyi légpálya ötven éve szállítja magasba vágyó utasait, 1970. augusztus 19-én adták át, másnap már a nagyközönség is kipróbálhatta.

Rengetegen keresték fel a főváros új attrakcióját

Már az 1930-as évek elején felmerült a Zugligetből a János-hegyre induló függővasút építésének gondolata, meg is indult a tervezés, ám a második világháború keresztülhúzta a számításokat. Budapest XII. Kerületi Tanácsa végül 1967-ben határozott a kötélvasút létesítéséről. 1969. március 24-én kezdődtek a munkálatok, az Út- és Vasúttervező Vállalat (UVATERV) tervei szerint, a fővállalkozó szerepét az Országos Bányagépgyártó Vállalat töltötte be.

A névadásra pályázatot írtak ki, arra számítva, hogy így máris jobban megkedvelik majd az emberek a város új attrakcióját. A felhívásra több mint 10 ezer javaslat érkezett, közöttük egészen kreatívak is, úgymint: Hegyi-kopter, Páros-János, MILÉV (Mini-Lég-Vonat), Zuglibusz és Villamosszék. Még a Puszivasút-ötlet is felmerült. A hivatalos elnevezés a János-hegyi Légpálya lett, becézve libegő, amit 33-an küldtek be. Közülük sorsot húztak, és a nyertes 3 ezer forintot kapott. Augusztus 20-án birtokba vették a közlekedési eszközt a városlakók, és a következő hónapok, évek során is sokan keresték fel.

Az 1970. augusztus 19-i átadón sokan megjelentek. Bartos István, a Fővárosi Tanács VB-elnökhelyettese ünnepélyes beszéddel készült az alkalomra.
Fotó: Fortepan/Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény
Dr. Csanádi György közlekedési, postaügyi miniszter és a felesége is elégedetten vett részt az ünnepélyes átadón, ki is próbálta az új szerkezetet.
Fotó: Fortepan/UVATERV
A zugligeti alsó állomás 228 méter magasan helyezkedik el, ahonnan kicsit több mint 10 perc alatt lehet megérkezni a fenti célba.
Fotó: Fortepan/Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény
Útja során a Libegő 1041 méteres távolságot és 262 méteres szintkülönbséget tesz meg. Az építése során a drótkötelet és a függőszékeket Ausztriából hozatták, az acéloszlopok, amelyek ekkor még piros színben pompáztak, Tatabányáról érkeztek.
Fotó: Fortepan/UVATERV
Eleinte sokan rémisztő élményként számoltak be a libegőzésről, tartottak az új közlekedési eszköztől, főleg a beszállástól. A csodás panoráma feledtette félelmeiket. A pálya közvetlenül a fák lombjainak közelében, helyenként magánkertek felett halad - utóbbi miatt pereskedések is előfordultak.
Fotó: Fortepan/UVATERV
A két állomás kivitelezője a Pest megyei Közúti Építők Vállalat volt. A felső a János-hegy lábánál, 487 méteren várja az utasokat.
Fotó: Fortepan/UVATERV
A felső végállomástól kis sétával elérhető a népszerű kirándulóhely, az Erzsébet-kilátó, ahonnan tiszta időben jóformán az egész város látható. Az 1908 és 1910 között épült létesítményt Schulek Frigyes tervezte, az ő műve többek között a Halászbástya is.
Fotó: Fortepan/Karabélyos Péter
1970. augusztus 20-án több mint 10 ezren utaztak a XII. kerületi Tanács által üzemeltetett libegőn, a következő, valamivel több mint 7 hónap alatt 250 ezren váltottak rá jegyet - számolt be róla az 1970. október 28-i Esti Hírlap.
Fotó: Fortepan

Múzsák a csók után irodalmi est

Egy különleges estére számíthat, aki velünk tart, amely során életutak, művészet és anyaság fonódik össze a színpadon. Hernádi Judit és Tarján Zsófia őszintén mesélnek anya-lánya kapcsolatukról: hogyan élte meg a művésznő a gyermekvállalást, milyen érzés volt Zsófinak híres édesanya mellett felnőni.A könyvben szereplő nők történeteiről Bálint Lilla szerző mesél, míg Hernádi Judit egy-egy megrázó vagy felemelő könyvrészletet olvas fel. 

Promóció

(Borító- és ajánlókép forrása: Fortepan/Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény, UVATERV)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük