7 vitamin, amitől erősek és hosszúak lesznek a körmök - Hiányuk töredezetté, gyengévé teszi őket
Ezek a vitaminok a legfontosabbak a körmök számára.

korom cover
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A körmök állapota sok mindent elárul az egészségről. Állapotának változásait okozhatja fertőzés, de belső szervi rendellenességeket, például pajzsmirigybetegséget, vese-, szív- vagy tüdőproblémákat is jelezhet. Mindezek mellett pedig a különböző vitaminhiányok is megmutatkozhatnak rajta.

A következő vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy egészségesek és szépek legyenek a körmök. Ha nem jut belőlük eléghez a szervezet, akkor töredezetté és gyengévé válnak.

Vitaminok az erős, hosszú körmökért

C-vitamin

A C-vitamin nemcsak az immunrendszer megfelelő működéséhez szükséges, hanem a kollagéntermeléshez is, ami a haj, a bőr és a köröm építőköve. Hiánya éppen ezért a körmök törékenységéhez, elvékonyodásához, illetve a növekedésük lelassulásához vezet. A felnőtt férfiak napi 90 milligramm C-vitamint igényelnek, míg a nők legalább napi 75 milligrammot.

Biotin

A biotin, vagyis a B7- vagy H-vitamin hozzájárul az egészséges sejtnövekedéshez, segíti a fehérjeépítő aminosavak működését, így a körömnövekedést is. A biotinban gazdag élelmiszerek vagy a biotint tartalmazó étrend-kiegészítők segíthetnek fokozni a növekedést, és erősebbé, egészségesebbé tehetik a körmöket. Felnőtteknek napi 130 mikrogamm belőle az ajánlott mennyiség.

B12 és B9 vitamin

A B12-vitamin létfontosságú az agy és az idegrendszer normál működéséhez, és szerepet játszik a vörösvérsejtek termelődésében, a zsírsavak szintézisében és az energiatermelésben is. Hiánya esetén a körmök kékesre vagy lilásra színeződhetnek, és hosszanti sötét csíkok vagy barnás pigmentáció jelenhet meg rajtuk. Napi ajánlott beviteli mennyisége felnőttek számára 2 mikrogramm.

A cikk az ajánló után folytatódik

A B9-vitamin, vagyis a folsav szintén fontos a köröm egészségéhez és növekedéséhez. Hiánya törékennyé, merevvé teheti őket, és pigmentációt okoz rajtuk. Ajánlott beviteli mennyisége 250 mikrogramm naponta.

Kalcium

Kalciumhiány esetén a körmök töredezettek, fénytelenek lesznek, és fehér foltok jelenhetnek meg rajtuk. A bőr és a haj is megváltozik ebben az esetben: a tincsek sprőddé, szárazzá  válnak, a bőr pedig szintén kiszáradhat és akár hámlás is jelentkezhet. A napi ajánlott kalciumbevitel 1200-1500 milligramm között mozog.

Vas

A vas legfontosabb feladata az oxigén eljuttatása a sejtekhez, de szükség van rá az immunrendszer, az agy, a vázizmok és a szívizomzat normális működéséhez is. Mivel az egészséges körmökhöz oxigénre is szükség van, vashiány esetén eldeformálódnak, függőleges redők alakulhatnak ki rajtuk, vagy épp homorúvá válnak. Egy átlagos felnőtt férfi beviteli szükséglete naponta körülbelül 8 milligramm.

Cink

A cinknek az immunrendszer működésén kívül a sejtek növekedésében, osztódásában is fontos szerepe van. A körmöknek folyamatos cinkellátásra van szükségük az egészséges növekedéshez, a nyomelemek hiánya pedig a deformálódásukhoz, a növekedés lelassulásához és fehér foltok megjelenéséhez vezet. A nőknek 4-7 mg a napi ajánlott beviteli mennyiség, a férfiaknak pedig napi 5,5-9,5 mg.

A vitaminhiányok legfőbb bőrtünetei

A vitaminhiány a hajon, a körmökön és a bőrön is megmutatkozik, azonban igen kevesen ismerik fel a tünetek alapján, hogy erről van szó. Pedig fontos lenne, mert a nem megfelelő vitaminbevitel hosszú távon még komolyabb károkat okoz a szervezetben. Érdemes például intő jelként venni a bőr szárazságát, a viszketést, de rengeteg olyan további, apró jele is akad, melyet sokan csak átmeneti, jelentéktelen problémának titulálnak. Képeken mutatjuk, milyen tünet esetén milyen vitamin szintje csökkenhetett a szervezetedben.

Ezt is szeretjük