Egy sértő sztereotípia, ami mindenkit érint, aki 1980 után született: mi az igazság?
Átlag kétévente váltanak munkahelyet, nem kifejezetten lojálisak, de elképesztő a tudásvágyuk: ez az Y generáció, akiket nem sok pozitív bírálat ér.
A generáció tagjairól az az alapvető feltételezés, hogy nem elég kitartók, és nem kifejezetten megbízhatóak. De vajon tényleg ennyire nehéz eset az, aki 1980 után született?
Az Y generáció tagjai több mint húsz éve aktív résztvevői a munkaerőpiacnak, a legfiatalabbak is már legalább öt-hat éve dolgoznak. Ők azok az emberek, akik nem a digitális, információközpontú világba születtek, hanem együtt nőttek fel azzal.
Ez alapján választ munkahelyet az Y generáció
A baby boomerek és a korai X generáció gyermekei - utóbbiakat még arra nevelték, hogy munkahelyet egy életre válasszanak -, akik arra biztatták utódaikat, hogy bármi lehet belőlük, és sosem késő váltani. Ennek fényében az Y generáció tagjai tehát már nem feltétlenül a biztonságot és a rutinszerűséget tartják szem előtt a munkahelyválasztás során, inkább közösséget keresnek, ahol garantált a személyes növekedésük, ahol lehetőségük van kompetenciáikat fejleszteni.
Ha nem fejlődik, továbbáll
Ennek tudható be a gyakoribb és könnyebb váltás munkahelyeik közt: ha nem kapják meg a számukra fontos fejlődés lehetőségét, akkor nem sokat hezitálnak - valószínűleg ezért ragadt rájuk a job-hopper gúnynév. Azonban érdemes mégis odafigyelni rájuk, ugyanis az Y és Z generáció tagjai elképesztő gyorsasággal és könnyen tanulnak, fogékonyak az újdonságokra, könnyen adaptálják a változásokat, és nem utolsósorban simulékonyak, rugalmasak. Ezen felül nem riadnak vissza a külföldi munkavégzéstől vagy az ingázástól, a nyelveket pedig gyorsan sajátítják el, ezzel nem kis előnyt szerezve idősebb társaikkal szemben.
- A mi generációnkat - a közvélekedéssel szemben - egyáltalán nem nehéz motiválni: szeretjük az igényes munkakörnyezetet, nagyra értékeljük a jó csapatot és a támogató környezetet, jól fogadjuk a kihívásokat, és lelkesedünk az újdonságokért. Nem riadunk vissza az utazástól, motivál bennünket a jótékonykodás, valamint az, ha munkánkkal hozzátehetünk a világhoz. Korántsem olyan nehéz együttműködni egy Y generációs munkatárssal, az egész csupán a hatékony kommunikáció függvénye - állítja Virág Viktor, a MADS Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja, aki nemrég elnyerte a Fivosz Év Fiatal Vállalkozója díját.
Nem tesz jót a sok kritika
A MADS Csoport két évtizede foglalkozik munkaerő-közvetítéssel, a teljes életkori spektrumot lefedik a 16 évesektől a nyugdíjas korúakig, így jó rálátással rendelkeznek a különféle generációk elvárásaira, viselkedésére és megítélésére munkafronton.
- Sokkal jobban meg kellene becsülni a fiatal generációkat, nem tesz jót nekik, hogy folyamatosan a kritikákkal szembesülnek - mondja Lator Sándor, a MADS igazgatósági tagja, aki egyébként X generációs vezető. - Ha valaki állandóan azt hallja, hogy megbízhatatlan és felelőtlen, akkor idővel azonosul ezzel a képpel, pedig az Y generáció olyan lendülettel és tanulni, tapasztalni akarással rendelkezik, mint előtte senki. És ne feledjük el, hogy ma még munkavállalóként emlegetjük őket, de nemsokára az Y generáció tagjai lesznek a fő üzleti döntéshozók. Hiba elidegeníteni őket csak azért, mert nem értjük meg a motivációjukat és az igényeiket.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Az Y generáció elfogadásának erősítése érdekében a MADS 2019-ben kampány indít „Igazságot az Y-generációnak!” címmel. A kampányban - amelynek fő felületei a közösségimédia-csatornák lesznek - pozitív példák megosztásával szeretnék megváltoztatni a fiatal generációkról kialakult negatív képet, és közelebb kívánják hozni egymáshoz a munkaerőpiac különböző életkorú csoportjait.
A testbeszéd fontos az első benyomásnál
A testbeszéddel szimpátiát is kelthetsz, vagy negatív benyomást is tehetsz, amiből aztán téves következtetést von le a másik fél.
Magabiztosnak vagy egoistának látnak mások? Mutatjuk, mi alapján ítélnek az emberek
Nézegess képeket!
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images)
OLVASD EL EZT IS!
- munka
- munkaerőpiac