A rendőrséget kérdeztük meg: mikor tilos ködlámpát használni, és mennyi bírság jár érte?
Sok tévhit él a ködlámpa használatával kapcsolatban, a rendőrség tájékoztatott a szabályokról.
A ködlámpa vagy más néven ködfényszóró használatáról a KRESZ úgy fogalmaz: akkor használható, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Ám végső soron a sofőrnek kell mérlegelnie, hogy mikor kapcsolja be. A helytelen használatot azonban akár közlekedési bírsággal is szankcionálhatja a rendőrség.
Az utakon nagyon vegyes a megítélése a ködlámpának: noha nagy segítség a szélsőséges időjárási körülményekben, az indokolatlan használat miatt sokan egyenesen falra másznak a vakító fényszóróktól. A ködlámpa fényereje ugyanis nagyobb a tompított fényszórókénál. Azonban nemcsak a közlekedő utasok miatt nem lehet ész nélkül, például a tompított lámpa kiváltására használni, hiszen akár bírság is járhat érte.
Mik azok a korlátozott látási viszonyok?
A rendőrség felhívta a figyelmet arra, hogy a KRESZ - A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet - úgy fogalmaz: a korlátozott látási viszonyok az átlagos látási viszonyoknak felhősödés, köd, eső, hóesés, porfelhő vagy más ok miatt előállt jelentősebb korlátozottsága.
Míg az első ködfényszóró funkciója, hogy a rossz látási viszonyok esetén javítsa az úttest megvilágítását, a hátsó ködláma feladata az, hogy a köd esetén feltűnőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.
Ennélfogva nem csupán sűrű ködben, de akár por vagy hóesés esetén is indokolt lehet a ködfényszóró használata. Azonban csakis akkor szabad, ha indokolt, más esetben a tompított fényszóró használata nem váltható ki vele. Noha általában ezek a korlátozott látási viszonyok lakott területen kívül fordulnak elő, a KRESZ szabályozása nem tér ki erre.
Tilos-e lakott területen és álló autóval?
- A KRESZ az adott kérdésben nem ír elő külön magatartást lakott területen, illetve azon kívül történő közlekedés esetére - válaszolta kérdésünkre az ORFK Kommunikációs Szolgálata.
A rendőrség hozzátette azt is, hogy álló járművön - a forgalmi okból megálló járművet kivéve - tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni, távolsági fényszórót, ködfényszórót használni azonban tilos.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Bírság is járhat a szabálytalan használatért
- A ködlámpa szabálytalan használata az elkövetett cselekménytől függően a KRESZ 44. § (4) vagy a 45.§ (2) bekezdésébe ütközik, és a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 224.§-a szerinti közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül - foglalta össze az ORFK, majd elmondták a lehetséges szankciókat is.
- A jogsértés észlelése esetén munkatársainknak lehetőségük van a figyelmeztetésre, helyszíni bírságolásra - melynek mértéke 5000-től 50 000 forintig terjedhet -, valamint szabálysértési eljárás kezdeményezésére. Tapasztalataink alapján az említett jogsértés miatt - az eset súlyától függően - a rendőrség helyszínen eljáró tagjai elsősorban figyelmeztetést alkalmaznak.
Ezért nem húzódnak le sokan a külső sávba a közlekedéspszichológus szerint
Miben rejlik a középső sáv vonzereje, és melyik korosztály használja legszívesebben?
Elolvasom(Képek: Getty Images Hungary.)
OLVASD EL EZT IS!
- közlekedés
- környezetvédelem
Változás jöhet az autók rendszámainál: szigorodnak a környezetvédelmi szabályozások
- közlekedés
- biztosítás