4 népszerű fogyókúrás mítosz, ami megakadályozza, hogy leadd a felesleget: nem mindig a zsírszegény a legjobb választás
Egyes fogyókúrás tévhitek makacsul tartják magukat, pedig többet ártanak, mint használnak.

nő vásárol
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az, aki le szeretne adni néhány kilót, és ehhez az internet bugyraiban keres kapaszkodót, számos félrevezető diétára és módszerre bukkanhat. Közös bennük, hogy minél kevesebb erőbefektetéssel és lemondással ígérnek csodálatosan látványos és villámgyors eredményeket. A másik véglet, bár szintén tempós fogyással kecsegtet, önsanyargatásra, drasztikus kalóriamegvonásra buzdít.

A nagy zűrzavarban nehéz kiszűrni a valóban megszívlelendő, hasznos tanácsokat és elvetni a diétás tévhiteket, amelyek adott esetben még a fogyást is szabotálhatják. Nem biztos, hogy a karcsúsodáshoz a zsírszegény, light és diétás élelmiszereken, illetve a kelkáposztalevesen át vezet az út. A következő népszerű fogyókúrás mítoszokat érdemes átgondolnod, ha a diétázás rögös útjára lépnél.

A zsírszegény élelmiszerek jobbak

A boltok polcain ma már számos zsírszegény, light élelmiszer kapható. A diétázók általában örömmel pakolják be őket a kosarukba abban a hitben, hogy ha ezekre cserélik a hagyományos termékeket, akkor jó úton járnak. A valóságban viszont ez korántsem mindig van így. A szakemberek aggálya ezekkel az árucikkekkel kapcsolatban általában az, hogy a csökkentett zsírtartalmat egyéb adalékanyagokkal kompenzálják, például hozzáadott szénhidrátokkal, cukrokkal.

Való igaz, hogy a túlzottan zsíros táplálkozás egészségügyi problémákhoz vezethet, ám ez nem jelenti azt, hogy mindenáron száműzni kell a zsírokat az étrendből. A zsírok energiát adnak, fontos szerepük van a hormonrendszer működésében, és a fogyáshoz is nélkülözhetetlenek. Ám amíg az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat többnyire egészségesnek találták, a transzzsírsavak és a telített zsírsavak viszont nagy mennyiségben fogyasztva károsak lehetnek, összefüggést mutatnak a szív- és érrendszeri betegségek és a diabétesz kialakulásával is. 

Hatásosabb az edzés, ha nem eszel előtte

Az étkezések ütemezése sarkalatos pont a diétában, az éhezés egy idő után nem tartható, „félreevéshez”, illetve a szervezet tartalékoló, zsírraktározó üzemmódba kapcsolásához vezet. A cukorbetegséggel, inzulinrezisztenciával élők jól tudják, hogy az edzés előtt érdemes bekapniuk pár falatot, ami az intenzív testmozgás során is biztosítja számukra az egyenletes vércukorszintet. Azonban nem csak a szénhidrátanyagcsere-zavarral élők vércukorszintje eshet le a mozgás során. A hirtelen fellépő éhség rontja a teljesítményt, koncentrációzavart okoz, és az edzés után túlevéssel bosszulhatja meg magát. Az óra előtt lassú felszívódású szénhidrátot tartalmazó étel fogyasztása javasolt.

Minden kalória egyformán számít

A fogyáshoz kalóriadeficit szükséges, azaz kevesebb kalóriát kell bevinni a szervezetbe, mint amennyit a diétázó a nap során felhasznál, energiaként eléget. A kalóriaszámolás viszont önmagában nem elegendő. Könnyen belátható, hogy egy adott kalóriamennyiség sovány húsokból vagy rostokban gazdag hüvelyesekből nem ugyanúgy hasznosul, mint egy finomított szénhidrátokban bővelkedő desszertből származó.

Az édességek kalóriatartalmának nagy része cukorból származik, ami hirtelen megemeli a vércukorszintet, nem lakat jól tartósan, illetve zsírként raktározódik a szervezetben. Ezzel szemben például a hüvelyesekből a bennük található rostok miatt a szervezet kevesebb glükózt képes felvenni.

Ha egészséges, bármennyit lehet belőle enni

Egyes élelmiszerek időről időre felkapottá válnak az egészségtudatos életmódot folytatók körében. Ilyen például az avokádó, az olajos magvak vagy a remélhetőleg cukormentes mogyoróvaj. Tény és való, hogy ezeknek a táplálékoknak számos pozitív tulajdonsága van a szervezetre nézve, és a diétába is beilleszthetők, ám csak mértékkel, hiszen a kalóriatartalmuk meglehetősen magas.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ha a reggeli zabkásába marokszámra szórod az olajos magvakat, majd jó pár kanál mogyoróvajjal koronázod meg a finomságot, egy, a kívántnál jóval kalóriadúsabb reggelihez jutsz, ami hátráltathatja is a fogyást. Természetesen még mindig jobb, mintha ezt a mennyiséget adalékokkal teli gyorsételekkel vinnéd be, ugyanakkor érdemes lehet számolni azzal is, hogy így már nem kifejezetten fogyókúrás az étel. A mértékletesség még az egészséges élelmiszerek esetében is kulcsfontosságú.

Diétás receptek zabbal

A zab semleges íze miatt tökéletes diétás alapanyag, ráadásul koleszterincsökkentő, és segít a vércukorszint stabilizálásában, ezáltal cukorbetegek is fogyaszthatják. Ugyanakkor, mivel alig tartalmaz zsírt és fehérjét, az étrendet érdemes úgy összeállítani, hogy mindhárom makrotápanyagból kellő mennyiséget tartalmazzon a napi menü.

 (Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük