6 létfontosságú nyomelem, ami nélkül beteg lesz a gyerek
A szervezetben csak nyomokban fordulnak elő, ám égető szükség van rájuk. Így pótold őket!

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Ezt soha ne tedd a bőröddel: korábban fogsz ráncosodni, ha így bánsz vele »

Nicole Kidman hajszíne az őszi szezon új kedvence: ezt fogják legtöbbször kikeverni a fodrászok »

Ilyen egyszerű elkészíteni Meghan hercegné tökéletes kis kontyát – 5 perc alatt össze lehet dobni »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A nyomelemek elnevezése abból adódik, hogy a szervezetben - a vas kivételével - szinte csak nyomokban fordulnak elő, meglétük azonban elengedhetetlen a test megfelelő működéséhez. Fő feladatuk, hogy biztosítsák a biokémiai reakciók és folyamatok normális lefolyását - az enzimek 30%-ának megfelelő működéséhez szükségesek.

Nyáron a folyamatos gyümölcs- és zöldségdömping miatt okkal gondolhatod csemetédet kellőképpen felvértezettnek, ám télen az időjárás igencsak próbára teszi az immunrendszerét. Az alábbi nyomelemek segítségével számos betegséget megelőzhetsz, sőt, esetenként gyermeked szellemi fejlődését is elősegítheted. Tudd meg, melyek a legfontosabbak!

Vas

Fő feladata az oxigén- és szén-dioxid-, illetve az elektronszállítás. Két fajtáját különböztetjük meg: az egyik a hem-vas, ami az állati eredetű, a másik pedig nem hem-vas, ami a növényi eredetű élelmiszerekben lelhető fel.

Előbbi hatékonyabban szívódik fel a szervezetben, de egyidejűleg történő fogyasztás esetén a C-vitamin és a hem-vas nagyban javítja a növényi eredetű vas hasznosíthatóságát.

Ugyanakkor a teában lévő csersavak, a kalcium, a polifenolok, valamint a fitátok - hüvelyesekben, teljes kiőrlésű gabonákban - gátolják ezt a folyamatot.

Forrásai

  • Csirkehús, marhahús, belsőségek, máj, egyes töltött húsok, hurkák.
  • Hüvelyesek.
  • Bimbós kel, spenót, petrezselyem, brokkoli, friss csipkebogyó, ribiszke
  • Mák, mogyoró.

Cink

Az élettani folyamatok nagy része függ a cinkellátottságtól, hiszen ez a nyomelem számos enzim és hormon alkotórésze, szükséges az A-vitamin aktiválásához, az immunrendszer normál működéséhez. Az inzulin és a nukleinsavak egyik alkotórésze, így a DNS szerkezetét biztosítja, részt vesz az inzulin tárolásának és felszabadulásának folyamataiban, továbbá elengedhetetlen a hámtakaró épségéhez.

A vashoz hasonlóan hatékonyabban szívódik fel állati eredetű élelmiszerekből, mert a növényi eredetűekben az egyéb hatóanyagok - úgymint csersav, fitinsav, oxálsav savak - megkötik.

Forrásai

  • Halak, húsok, csirke.
  • Tojás.
  • Teljes kiőrlésű gabonák
  • Hüvelyesek.
  • Olajos magvak.

Jód

A jód alapvető eleme a pajzsmirigyhormonoknak, amelyek az anyagcsere-folyamatokat, a növekedést, a szellemi fejlődést és a fehérjeszintézist szabályozzák. A szellemi fejlődés elmaradása, a visszamaradottság megelőzhető jódutánpótlással.

Forrásai

  • Húsok, tengeri halak - szardínia -, kagylók.
  • Tojás.
  • Algák.
  • Tej.
  • Jódozott só, illetve azzal készült termékek.

Szelén

Nélkülözhetetlen azokhoz az enzimekhez, amelyek a sejtoxidációs folyamatoktól óvják a szervezetet. Közvetve elősegíti az E-vitamin hasznosulását, közvetlenül pedig részt vesz a sejtvédő folyamatokban. Szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében.

Forrásai

  • Hús, csirke, pulyka, hal - tonhal -, tengeri állatok.
  • Tojás.
  • Olajos magvak.
  • Teljes kiőrlésű gabonafélék, kukorica, búza, rizs.
  • Hüvelyesek - főleg szója és lencse.

Réz

A fehérjék alkotó része, szükséges eleme az enzimek energiatermelő folyamatainak, a vas felszívódásának, a kollagénszintézisnek, illetve az immunrendszer és központi idegrendszer működésének. A vas- és rézellátottság, illetve e két nyomelem felszívódása és beépülése a szervezetbe egymással is összefügg. A túl kevés réz vashiányhoz is vezethet, ami vérszegénységet okozhat.

Forrásai

  • Máj, vese, halak.
  • Olajos magvak - főleg dió
  • Teljes kiőrlésű gabonafélék.
  • Lencse.
  • Kakaó.

Mangán

Részt vesz a csontképződésben, a sebgyógyulásban, továbbá antioxidáns funkciót is betölt. A mangán nagy része elvész az élelmiszer-feldolgozás során. A finomított gabona és liszt például nagyjából feleannyi mangánt tartalmaz, mint a teljes kiőrlésűek.

Forrásai

  • Avokádó, banán, sötétzöld leveles zöldségek - főleg brokkoli, mángold, kelkáposzta, kelkáposzta, póréhagyma, római saláta, spenót -, grépfrút, narancs, ananász, málna.
  • Hüvelyesek.
  • Teljes kiőrlésű gabonák - főleg zab, rozs, árpa, tönköly.
  • Olajos magvak - főleg mogyoró.

Forrás: Nestlé Életmód Iránytű

Ezt is szeretjük