A 60 másodperces módszer, ami segít kezelni a heves reakciókat: megment a kínos helyzetektől
A pszichológus szerint ez az igen egyszerű módszer minden szituációban hatékony.

kollega konfliktus
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Nagyon sok minden múlik a helyes reakciókon mind a magánéletben, mind a munkahelyen. A hirtelen jött heves érzelmek a legtöbbször nem teszik lehetővé, hogy a legjobban kezeld a kényes, dühítő vagy igazságtalan helyzeteket. Hatásukra sokszor olyan szavak, mondatok és gondolatok csúsznak ki az ember száján, amiket utólag igencsak megbán.

Ezeket már sajnos visszaszívni nem lehet, így jön a kínos magyarázkodás, a sértődés vagy éppen a veszekedés - mindez pedig nehezen hozható helyre. Éppen ezért lenne fontos még azelőtt lehiggadni, mielőtt bármit is kimondasz, ez azonban egyáltalán nem könnyű. A pszichológusok 60 másodperces trükkje viszont sokat segíthet, és megelőzgeti a kellemetlen következményeket.

A 60 másodperces trükk 

Amelia Aldao pszichológus a stressz, a szorongás és a depresszió kezelésére szakosodott, emellett pedig a mindfulness-szel és az érzelmek szabályozásával is foglalkozik. Kutatóként közel tíz évet töltött az utóbbi jelenség vizsgálatával, és annak tanulmányozásával, hogy milyen technikákkal lehet a legjobban szabályozni a heves, meggondolatlan reakciókat. Elárulta, számos módszer áll rendelkezésre, azonban van egy, amihez nincs szükség szakértői segítségre, csupán egy kis időre. 

A lényege, hogy a legfeszültebb helyzetekben mindig várj 60 másodpercet. Legyen ez egy váratlan kérés vagy egy bejelentés a főnöktől, egy vita a partnerrel, vagy bármi: ha olyan dolgot hallasz, vagy látsz egy üzenetben, ami megdöbbent, felháborít vagy kiakaszt, tarts egy perc szünetet, mielőtt bármit is mondanál, és figyeld meg önmagadat. Vizsgáld meg, hogyan reagál a tested, az agyad a helyzetre. Hevesen ver a szíved? Begörcsölt a gyomrod? Reszketsz? Dühös gondolatok cikáznak a fejedben? Védekező üzemmódba akarnál kapcsolni? Vagy önmagadat hibáztatod?

A cikk az ajánló után folytatódik

Ahogy ezekre kezdesz figyelni, gyorsan lehiggadsz majd. A heves érzelmek elcsendesülnek, és racionálisabban látod majd az egészet. Így ugyanis kicsit eltávolítod magadtól az érzéseidet, külső szemlélődőként vizsgálod őket, és jobban látod majd, mi a helyes, és mi az, amit csak a düh vagy a zaklatottság vezérel. Bár mindehhez most kevésnek tűnhet 60 másodperc, valójában bőven elég, hiszen az agy még gyorsabb fokozatra kapcsol a hasonló szituációkban.

A mindfulness tehát ebben az esetben is óriási segítség lehet a szakértő szerint, és megelőzheti, hogy elhamarkodottan, meggondolatlanul reagálj, emiatt pedig kínos helyzetbe kerülj, vagy magadra haragíts másokat akaratod ellenére. Mindig alkalmazható, szinte mindig beválik, legyen szó személyes vagy online kommunikációról.

A depressziós lány különleges képei

Melankólia - A lány, akit depressziónak hívnak - ez a címe Cheeky Ingelosi képsorozatának, mely különleges, mégis rémálomszerű világba kalauzolja közönségét. A fotóin szereplő, fej és gyakorta végtagok nélküli lány a depresszióval küzdő ember megtestesítője, a felvételek célja pedig az, hogy kifejezésre juttassák a depressziósok érzelmeit, egyúttal pedig felhívják a figyelmet rájuk. 

Képek: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük