A mobil éjszakai módja nem segíti a könnyebb elalvást: a kutatók ezzel magyarázzák

Az éjszakai mód sokkal kedvezőbbnek tűnhet elalvás előtt, azonban még így is megnehezíti a pihenést.

Éjszakai mód kutatás
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A legtöbb ember számára szinte már napi rutinná vált este, elalvás előtt még egyszer átpörgetni a különböző közösségimédia-felületeket, és a sorozatok vagy a különböző játékok nélkül is csak ritkán telik el a lefekvés előtti idő.

A szakértők már régóta próbálják felhívni a figyelmet ennek veszélyeire, hiszen a tévé, laptop, tablet és okostelefon által kibocsájtott kék fény nagymértékben befolyásolhatja az elalvást, és a minőségi pihenésre is rossz hatással van - aminek a hosszú távú következménye akár depresszió és diabétesz is lehet.

Ezért nem hatékonyabb az éjszakai mód

Sok újabb készülék már rendelkezik olyan opcióval is, hogy a fényerőt éjszakai módba lehet állítani. Mivel a világos, kékes fényeket a napfényhez hasonlónak érzékeli a szemünk, ez gátolja a melatonin, az alvás-ébrenlét ciklusának szabályozásával összefüggő hormon termelését. A sárga-narancssárga fény viszont utánozza a naplemente színét, és nincs annyira gátló hatása a melatonin termelésére, elősegítve az egészségesebb éjszakai alvást. Sokáig úgy vélték, hogy ez hatékony megoldás lehet a lefekvés előtti mobilozás problémájára, ám egy új kutatás bebizonyította, hogy mégsem így van.

okostelefon-éjszaka1
Fotó: ViktorCap / Getty Images Hungary

A Brigham Young University és a Cincinnati Gyermekkórház Orvosi Központ tudósai 167 fő hallgatót gyűjtöttek össze, és arra kérték őket, hogy töltsenek legalább nyolc órát az ágyban, miközben a csuklójukon gyorsulásmérőt viselnek alvási aktivitásuk figyelemmel kísérésére. A kutatók a résztvevőket két külön csoportra osztották: azokra, akik átlagosan körülbelül hét órát aludtak - nagyjából annyit, mint az ajánlott mennyiség -, és olyanokra, akik minden este hat óránál kevesebbet aludtak (általában túl kevés alvásnak számít). A diákokat ezután véletlenszerűen hét egymást követő éjszaka lefekvés előtti órára a három feltétel egyikébe sorolták: okostelefon használata éjszakai módban engedélyezéssel; mobil használata az éjszakai mód nélkül; és voltak, akik egyáltalán nem vehették a kezükbe a készüléket.

A cikk az ajánló után folytatódik

DOGZ Fesztivál a Városligetben!

Szeptember 7-én kutyás bemutatókkal, falkasétával, izgalmas előadásokkal, tanácsadással és gyerekprogramokkal vár mindenkit az év legnagyobb kutyás rendezvénye. Regisztráció az ingyenes rendezvényre.

Promóció

Azok számára, akik körülbelül hét órát aludtak, az alvás minősége enyhén javult, ha nem a telefonjukat használták lefekvés előtt, mint a normál telefonhasználattal rendelkezőknél, éjszakai mód használata mellett. „Az éjszakai mód nem jobb, mint a funkció nélküli használat vagy az akár egyáltalán nem használt telefon” - mondta Chad Jensen professzor, a tanulmány szerzője és a Brigham Young University pszichológusa.

- Abban a csoportban, akik általában kevesebbet alszanak, az alvás minőségében nem volt különbség az alapján, hogy a résztvevők az éjszakai módot használtak-e, vagy sem. Ez azt sugallja, hogy amikor nagyon fáradt vagy, elalszol, bármit is csináltál lefekvés előtt - magyarázta Jensen. - Az alvási nyomás olyan magas, hogy valójában nincs hatása annak, ami lefekvés előtt történik.

Nehezen tudsz elaludni? 10 étel, amitől gyorsan álomba merülsz

Ha nem jön könnyen álom a szemedre, akkor vacsorára fogyassz belőlük. Meglátod, sokkal könnyebben elalszol.

Nehezen tudsz elaludni? 10 étel, amitől gyorsan álomba merülsz

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük