Szakértők véleménye a home office jövőjéről: mi lesz a járvány után?
Vajon milyen hosszú távú változásokat indít el a munka világában a kényszerűnek indult home office?
![A home office jövője](https://kep.index.hu/1/0/3361/33612/336121/33612153_2574631_3d8c59fd1ce77e6d6eb14bd5156e973b_wm.jpg)
Mi lesz hosszú távon a home office jövője? Sokakat foglalkoztat a kérdés, miután márciusban egyik pillanatról a másikra kellett átállnia a cégeknek egy teljesen új működési formára. Sok magyarországi vállalat kiemelkedően rugalmasan kezelte a helyzetet, nagymértékű digitális átállás indult el a cégek jelentős részénél.
Most, a fokozatos visszatérés időszakában a vállalatok vezetőinek hosszú távon is állást kell foglalnia a home office intézményével kapcsolatban. Milyen hatással lesz mindez a munkahelyi környezetre és a munkatársi kapcsolatokra? Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője, valamint dr. Szvetelszky Zsuzsa vállalati kommunikációs szakértő és szociálpszichológus keresik a válaszokat.
A cégvezetők is nyitottabbak a home office-ra
A Profession.hu 2014-ben és 2019-ben is felmérte a cégvezetők és munkavállalók hozzáállását a home office-hoz: az adatok szerint az évek múlásával egyre népszerűbb volt a gondolat, hogy bevezessék ezt a munkarendet. Tavaly ősszel a megkérdezett cégvezetők körében 65% volt azok aránya, akik törekedtek arra, hogy biztosítsák a távmunka lehetőségét, míg öt évvel korábban még csak valamivel több mint felük értett egyet azzal, hogy munkatársaik otthonról is elláthatnák feladataikat.
![vezeto](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3361/33612/336121/33612165_537c08ee3be8415574b4269d858a9e96_wm.jpg)
Aztán 2020 márciusában ez már nem csak egy elméleti kérdés volt: a hazai cégek - ahol csak meg lehetett oldani - egyik pillanatról a másikra állították át működésüket teljes vállalati szinten távoli munkavégzésre. Most, a fokozatos visszatérés időszakában a vállalatoknak újra kell gondolniuk a szervezeti működésüket, és hosszú távon is állást kell foglalniuk a home office intézményével kapcsolatban.
Évek szervezeti változásai hetek alatt
Ahogyan a fenti számokból is látszik, a most tavasszal, néhány hét alatt lezajlott változások normál esetben évek alatt alakultak volna ki. Most azonban a koronavírus terjedése miatt lépéskényszerbe kerültek a vállalatok.
- Az elmúlt hónapok felgyorsították a munkaerőpiac átalakulásának folyamatát. A lezajlott változások vélhetően organikusan is megtörténtek volna, de most a kényszerpálya hatására sok évet léptünk előre az időben. Számos cég éles környezetben próbálhatta ki a vállalati szintű távoli munkavégzést, tudatosabban használnak online kollaborációs eszközöket, és a kultúra részévé vált az új működési modell. Mindez alapjaiban írhatja át a korábbi rutinokat, és ezzel együtt megváltoztatja az infrastrukturális igényeket is - mondta el Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője.
Ajánló ID:
A cikk a hirdetés után folytatódik: igen
Az iroda szerepét költségcsökkentési szempontból is érdemes lehet újragondolnia a cégeknek. A szakértő szerint előfordulhat, hogy hosszú távon érdemesebb a távoli munkavégzést fejlesztő technológiai beruházások felé fordulnia a vállalatoknak. Így elegendő lehet egy, a korábbinál kisebb irodát bérelni, ahol a fix munkaasztalokat felváltja a helyfoglalási rendszer.
Hibrid szervezetek: iroda és home office felváltva
A távolságtartási szabályok betartása miatt sok vállalat hibrid szervezetté válik: a munkatársak csoportokban, felváltva dolgoznak otthonról és az irodából. Így előfordulhat, hogy bizonyos kollégákkal csak online egyeztetnek további hosszú hónapokon át. Ez a félig online térben, félig személyesen fenntartott kapcsolat új munkaszervezést, a korábbiaktól gyökeresen eltérő működésmódok kialakítását igényli a vállalatoktól.
![online-meeting](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3361/33612/336121/33612173_54c9b8e2cb3403b8564eae2bb49d187c_wm.jpg)
A dolgozói elégedettség, a közösségi élet fenntartásának kérdése is komoly feladat elé állítja a vezetőket és HR-osztályokat, új megoldásokat kell kifejleszteniük, hogy az egymással ritkán találkozó kollégák is egy csapathoz tartozónak érezzék magukat. A vezetőknek többet kell adnia, jobban kell látszania - fogalmaz dr. Szvetelszky Zsuzsa, vállalati kommunikációs szakértő és szociálpszichológus.
Nem futunk össze véletlenül egy kávéra
– A digitális tér egyik sajátossága, hogy a véletlen, mint olyan, egyszerűen nem létezik a keretei között: a munkavállalóknak nincs esélyük összefutni a teakonyhában, vagy váltani néhány szót spontán a folyosón. Az informális kapcsolódások eltűntek, hiszen akár telefonhívásról, akár videós megbeszélésről van szó, szándék húzódik mögöttük.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy az informális helyét teljes egészében a formális vette át. A kapcsolatokért tennünk kell, másban nem bízhatunk - folytatja a vállalati kommunikációs szakértő. Szerinte önmagában már ez a változás is komoly hatást gyakorol a munkahelyi kapcsolatokra: a szoros szorosabb lesz, a laza pedig vélhetően lazább.
![netes-talalkozo](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3361/33612/336122/33612217_c768abbfef9bd085a7d697cac4484d06_wm.jpg)
Mivel a munkahelyek többségében a home office-ból csak fokozatosan térhetnek vissza a dolgozók a korábbi keretek közé, ezért a vezetőknek érdemes arra is hangsúlyt fektetniük, hogy minél változatosabbá tegyék az online találkozókat: - Ezek lehetnek négyszemközti megbeszélések, triádok vagy csoportmegbeszélések - mindegyik másképp hat, más impulzusokkal szolgál a résztvevők számára. Különösen ajánlott élni ezekkel abban az esetben, ha a munkavállalók egy része már az irodából dolgozik, míg a másik tábor még otthon marad - egészíti ki a fentieket a szakértő.
Ne feledkezzünk meg arról a közös élményről sem, ami a munkahelyi közösségek kollektív tudatába észrevétlenül épült be. - Hogy hogyan mesélik majd el egymásnak a munkatársak a megéléseiket, hogy a szervezeten belül mit gondol az egyén erről a helyzetről, az nem pusztán érdekes, de árulkodó is lesz. A visszatéréskor a vezetők elsődleges feladata annak feltárása és megértése, hogy a történtek nyomán milyen érzelmi változások zajlottak le a munkavállalókban.
Aszerint ugyanis, hogy hova is vitte el őket ez a tapasztalás, új vezetői stratégia kialakítására is szükség lehet. Az igazán jó vezetők ennek alapozását már most, az átmeneti időszakban megkezdhetik - tanácsolja a vállalati kommunikációs szakértő.
Fotók: Getty Images
Ilyen valójában otthonról dolgozni
Humorosan mutatták be az otthoni munkavégzés lazább pillanatait: a munkahelyi ebédtől kezdve a hivatalos megbeszéléseken át a komoly ötleteléseket is illusztrálták, méghozzá nagyon mókás módon.
Ilyen valójában otthonról dolgozni: kendőzetlenül mutatja meg a művészpáros
Nézegess képeket!
ElolvasomOLVASD EL EZT IS!
![home-office](https://kep.index.hu/1/0/3265/32654/326540/32654068_2503452_a40ef1bbfd77ad7c2701b336976d6174_wm.jpg)
- felmérés
- otthoni munka
Mi a legnehezebb a home office-ban? Itt a magyarok véleménye az otthoni munkáról
![otthonrol-dolgozik](https://kep.index.hu/1/0/3211/32110/321102/32110263_2462921_910198bad53a17400872299ed2bdbcdf_wm.jpg)
- munkaügyek
- veszélyhelyzet