Miért káros, ha így ül a gyerek? W ülés helyett ez a jó neki
Az is kérdés, hosszasan időzik-e W ülésben a kicsi.

GettyImages-1321012053
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Valószínűleg minden kisgyerekes szülő hallott már arról, hogy a W ülés káros, problémát okozhat, illetve jelezhet a mozgásfejlődés során.

De hogy pontosan miért is van ez így, illetve minden esetben meg kell-e kongatni a vészharangokat, arról az alábbi írásunkban - melyhez a WEBMD cikke nyújtott szakmai segítséget - olvashatsz.

Ezért szeretik a W ülést a gyerekek

A W ülés lényege, hogy a gyerek behajlított térdei előre néznek, lábszárai a törzs mellett vannak, és a kicsi beül a két lába közé. Ez a testhelyzet kétéves korig kifejezetten kedvelt a kicsiknél, melynek oka, hogy biztos, széles alátámasztást nyújt akkor, amikor a tartási funkciók még életkorukból adódóan gyengébbek. A még nem járó kicsik gyakran a négykézlábas helyzetből tolják hátra magukat ebbe a helyzetbe, később totyogóként is percekig játszhatnak így, illetve sokaknál az egész óvodáskort - sőt még a kisiskoláskor elejét - is végigkíséri a W ülés. Felnőttként ez a póz már rendkívül kellemetlen, ám a kicsik ízületei még lazák, így számukra kényelmes.

Miért lehet káros a W ülés?

A két- és ötéves kor közötti időszak fontos fejlődési szakasz. A gyerekek izomzata erősödik, egyensúlyérzékük fejlődik, megtanulnak lépcsőzni. W ülőhelyzetben a gyerek a széles alátámasztásnak köszönhetően tud fixen ülni, miközben a törzs izmait kevéssé használja. Ilyenkor tehát előfordulhat, hogy az óvodáskorú gyerek a gyengébb törzsizmok miatt részesíti előnyben ezt az ülőpózt. Amennyiben a csípőizmok rugalmasságával van probléma, ugyancsak szívesen választja a korosztály ezt az pózt. Van, aki csak rövid ideig ül így, és játék közben rendszeresen kimozdul belőle, illetve más ülőpozíciót is felvesz. Ebben az esetben szülőként nem kell aggódni a W ülés miatt.

Ha azonban hosszasan időzik ebben a testhelyzetben, nagyobb a kockázata a mozgásszervi, ortopédiai problémáknak. Fokozza az elülső keresztszalagsérülés rizikóját, a hátfájás, csípő- és bokaízületi problémák kialakulását.

A cikk az ajánló után folytatódik

W ülés helyett

Természetesen hiába szólsz rá a kisgyerekre naponta többször, hogy „Nyújtsd ki a lábad!”, ha számára ez a kényelmes ülőpóz. De végezhettek játékos gyakorlatokat! Üljetek le egymással szemben, és kérd meg, hogy mutassa meg, össze tudja-e érinteni a talpait, vagy hogy mekkora terpeszt tud csinálni a lábaival. Megkérheted, hogy mutassa meg, mi van a zokniján - kénytelen lesz legalább az egyik lábát előrehúzni, így már Z ülésben ül.

Érdemes váltogatni a sarokülést, Z ülést, nyújtott lábbal ülést, vagy maradhat a széles terpesz, de a térd kifelé, a talpak befelé nézzenek. Nem megfelelő lábtartás esetén ajánlott sok mezítláb szaladgálás a fűben, homokban. A talpi és boka körüli izmokat a rollerezés, később akár a görkorcsolyázás is javíthatja. Ha pedig úgy érzed, túl sok időt tölt W ülésben a gyerek, mindenképpen érdemes elvinni ortopédiai vizsgálatra, ahol célzott gyakorlatokkal tudnak segíteni a komolyabb mozgásszervi problémák kialakulásának megelőzésében.

Helyes étrend sportoláshoz

Ha a későbbiekben gyermeked rendszeresen sportolna, fontos odafigyelni a megfelelő, tápanyagokban gazdag étrendre.

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük