A szakértő rávilágít az influenszerlét sötét oldalára: erről senki nem beszél

Ha kicsit elmerülünk az influenszerekre vonatkozó jogi szabályokban, láthatjuk, hogy az ő életük sem fenékig tejfel.

Influenszermarketing
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Manapság mindenki influenszer. Úgy él az emberek fejében ez a fogalom, mint ami könnyű pénzkereseti lehetőséget jelöl, ez a „szakma” mindenféle különleges tudás és felkészültség nélkül űzhető.

Bárki megteheti, hogy közösségi felületeken megosztott tartalmaival népszerűsít bizonyos vállalkozásokat, termékeket, szolgáltatásokat. Természetesen egy influenszer akkor igazán sikeres és „értékes”, ha nagyszámú követővel és jó elérési eredményekkel büszkélkedhet. Ha kicsit elmerülünk az influenszerekre vonatkozó jogi szabályokban, láthatjuk, hogy az ő életük sem fenékig tejfel, bizony vannak dolgok, amikre figyelniük kell, ha meg akarják úszni büntetés nélkül.

Influenszermarketing

A Gazdasági Versenyhivatal - támogatva az influenszermarketing tevékenységet - 2017-ben, majd 2022-ben is kiadta tájékoztatóját, ami részletesen tartalmazza azokat az elvárásokat, kötelezettségeket, melyeket az influenszereknek teljesíteni kell. A GVH azt tapasztalja, hogy az érintettek nincsenek tisztában a működésükre irányadó jogi környezettel, szabályokkal, ezért kívánja segíteni tevékenységüket.

Hajnerné dr. Horváth Barbara adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogászt kérdeztük a téma kapcsán felmerülő legfontosabb szabályokról, tudnivalókról.

Kit tekinthetünk influenszernek?

Mindenki influenszer, aki online tartalmat tesz közzé saját weboldalán, közösségi oldalán, egyéb platformon ellenszolgáltatás fejében. Nem feltétel tehát a nagy követőbázis. A GVH például influenszernek tekintette azt a magánszemélyt is, aki saját közösségi oldalán harmadik fél termékeit népszerűsítette ellenszolgáltatásért.

Mit tekinthetünk ellenszolgáltatásnak?

Minden ösztönző tényezőt, melyet a közzétételért nyújtanak. Ilyen lehet nyilvánvalóan a pénz és a hirdetésért cserébe felajánlott ajándéktárgyak, kedvezmények a termék vagy szolgáltatás árából, kuponok stb.

GettyImages-1281982164
Fotó: Thana Prasongsin / Getty Images Hungary

Hogyan jelölhető szabályosan, ha egy tartalom közzétételéért ellenszolgáltatást nyújtottak?

Egyértelművé kell tenni, hogy együttműködés vagy üzleti kapcsolat keretében kerül sor a tartalom megosztására, közzétételére. Az erre való utalásnak jól észlelhetőnek, hangsúlyosnak, szembetűnőnek kell lenni, és az is fontos, hogy a fogyasztók számára egyértelmű legyen, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatás jár. 

Érdemes ügyelni arra is, hogy az influenszer a saját platformján lehetőleg minden alkalommal azonos módon tüntesse fel a promóciós tartalmakra való utalást. A megfelelő jelölések: „reklám”, „hirdetés”, „támogatta”, „szponzorált tartalom”. 

Fontos, hogy kizárólag magyar nyelven lehet utalni a reklám jellegre. 

Szöveges tartalom esetén jól láthatóan, a szöveg elején, a fogyasztói kattintást megelőzően, hirdetési címke használatával (például: fizetett partneri együttműködés) kell eleget tenni az előírásnak. Videós tartalom esetén lehet a narrációban utalni rá, de önmagában a narratív utalás nem elegendő. Hosszabb videó esetén többször is utalni kell rá, hogy támogatott tartalomról van szó. Storyk esetén a képen vagy videón közvetlen szöveges jelöléssel, vagy narrációban elhangzó figyelemfelhívással. Fontos, hogy a szöveges jelölés ugyanolyan hangsúlyos legyen, mint az egyéb szöveges elemek. Több részből álló story esetén az első részben kell utalni az együttműködésre.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Mi van akkor, ha az influenszer a saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti?

Ez esetben is köteles betartani minden ide vonatkozó előírást.

A legfontosabb mindenképpen az, hogy a tartalom valós, tisztességes, hiteles képet közvetítsen a termékről, szolgáltatásról, és összhangban legyen a fogyasztóvédelmi jogszabályok rendelkezéseivel. Ténylegesen ismerni kell a terméket, szolgáltatást, ahhoz, hogy valós véleményt tudjon alkotni az influenszer. Kevesen tudják, hogy gyermekkorúakat nem szabad közvetlen vásárlásra ösztönözni, és élelmiszereket, gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket tilos ismert személyek és egészségügyi szakemberek ajánlásával népszerűsíteni.

Ha a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a Gazdasági Versenyhivatal jogsértést állapít meg, elsősorban a hirdetés megrendelője tartozik majd felelősséggel. Az influenszer akkor mentesülhet a felelősség alól, ha igazolja, hogy a termék vagy szolgáltatás népszerűsítése során kapott pontos, egyértelmű utasítás alapján járt el. Amennyiben azonban tudomással bír arról, hogy az utasítás jogsértő, elvárható annak jelzése a megrendelő felé. Ügynökségek közreműködése esetén a hirdetés kialakításában közreműködő vállalkozások vagy személyek is lehetnek felelősek.

Hajnerné dr. Horváth Barbara tanácsadó irodája ide kattintva elérhető.

Igazi kis divatdiktátor a stílusos kutya: úgy pózol, mint a modellek

Tévedés azt gondolni, hogy csak az emberek lehetnek influenszerek, hiszen akár a kutyák is meghódíthatják stílusukkal a közösségi oldalakat.

Igazi kis divatdiktátor a stílusos kutya: úgy pózol, mint a modellek

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük