Kinn hagyott utasok, trükköző légitársaságok: utazásszervezők meséltek a koronavírus-járvány pánikjáról
Utazásszervezők mondták el, milyen volt a koronavírus-járvány okozta pánik a turizmusban.

utas-repuloter-repulojegy-legitarsasag
Ez is érdekelhet

Országos Iskolakert-fejlesztési Program: úton egy környezettudatos generáció felé (x)

Bónusz napok a dm-ben: szuper ajánlattal vár kedvenc drogériád (x)

beauty and style

Nem olyanok, mint a megszokott instaszelfik: gyönyörű képeket készített magáról a fotósnő »

Nincs nőiesebb viselet a pliszírozott szoknyánál: így viseld a szezon alapdarabjaival »

Az arcroller vagy a gua sha hatékonyabb? – Ez alapján válassz az arcmasszírozók közül »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az élet szinte minden területére rányomta idén a bélyegét a koronavírus-járvány és a miatta elrendelt óvintézkedések, ám a turizmus különösen megszenvedte azokat. Az adókedvezményezettek listájából kimaradó utazásszervezők és az idegenvezetők jelenleg is nehéz helyzetben vannak, az ő szemszögükből nézve kiváltképp kaotikusan zajlott az elmúlt néhány hónap.

Sokan kerültek kilátástalan helyzetbe munkájuk elvesztése miatt, az idegenforgalomban pedig egyelőre esély sincs a járvány előtti állapotok visszaállítására. A légitársaságok trükközéseibe, a lezárások első pánikjába és a hazautaztatás maceráiba utazásszervezők és idegenvezetők nyújtanak betekintést Kordos Szabolcs Turista from Hungary című könyvének bővített kiadásában.

Vissza nem fizetett repülőjegyek

- Ahány légitársaság van a világon, annyiféle válasz született erre a krízisre. Ráadásul ez a válasz is folyamatosan, napról napra változott - mondta el Anna, egy repülőjegy-iroda dolgozója a szerzőnek. - Az alapproblémát az jelentette, hogy ha a légitársaságok visszafizették volna minden jegy árát, ahogyan egy tökéletes világban ildomos lenne, akkor többségük azonnal csődbe ment volna.

- Több légitársaság - köztük a legnagyobb presztízzsel rendelkező mamutok is - leállították az azonnali visszautalási rendszerüket, hogy ne ömöljön ki számolatlanul a pénz a rendszerből. (...) Míg eddig egy gép döntött a követelésekről, és csak a problémás eseteket küldte az ügyintéző elé, most fordult a kocka, és minden egyes ügyben élő ember dönt majd. A cél egyértelmű: húzni akarják az időt addig, amíg valamennyire stabillá nem válik a cég - fejtette ki, ügyfeleit pedig felkészítette arra, hogy nagyjából a jövő év közepén juthatnak hozzá a visszajáró összeghez.

Akadt olyan légitársaság is, aki új kártérítési módszert talált ki, és először csak az összeg 30%-át fizeti vissza a vásárlóinak, majd fokozatosan téríti meg a fennmaradó részt, így biztosítva, hogy ne kerüljön a cég azonnal padlóra. Sok helyen pedig voucherek kiadásával próbálják átvészelni a járványidőszakot, melyek akár egy évre is szólhatnak - fel nem használásuk esetén egy év múlva kapják vissza az utasok az adott összeget.

A cikk az ajánló után folytatódik

A voucherrendszer az egyéni utazók számára még akár elfogadható megoldást is jelenthet, egy-egy konferenciára befizetett több millió forint esetén azonban meglehetősen nagy gondot okozhat egy cégnek. A repülőjegy-irodát üzemeltető nő azonban sokkal dühítőbbnek tartotta a menetrend szerinti üres járatok reptetését, melynek célja szintén a visszatérítési kötelezettség elkerülése volt. Akadt ráadásul olyan társaság is, ahol eleinte az átfoglalásért is jelentős pluszösszegeket kellett fizetnie az utasoknak, akik a lezárások és a hatósági karanténok miatt kénytelenek voltak lemondani az aktuális útjaikról.

Hazamenekített utazók

Az utazásszervező legfontosabb feladata március közepén még az volt, hogy hazahozza ügyfeleit, akik külföldön rekedtek. Volt, akit a Közel-Keletről próbált hazahozni, ám a légitársaság törölte a járatait, amivel hazajuthatott volna. Néhány nappal későbbre tudott csak feljutni egy Frankfurtig tartó járatra, onnan pedig hazavonatozott, a szabadulása több százezer forintba került, de több utasának Ázsiából és az Egyesült Államokból is hatalmas összegekért sikerült csak hazarepülnie a pánikhelyzetben megtelt menekülőjáratokon.

Egy világot járó idegenvezető, Noémi is az utasait próbálta mielőbb hazahozni márciusban egy ázsiai országból. Csoportjuk végül gond nélkül hazaért, ám ők is szembesültek a pánikszerűen megtelt repülőgépekkel. Ő úgy látta, aki szervezetten, nagy társaságban vett részt egy-egy úton, az biztosabbnak érezhette a hazaútját, a több tucat fős csoportokkal már a Külügyminisztérium is foglalkozik, akár mentőakciót is indítva értük. Az egyéni utazók viszont már kevésbé kerülnek a figyelem középpontjába, így több hírt is kaptak Fülöp-szigeteken, Nepálban, Argentínában veszteglő utasokról.

Utazásszervező a pácban

Egy privát túrákat szervező, független idegenvezető, Béla nemcsak a túra menetét változtatta meg kényszerűségből, de külföldön is ragadt. Costa Ricában a chicagói törölt járatára ugyanis csak két alternatívája volt: nyolcszázezer forintért New Yorkon át utazik haza, vagy fillérekért egy ismerőséhez utazik, ahol meghúzza magát néhány hónapra. Végül az utóbbi mellett döntött.

Cikkünk Kordos Szabolcs Turista from Hungary című kötete bővített, új kiadása alapján készült.

szakacskonyv


A nagy sikerű Hungary-sorozat szerzője, Kordos Szabolcs ebben a könyvében bemutatja, milyenek vagyunk, ha minden értelemben átlépjük a határokat. Elmesélik kalandjaikat a koronavírus idején az utasokat hazamenekítő idegenvezetők, azok a kollégáik, akik a krízis miatt a világ egy távoli pontján rekedtek, és beszélnek az iparág összeomlásáról a dráma nagy vesztesei, az utazási irodák tulajdonosai. 

A kötetben találkozhatunk még a legújabb kori magyar portyázók színe-javával, a hajnali nyugágyfoglalóktól a botcsinálta bazártolvajokon át a notórius műtárgytapogatókig. Hány ezer kilométert utazik egy téliszalámis szendvics? Hogyan jutunk be mi, leleményes magyarok a vécén keresztül a híres párizsi múzeumba? Hogyan fosztogatunk, csenünk, kölcsönzünk turistaként külföldön? Miként viselkednek hírességeink, színészeink, tévésztárjaink, politikusaink ott, ahol azt hiszik, senki nem ismeri fel őket?


Kiadja a 21. Század Kiadó.

Ára 2468 forint.

Íme, egy ötcsillagos luxusszálló belülről

A luxusszállodákban a felső tízezer otthon érezheti magát. Minden elérhető itt, ami szem-szájnak ingere, természetesen csillagászati árakon, akár milliós összegekért.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük