Így manipulálják a marketingesek a döntéseidet tudat alatt: nem véletlen, ha valami piros
A színek hatással vannak ránk, és ezt a cégek is kihasználják.
A színek a vizuális kommunikáció fontos alapkövei. Ezeknek is megvan a maga tudománya, amit a marketingesek, dizájnerek is jól ismernek.
Minden szín jelentést hordoz: ennek egy része konvenciókhoz kötődik, más része pedig ösztönösen hat az emberekre.
A színek jelentése
A színkört Isaac Newton készítette el 1666-ban, és ez azóta is hasznos eszköz az emberek számára. Ennek segítségével dolgozták ki a színelméletet, és állították fel az elsődleges, másodlagos, illetve harmadlagos színek kategóriáit.
A három elsődleges szín a piros, a kék és a sárga. A többi szín ezek keverékéből jön létre. Ha ezekből bármely kettőt összekeverjük, a másodlagos színeket kapjuk, melyek a zöld, a narancssárga és a lila.
A színek kiemelése
A színkör egymással szemben álló színei a komplementer színek, amelyek rendkívül jól kiegészítik egymást. Ezek között van például a piros-zöld vagy a sárga-kék, illetve a vörösesnarancs-kékeszöld, mely színpárokat több nagy cég is használ logóinak fő színeiként.
A komplementer színek előnye, hogy kontrasztot tudnak teremteni. A logók tervezői ezzel a technikával ki tudnak emelni egy-egy részletet úgy, hogy az egyik színnek természetesen nagyobb hangsúlyt adnak. Ez megragadja a figyelmet, és oda tereli, ahová a vizuális tervező akarja.
Mit jelentenek az emberek számára a színek?
Köztudott, hogy a színekhez különféle jelentéseket és érzeteket kötünk. Ennek egy része szubjektív, másik része tanult.
A fekete szín szimbolizálja a misztikusat, az erőt, eleganciát és szofisztikáltságot. Azonban jelent gyászt, szomorúságot, haragot, sötétséget is. A fehér szín az ártatlanságot, tisztaságot, egyszerűséget, szerénységet jelképezi. Ugyanakkor jelenthet ridegséget vagy sterilitást is.
A piros mint az egyik alapszín különösen fontos, hiszen ez az, amit először kezdünk érzékelni, és a legfeltűnőbb színként tartják számon. Impulzus, akció, izgalom, valamint az élelmiszer, veszély, figyelmeztetés, szenvedély, szerelem társulnak ehhez a színhez. Nem véletlen, hogy a legtöbb élelmiszermárka logójában szerepel.
A szürke egyes árnyalatai, az acélkék, valamint a fehér színek stabilitást, szakértelmet, megbízhatóságot és üzleti jelleget sugároznak. Nem véletlenül találkozni velük olyan gyakran multinacionális, illetve informatikai cégek arculataiban. Tehát ha valamelyik cégnek logójában kék van, az sem véletlen: ezeket az értékeket akarják tudat alatt közvetíteni.
A sötétkék a tudást, a hatalmat, az integritást és a komolyságot szimbolizálja. Ezzel is összefügghet, hogy például a Yale Egyetem, az Egyesült Államok és a világ egyik legnívósabb, borostyánligás egyetemének logójának ezt a színt választották. Vagy gondolhatunk a Harry Potter-univerzum Roxfortjára, ahol a legnagyobb tudásszomjjal bíró diákok házának, a Hollóhátnak szintén ez a színe.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A színek pszichológiájában a sárga a napfényhez kötődik. Felkelti a boldogság, pozitivitás, optimizmus és nyár érzéseit, ugyanakkor figyelmeztetés, csalás, irigység szimbóluma is lehet. Egyes brandek háttérnek vagy szegélynek használják a vidám sárga színt. Egy kis vonás e színből, és az emberek a céget rögtön valami pozitívval kapcsolják össze.
A narancssárga kreativitást, kalandot, lelkesedést, sikert, kiegyensúlyozottságot és fiatalságot sugall. Ez a szín egy kis mókát ad hozzá egy-egy arculathoz. Figyelemfelkeltő szín, de nem olyan kiemelkedően, mint a piros. Mégis sok brand használja az emberek fókuszának irányítására.
Az emberi fókuszt irányítani nagyon könnyű, és a vizuális kommunikáció szakemberei ezt kihasználják. Nemcsak brandek arculatában, hanem az internet bármely szegletében találkozhatunk hasonló jelenségekkel, és a színeket is erre alkalmazzák. Nem árt tisztában lenni egy-egy ilyen trükkel, és tudni, hogy választásainkban ezek is szerepet játszhatnak.
Így vesznek rá az üzletekben, hogy többet költs
Veled is előfordult már, hogy egy felsőért vagy egy nadrágért indultál a boltba, de több ruhával távoztál? Ha igen, az nem feltétlenül csak azért van, mert szükséged is volt a többi darabra, vagy mert könnyen elgyengülsz az akciók láttán. A boltokban sok apró, szinte észrevétlen trükköt vetnek be azért, hogy minél többet költs náluk. Az alábbiakkal tudat alatt hatnak rád, és érik el, hogy ne csak azt az egy-két dolgot vedd meg, amit eredetileg terveztél.
Így vesznek rá tudat alatt az üzletekben, hogy többet költs - A ruhák elrendezése is vásárlásra sarkall
Ezekkel az apró trükkökkel érik el a ruhaüzletekben, hogy ne csak azt vedd meg, amiért indultál.
ElolvasomKépek forrása: Getty Images
OLVASD EL EZT IS!
- testbeszéd
- befolyásolás