Egy sértő sztereotípia, ami mindenkit érint, aki 1980 után született: mi az igazság?

Átlag kétévente váltanak munkahelyet, nem kifejezetten lojálisak, de elképesztő a tudásvágyuk: ez az Y generáció, akiket nem sok pozitív bírálat ér.

Sztereotípiák az Y generációról
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A generáció tagjairól az az alapvető feltételezés, hogy nem elég kitartók, és nem kifejezetten megbízhatóak. De vajon tényleg ennyire nehéz eset az, aki 1980 után született?

Az Y generáció tagjai több mint húsz éve aktív résztvevői a munkaerőpiacnak, a legfiatalabbak is már legalább öt-hat éve dolgoznak. Ők azok az emberek, akik nem a digitális, információközpontú világba születtek, hanem együtt nőttek fel azzal.

Ez alapján választ munkahelyet az Y generáció

A baby boomerek és a korai X generáció gyermekei - utóbbiakat még arra nevelték, hogy munkahelyet egy életre válasszanak -, akik arra biztatták utódaikat, hogy bármi lehet belőlük, és sosem késő váltani. Ennek fényében az Y generáció tagjai tehát már nem feltétlenül a biztonságot és a rutinszerűséget tartják szem előtt a munkahelyválasztás során, inkább közösséget keresnek, ahol garantált a személyes növekedésük, ahol lehetőségük van kompetenciáikat fejleszteni.

Fontos a szakmai kihívás
Fontos a szakmai kihívás

Ha nem fejlődik, továbbáll

Ennek tudható be a gyakoribb és könnyebb váltás munkahelyeik közt: ha nem kapják meg a számukra fontos fejlődés lehetőségét, akkor nem sokat hezitálnak - valószínűleg ezért ragadt rájuk a job-hopper gúnynév. Azonban érdemes mégis odafigyelni rájuk, ugyanis az Y és Z generáció tagjai elképesztő gyorsasággal és könnyen tanulnak, fogékonyak az újdonságokra, könnyen adaptálják a változásokat, és nem utolsósorban simulékonyak, rugalmasak. Ezen felül nem riadnak vissza a külföldi munkavégzéstől vagy az ingázástól, a nyelveket pedig gyorsan sajátítják el, ezzel nem kis előnyt szerezve idősebb társaikkal szemben.

Tanulékonyak, és tudják, mit akarnak
Tanulékonyak, és tudják, mit akarnak

- A mi generációnkat - a közvélekedéssel szemben - egyáltalán nem nehéz motiválni: szeretjük az igényes munkakörnyezetet, nagyra értékeljük a jó csapatot és a támogató környezetet, jól fogadjuk a kihívásokat, és lelkesedünk az újdonságokért. Nem riadunk vissza az utazástól, motivál bennünket a jótékonykodás, valamint az, ha munkánkkal hozzátehetünk a világhoz. Korántsem olyan nehéz együttműködni egy Y generációs munkatárssal, az egész csupán a hatékony kommunikáció függvénye - állítja Virág Viktor, a MADS Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja, aki nemrég elnyerte a Fivosz Év Fiatal Vállalkozója díját.

Nem tesz jót a sok kritika

A MADS Csoport két évtizede foglalkozik munkaerő-közvetítéssel, a teljes életkori spektrumot lefedik a 16 évesektől a nyugdíjas korúakig, így jó rálátással rendelkeznek a különféle generációk elvárásaira, viselkedésére és megítélésére munkafronton.

Az idősebbek felől gyakran éri őket kritika
Az idősebbek felől gyakran éri őket kritika

- Sokkal jobban meg kellene becsülni a fiatal generációkat, nem tesz jót nekik, hogy folyamatosan a kritikákkal szembesülnek - mondja Lator Sándor, a MADS igazgatósági tagja, aki egyébként X generációs vezető. - Ha valaki állandóan azt hallja, hogy megbízhatatlan és felelőtlen, akkor idővel azonosul ezzel a képpel, pedig az Y generáció olyan lendülettel és tanulni, tapasztalni akarással rendelkezik, mint előtte senki. És ne feledjük el, hogy ma még munkavállalóként emlegetjük őket, de nemsokára az Y generáció tagjai lesznek a fő üzleti döntéshozók. Hiba elidegeníteni őket csak azért, mert nem értjük meg a motivációjukat és az igényeiket.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Az Y generáció elfogadásának erősítése érdekében a MADS 2019-ben kampány indít „Igazságot az Y-generációnak!” címmel. A kampányban - amelynek fő felületei a közösségimédia-csatornák lesznek - pozitív példák megosztásával szeretnék megváltoztatni a fiatal generációkról kialakult negatív képet, és közelebb kívánják hozni egymáshoz a munkaerőpiac különböző életkorú csoportjait.

A testbeszéd fontos az első benyomásnál

A testbeszéddel szimpátiát is kelthetsz, vagy negatív benyomást is tehetsz, amiből aztán téves következtetést von le a másik fél.

Magabiztosnak vagy egoistának látnak mások? Mutatjuk, mi alapján ítélnek az emberek

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images)

Ezt is szeretjük