Ezért nem húzódnak le sokan a külső sávba a közlekedéspszichológus szerint
Miben rejlik a középső sáv vonzereje, és melyik korosztály használja legszívesebben?

autopalya 1
Ez is érdekelhet

5 tipp, hogy hogyan lendítsd fel a szépségszalonod forgalmát! (x)

„A természetben értjük meg, kik vagyunk” – Grecsó Krisztián író az Erdei Vándortáborokról (x)

Sári bíró - az idők változnak, de az emberek valójában nem (x)

Trendi új illat a világhírű Acqua Coloniától - Íme az egzotikus 4711 kölni (x)

Bettina fejlődése végre beindult (x)

beauty and style

Bőrfiatalítás egyszerűen: még néhány hónapig ideális az idő a ráncfeltöltésre »

Gyönyörű, érzéki nők, akik nem kilókban mérik a szépségüket: vastag a combjuk, de nem az a lényeg »

A 73 éves Cher 40-nek sem néz ki a reklámfotón: egyetlen ránc sincs a popdíva arcán »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A sofőrök többségét teljesen kiborítja, ha egy másik vezető nem hajlandó lehúzódni a külső sávba, noha látja, hogy előtte kilométerekig nincs senki. Vajon mit mond erről a pszichológia: miért nem húzódnak le?

Az ember azt gondolná, mostanra erről a témáról is temérdek kutatás készült, de ez nem így van. Azért meg lehet találni a választ, ami nem is olyan meglepő.

Miért ennyire vonzó a középső sáv?

A BBC stábja korábban készített egy értekezést a témával kapcsolatban, melyben Steve Stradling és Conrad King közlekedéspszichológusok kifejtették tapasztalataikat. Szerintük az emberi kapcsolatok közül a vezetésből hiányzik leginkább a demokrácia. Elvégre, amint az ember autópályára merészkedik, azonnal előjön a különbség gazdag és szegény között, és csak az számít, kinek nagyobb, drágább az autója, na és persze, erősebb a motorja.

Létezik azonban egy másik ok is, mégpedig a vezetés okozta szorongás, amivel sok vezetőnek meg kell küzdenie az autópályán. Bár ez a téma is jóval több kutatást igényelne, becslések szerint a sofőrök körülbelül harmada érintett ebben. A félelem ráadásul még nagyobb az autópályán, ahol rengeteg hatalmas jármű közlekedik. Ebben a nyomasztó lelkiállapotban pedig az út közepén haladás biztonságosabbnak tűnik.

A Leeds-i Egyetem pszichológusai autóvezető szimulátorban teszteltek idős és fiatal vezetőket, hogy kiderítsék, melyik sávot használják szívesebben. Feltevéseik, miszerint inkább az idősek választása esik a középső sávra, beigazolódott, mivel a teszt során a fiatal sofőrök kockázatvállalóbbnak bizonyultak.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mondj igent magadra!

A Femina Extra 4 alkalmas önfejlesztő sikerkurzusán Szily Nóra pszichológus és coach vezetésével elérheted, hogy elégedett, sikeres és boldog legyél az élet bármely területén.

Hogyan mondjunk nemet lelkiismeret-furdalás nélkül?

A boldogság és siker alapjai, azaz miért fontos önzőnek lenni?

A kommunikáció, mint az érdekérvényesítés kulcsa: a bizalomépítéstől a hatásgyakorlásig

Burnout, vagyis amikor már semminek nincs értelme

A kurzusról pontos részleteket itt találsz.

Jegyek kizárólag online érhetők el, korlátozott számban.

Helyszín: MEMO ház – 1077 Budapest, Wesselényi utca 73.

Időpont: 2020. március 6., március 26., április 16., május 7.

Promóció

Ehhez képest az idősek úgy érezték, jobb az óvatosság, és inkább a biztonságot jelentő középső sávot választották, amikor a program gyorsulásra utasította őket. A fiatalok akkor húzódtak középre, ha túl gyorsnak találták a tempót, vagy nem elég biztonságosnak az adott útszakaszt. A kutatók szerint a középre húzódás stratégiája minden mozgással járó helyzetre, így a gyaloglásra is igaz, valahányszor az ember nem biztos a képességeiben, amitől veszélyben érzi magát.

Az autóvezetők legnagyobb félelmeivel kapcsolatosan tavaly a Nissan is felmérést készített: a kérdőíven alapuló tesztet kétezren töltötték ki, 23%-uk pedig bevallotta, kényelmetlenül érzi magát többsávos autópályán. A válaszadók több mint fele ideges, ha két nagyobb autó közé kerül, 43%-ukat pedig valósággal megrémíti az előzésnek még a gondolata is. Míg a sofőrök 39%-át állandó szorongás, bizonytalanság gyötri az autópályán, illetve azon kívül. Alex Smith, a cég ügyvezető igazgatója szerint a pánikot súlyosbíthatják a hosszú hétvégék és más, különösen forgalmas időszakok.

Nagyképűségből nem húzódnak le a külső sávba?

- Azt gondolom, hogy az úttest, ahol megyek, az enyém. És ez a tulajdonjog nagyon rossz tanácsadó, mert nem az övé. Az mindenkié - Dulin Jenő közlekedéspszichológus a Tényeknek nyilatkozott még  2016-ban, hogy sokan egész egyszerűen azért nem húzódnak le a külső sávba, mert sajátjukként tekintenek a középsőre. Ez teljesen értelmetlen, a KRESZ szerint ráadásul tilos és balesetveszélyes is. Mindenesetre különös kérdés, vajon miért tekintenek sokan csupán ajánlásként kötelező szabály helyett a jobbra tartási kötelezettségre?

Ismered az európai kontinenst és az Uniót? Teszteld a tudásodat!

Azt talán sokan tudják, hogy Magyarország 2004. május 1-je óta az Európai Unió tagállama, de vajon meg tudnád mondani, hogy hány tagállama van jelenleg a szövetségnek? Hol tudsz euróval fizetni? És mit hallottál a Brexitről? Jó, ha ismered a jelenkor Európáját és a kontinens társadalomföldrajzát.

Képek: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük