Hogyan kell elkezdeni a hozzátáplálást? 3 dolog, amire mindenképp figyelni kell
Bizonytalan vagy a hozzátáplálást illetően? Segítünk!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Dr. Spock idején kilenc hónapig szoptatni nagyon hosszú időnek számított, és - elsősorban a vashiányra hivatkozva - négy hónapos korban mindenképpen megkezdték a hozzátáplálást.

Az elmúlt évtizedekben azonban sokat változott a világ, a csecsemőgondozás gyermekközpontúbbá vált. Ennek megfelelően a hozzátáplálás terén is alakult egy és más.

Mikor kezdd a hozzátáplálást?

A jelenlegi trendek szerint hat hónapos kor táján ajánlott elkezdeni a hozzátáplálást. Ekkorra ugyanis megnövekszik a babák A-, C- és D-vitamin, illetve vas- és kalciumszükséglete, amit az anyatej, illetve a tápszer már nem képes pótolni.

Fontos tudni, hogy hat hónapos kor előtt a gyerekek még hajlamosabbak az ételallergiák kialakulására - ezért nem érdemes korábban indítani a hozzátáplálást.

Fontos, hogy lehetőleg délben, a szoptatást követően - ne pedig helyette - történjenek az első próbálkozások. Ennek azért van jelentősége, mert így a kicsi nagyjából annyi ételt fog bevinni a szervezetébe, amennyire az anyatejen kívül még szüksége van.

Figyeld a reakcióit!

Az életkor mellett bizonyos reakciók is utalnak arra, hogy a kicsi már megérett a szilárd táplálékok fogyasztására, megkezdődhet a hozzátáplálás. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

  • Képes irányítani a fejét.
  • Felfedezi az ujjait, kezeit.
  • Érdeklődik az új ízek iránt.
  • Megjelennek az első fogak.
  • Már nem tolja el nyelvével a kanalat.
  • Képes ülő helyzetben tartani magát - kis segítséggel.

Velük indíts!

Fontos, hogy kezdetben mindig csak egy új összetevőt tartalmazzon az étel, ne keverd az ízeket. Amint túl vagytok az alapok kipróbálásán - ez almát, őszibarackot, meggyet, gesztenyét, illetve zöldségek esetében krumplit, sárgarépát, sütőtököt, céklát jelent -, már lehet turmixolni, vegyíteni az összetevőket. A zöldségek, gyümölcsök mellett gabonafélék is adhatóak hat hónapos kortól, így például rizs, zab, kukorica, búza, gabonapehely.

A hetedik hónapban már jöhet a banán, narancs, körte, citrom, szőlő - héj, illetve mag nélkül. A zöldségek közül pedig a paradicsom, cukkini, fehérrépa, brokkoli, zeller, spárga, pasztinák, tök, uborka. A fűszerek közül már kipróbálható a petrezselyem, snidling, kapor, zellerlevél, illetve ekkor már állati eredetű táplálékok - csirke és pulykahús - is bejönnek a képbe.

Egyszerre mindig csak kis mennyiséget, egy-egy kanállal adj a babának, és amennyiben nem tapasztalsz allergiás reakciót vagy egyéb rendellenességet, a következő napon növelheted az adagot. Ha a kicsit elutasítja az ételt, nem szabad erőltetni - hiszen a cél, hogy megszeresse a szilárd táplálékot -, néhány nap múlva próbálkozz újra.

Ezt is szeretjük