Mi az a húsragasztó, és mennyit eszel belőle a tudtodon kívül? Kevesen tudják, de veszélyes lehet
Ezzel az anyaggal tapasztják össze az ételeket.

husragaszto-cover
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A transzglutamináz vagy ismertebb nevén a húsragasztó egy gyakran használt vegyület a feldolgozott ételek világában. Szinte minden felvágottban megtalálható. A kérdés csak az, mennyire biztonságos.

Az elnevezés nem túl bizalomgerjesztő, ez az enzimet pedig pontosan arra használják, amire a neve is utal. Nyesedékhúsokat lehet vele összetapasztani, mert oldhatatlan kötéseket hoz létre a fehérjék között.

Káros vagy sem?

A legtöbb helyen azt lehet olvasni, hogy az Európai Bizottság betiltotta a húsragasztó használatát 2010-ben, és valóban rengeteg vita volt ezzel kapcsolatban. Azonban a tiltás főleg a szarvasmarhából és a disznóból származó, kollagénalapú húsragasztókra vonatkozott. A transzglutamináz használata továbbra is engedélyezett, és, mivel előállítás-technológiai alapanyag, feltüntetni sem muszáj a csomagoláson, bár ezzel kapcsolatban történtek már előrelépések.

husragaszto

Ez a szer önmagában nem veszélyes, azonban más lehet a sütési követelménye, mint a normális húsoknál. Ez főleg akkor problémás, ha valaki például véresen szereti a steaket, ilyenkor ugyanis a húsragasztó nem sül át rendesen, és felmerül a baktériumfertőzés kockázata, ami több százszor nagyobb lehet, mint a rendes húsnál. Ez a feldolgozott húsok esetében nem jelent problémát, hiszen azok hőkezelve, készen kerülnek az asztalra.

A másik probléma ezzel az adalékanyaggal kapcsolatban, hogy rossz hatással lehet a glutén- és lisztérzékenyekre, sőt, még azt is felvetették, hogy a transzglutamináz használata szerepet játszhat a gluténérzékenység kialakulásában, de ezzel kapcsolatban még nincsenek bizonyító erejű vizsgálatok.

A felvágottak esetében néha kifejezetten könnyű észrevenni, hogy az adott húst kezelték-e húsragasztóval. Minden olyan húskészítményt valószínűleg igen, mely olyan, mintha több, különböző színű részből állna, vagy a rostjai nincsenek egyensúlyban. Azonban a jól használt transzglutaminázt időnként kifejezetten nehéz észrevenni, mert az eredmény természetesnek hat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Találd meg a saját utadat!

A növényi alapú táplálkozás egészséges, természetes és fenntartható. Ha tudatosan táplálkozol, mert fontos számodra a testi-lelki harmónia, a többi élőlény és a holnap; ha hiszel benne, hogy békében kell élned a környezettel, és hogy az vagy, amit megeszel; ha meg akarod őrizni a Földet a mai és a jövendő generációk számára úgy, ahogyan te kaptad az elődöktől, akkor a Flora útja a te utad.

Promóció

Diéta szempontjából általános, hogy, amennyire csak lehetséges, érdemes kerülni a feldolgozott élelmiszereket. Különösen igaz ez az ultrafeldolgozott élelmiszerekre, melyek hozzájárulhatnak a rák és egyéb krónikus betegségek kialakulásához. A modern táplálkozásban azonban bizonyos mértékű feldolgozáson minden élelmiszer átesik. A lényeg, hogy törekedni kell a lehető legtermészetesebb alapanyagok beszerzésére.

Vitaminokkal az emésztésért

Az egészség alapja - a természetes tápanyagokon kívül - a megfelelő hatékonysággal működő emésztés. Ebben segít az, ha eleget fogyasztasz az alábbi vitaminból. Mutatjuk a legjobb természetes forrásokat.

A képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük