Ezt már kicsi korukban meg kell tanulniuk a gyerekeknek - Mesék, amik fontos dolgokra oktatják őket
A környezettudatosságra nevelés már egészen kicsi korban fontos. Ebben segítenek a JimJam csatorna meséi.

A cikket az AMC Networks Central Europe Kft. támogatta.
Bolygónk állapotának romlása elengedhetetlenné teszi, hogy a következő generációt környezettudatos szellemiségben neveljük. De hogyan tudjuk átadni a jövő nemzedékének ezt a mentalitást? Ebben partner a JimJam, a csatorna ugyanis havonta egy-egy téma fontosságára hívja fel a figyelmet.
A „Világunk a gyerekek nyelvén” kampányának köszönhetően a gyerekek is elmondhatják véleményüket a különböző témákban. A projekt kapcsán a pszichológus végzettségű médiaszakembert, Duliskovich Zoltánt, az AMC Networks producerét kérdeztük.
Így tanítsd a gyermekedet környezettudatosságra
A természet védelme korunk egyik, ha nem legfontosabb feladata. Érdemes ezt a tudást már a legkisebbeknek is átadni, hiszen így lesz alapvető számukra is környezetük megóvása. A lehető legjobb példát a szülők tudják mutatni - hiszen amit otthon látnak a kicsik, az lesz a természetes.

Lehetőleg töltsünk velük minél több időt a szabadban, kertészkedjünk, sétáljunk, mutassuk meg nekik a különböző növényeket, állatokat, ezáltal erősítve bennük: ha megóvják őket, sokáig élhetünk egy szép világban. Tanítsuk meg nekik a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát is egyszerű, ám szórakoztató feladatokkal, hisz a játékos tanulás jegyében könnyebben tanulnak gyermekeink.
Mesék a környezet és az állatok szeretetéről
A Bogyó és Babóca című mesét szinte mindenki ismeri. A csigafiú és a katicalány társaikkal együtt sok izgalmas kalandon keresztül fedezik fel az őket körülvevő világot, a környezetüket, az erdők, mezők és vizek világát. Eközben sok mindent megtanulnak egymásról, a közösségről és saját magukról is. Emellett pedig nagy hangsúlyt fektetnek a problémák közös, empatikus megoldására, az együttérzésre és a figyelemre, valamint arra is, hogy milyen fontos egymásnak örömöt szerezni.
Az Időmanó kalandjaiban az Időmanó Időbirodalom egy rejtett zugában él, és ő az, aki a világóra pontos működéséért felel. Az epizódokban általában otthonából jelentkezik, innen mesél a kicsiknek rengeteg különböző témáról, például az évszakok változásáról, a napokról, a betűkről vagy épp a természetről.
A Leo, az ifjú vadőr című rajzfilmsorozatban Leo és testvére, Linda minden epizódban különböző állatokkal ismerkednek meg, akiket mindig visszajuttatnak az élőhelyükre vagy a családjukhoz. Ebben a segítségükre van Vili vadőr és Harcos, a kiskutya is. Izgalmas kalandokban vesznek részt, felfedeznek különböző, akár egzotikus helyeket, és szórakoztató módon tanítják a gyerekeket az állatokról, illetve a természetről.

A Kicsi Gesztenye Klubban a gyerekek Lizával és barátaival - Kicsi Gesztenyével, Lufipofival, Ollyval és Napsugárral - együtt kalandozhatnak a mindennapokban. A sorozat neve pedig nem véletlenül ismerős: a producer ugyanis nem más, mint Dobrády Ákos, az egykori TNT frontembere, akiknek egyik legismertebb számuk a Kicsi gesztenye. A mese főszereplői különböző élethelyzetekben kalauzolják el a kicsiket, segítenek levonni az adott történet tanulságát, mindezt az énekes dalaival megkoronázva.
A karaktereket a négy őselem, a föld, a levegő, a víz és a tűz ihlette: a jelmezes figurák szellemes párbeszédekkel és sok zenével, fülbemászó dallamokkal igyekeznek átadni a gyerekeknek a mindennapi élethez kapcsolódó ismereteket, értékeket.
Világunk a gyerekek nyelvén
Mint ismert, a JimJam Világunk a gyerekek nyelvén projektjében „megfordította” képernyőjét, és arra kérte meg kis nézőit szerte a világban, hogy mondják el véleményüket egy-egy aktuális témában. A márciusi - természet, állatok, környezet - tematika kapcsán olyanokra voltak kíváncsiak a csatornánál, mint például, hogy milyen állatokat szeretnek a gyerekek, és mit tesznek a környezetük megóvásáért. Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszolva, folyamatosan frissülő videós sorozatban hallhatják viszont kis kortársaikat a csatorna nézői. A kampány létrejöttében oroszlánrészt vállaló Duliskovich Zoltán producer osztotta meg velünk több mint húszéves tapasztalatait.
- Egészen kicsi gyerekkorom óta érdekelnek a reklámok és az előzetesek, a meséken kívül csak ezeket néztem a tv-ben, szenvedéllyel fújtam kívülről a szlogeneket és zenéket. Konzervatív orvoscsaládból származom, így a gimnázium elvégzése után nem volt kérdés, hogy nekem is el kell végeznem egy "rendes" egyetemet - mondta Zoltán.
- A pszichológia szak kompromisszumos megoldásnak tűnt, de a sors már másodévesen megkísértett egy külsős promo produceri munkával az akkor legnépszerűbb filmcsatornánál. Ma már több mint húsz éve azt csinálom, amit mindig is szerettem volna, Sas Tamás - az ikonikus „Csak egy ugrás a Sugár” - reklámzenéi és szlogenjei mellett, és ez idő alatt több ezer Minimaxon és JimJamen futó mese főcímzenéje és több tízezer karaktere költözött a fejembe - tette hozzá a szakember.
Azonban számára is hosszú évek múlva derült csak ki, mennyire nem volt hiábavaló az egyetemi kitérő. Nem egyszerű feladat a nézőkben érzelmi állapotot kiváltani, ahogyan az sem mindegy, milyen korosztályhoz szólnak, hiszen egy-két év alatt változik az, miként érzékelik a kicsik a körülöttük lévő világot, milyen társas kapcsolataik vannak, vagy mi áll éppen az érdeklődésük fókuszában. Az AMC Networks gyerekcsatornák menedzserei és a vezető producer, Zoltán kiemelt gondossággal értelmezi és ajánlja a kicsiknek szánt meséket.

- Egészen máshogy kell kommunikálni egy három-, és egészen máshogy egy ötévessel, de az sem mindegy, hogy fiúkat vagy lányokat szeretnénk megszólítani egy üzenettel. A fentiekben nagy hasznát veszem a pszichológiai tanulmányaimnak a munkám során - tette hozzá a producer.
A JimJam által korábban bevezetett ikonrendszer - amely hat tematika köré épül - segíti a szülők és gyerekek tájékozódását abban, melyik mese milyen beazonosítható és tudatosítható tanítással bír. Ezt az utat folytatja a Világunk a gyerekek nyelvén nevű kezdeményezés is.
- A kicsikkel való munka egyszerre szórakoztatja, és teszi próbára a projektben résztvevők felkészültségét: meg kellett tanulnunk rávezetni a gyerkőcöket a feladatra és minél tovább azon tartanunk a figyelmüket - vagy éppen kizökkentenünk őket a stúdió bűvöletéből. Nekünk is meg kellett tanulnunk elfogadni, hogy a gyerek nem színész, és hiába mondott stúdióhelyzeten kívül csupa olyan dolgot, amit jól tudnánk használni az anyagunkban, de a stúdióban már lehet, hogy egyáltalán nem hajlandó mondani semmit - árulta el a felmerülő nehézségeket a szakember.
- A kicsik gondolataiból és a rajzaiból kisfilmek készülnek, amelyekben a rajzokat egy speciális grafikai módszerrel mozgatjuk meg, „keltjük életre”. Őszinte megnyilvánulásaikkal a gyerekek gyakran csalnak mosolyt az arcunkra, például olyan aranyköpéseikkel, minthogy: „Nekünk vannak állataink, én nagyon szeretem őket, de nekünk nem jöhetnek be, anyukám nem engedi!” „Tudod, az is kirándulás, ha anyával kisétálunk a nagy útra a buszhoz, tudod, az is messze van!” „Én nem szoktam szemetelni, én a padba teszem!”
- Mivel minden részt vevő kollégának szíve csücske ez projekt, a közös munka során szerzett tapasztalatok birtokában már mi is egyre jobban kezdünk érteni és beszélni a gyerekek nyelvén.
Melyik mesében szerepelt Festéktüsszentő Hapci Benő? Magyar rajzfilmkvíz
Mennyire vagy képben Csukás István vagy éppen Nepp József történeteivel?
Elolvasom
Boomerek és Zoomerek - Miért nehéz a generációk közötti kommunikáció?
Steigervald Krisztián generációkutató a Femina Klub áprilisi előadásán arra keresi a választ, hogyan érthetjük meg egymás világát, hogy a különbözőségek helyett a kapcsolódási pontokra koncentráljunk. Hogyan lehet megtalálni a közös nyelvet a digitális bennszülöttek és az analóg világban felnőttek között? Milyen eszközökkel segíthetjük elő az együttműködést, és hogyan tanulhatnak a generációk egymástól, ahelyett hogy egymás ellen dolgoznának?
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. április 9. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
(Képek: Getty Images Hungary, JimJam.)