Miért hízhatsz a barna kenyértől? Három érdekes tény, amit kevesen ismernek
A barna kenyér fogyasztása valóban jó döntés a diéta és egészség szempontjából?

GettyImages-1179437409
Ez is érdekelhet

A mérték a lényeg: tévhitek a szénhidráttal kapcsolatban (x)

Szárnyal a budapesti VictoriaShop! (x)

4 tipp: így védd a kisbabád bőrét! (x)

Vágyak, remények, pletykák: boldog békeidők hangulatát idéző, szellemes komédia érkezik (x)

Nézd meg, honnan érkezik a reggeli kávé a poharadba

beauty and style

A 70-es években nem volt nőiesebb smink ennél, és most újra divatos – Póklábpillák egyszerűen »

A bőr és a haj csodafegyvere a squalane: elképesztő változást idéz elő »

Így még biztosan nem gondoltál a rövidnadrágra: nőies szettek, amikben ősszel is helyet kaphat »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Aki életmódváltásba kezd, első lépésként a fehér kenyeret hagyja el az étrendjéből, vagy egy sokkal egészségesebb, teljes kiőrlésű változatra cseréli. Ugyanakkor nem minden barna kenyér készül tejes kiőrléssel. Honnan tudhatod hát, hogy amit fogyasztasz, az valójában egészséges, és támogatja a fogyásod, vagy épp ellenkezőleg, hizlal?

Az emberek táplálkozásának évszázadok óta mindennapos része a kenyérfogyasztás, ugyanakkor fontos különbséget tenni a különböző fajták között: a finomlisztből készült, alacsony rosttartalmú fehér kenyerek gyors felszívódású szénhidrátot tartalmaznak, amelyek hamar megemelik a vércukorszintet, ennek leesése után pedig rögtön elkap az éhség, ami magasabb táplálékbevitelt, ezáltal hízást okozhat. Ezzel szemben a teljes kiőrlésű pékárukba beleőrlik a búza és a mag héját, a korpát és a csírakezdeményt is, így egy vitaminokban és rostokban gazdag liszt születik. A rosttartalom lassítja a szénhidrátok felszívódását, így hosszabban laktatnak és eltelítenek. De valóban jó döntés a diétád és egészséged szempontjából, ha ezt fogyasztod?

Csalnak a pékek?

Az üzletek polcain különböző barna kenyerekkel találkozhatsz, de a barna szín még nem garancia arra, hogy teljes kiőrlésű és egészséges pékárut vettél. Hogyan állapíthatod meg, hogy hamisított kenyérrel van-e dolgod?

GettyImages-957718854

A barna kenyér néha igazából fehér, csak festve van

Teljes kiőrlésű élelmiszernek akkor nevezhetünk valamit, ha legalább 50%-ban tartalmaz teljes kiőrlésű alkotóelemet. A kenyér vásárlásakor sajnos előfordul, hogy amit teljes kiőrlésűnek gondolsz, valójában nem is az, hiszen van, hogy ételfestékkel, karamellel, malátával, kávéval, kakaóporral vagy vörösborral színezik, hogy barnábbnak hasson, és a termék táplálékértékét növeljék, ugyanakkor azért is, hogy drágábban adják el, mint amennyit valójában ér.

Az egyik trükk, amivel megállapíthatod, hogy valóban teljes kiőrlésű kenyeret vettél, az az állagában rejlik: a teljes kiőrlésű rozskenyér jellemzője például a sötét, tömör belső, amit nehezebb, rágósabb fogyasztani, és savanykásabb, mint a hamisított változat. Ha már megvetted, otthon egy egyszerű trükkel ellenőrizheted: vágj le egy szeletet a kenyérből, majd önts a közepére egy fél pohár vizet. Ha kivilágosodott az a rész, akkor tudhatod, hogy nem igazi barna kenyérrel volt dolgod.

A cikk az ajánló után folytatódik

A rozskenyerek esetén 60% rozsliszttartalomnak kell lennie, a pékek ugyanakkor dúsíthatják fehér búzafinomliszttel, ami nem éppen megfelelő a fogyókúra során - erről már a fentiekben szó esett.

Minden esetben a kenyér megtapogatása fontos lehet, de ha zacskózott változatot választasz, nézd meg a címkéjét, a legtöbb esetben feltüntetik a fehér lisztet, rosszabb esetben az adalékanyagokat, színezékeket is.

Magas a kalória- és szénhidráttartalma

A barna kenyér kalóriatartalmát tekintve nem sokkal van elmaradva fehér társától. Míg egy szelet fehér kenyér 80 kalória, szénhidráttartalma pedig 15 gramm, addig egy szelet teljes kiőrlésű kenyér 75 kalória, szénhidráttartalma pedig 12 gramm. Ezekből látható tehát, hogy sem a kalória-, sem a szénhidráttartalom között nincs jelentős különbség, így ha nem változatos étrend mellett, alkalomadtán eszel belőle, ne csodálkozz, hogy felkúszik rád pár kiló. Ami miatt jobban passzol a diétába, az a glikémiás indexe, ami 50 körül mozog. Ez nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet, ezáltal cukorbetegeknek is jobban ajánlják a fogyasztását.

GettyImages-673154204

Antitápanyagokat tartalmaznak

Az antitápanyagok olyan anyagok, amelyek az emésztőrendszerben gátolják a vitaminok és az ásványi anyagok felszívódását és hasznosulását, amelyek hiánybetegségek, ételallergiák kialakulásához vezethetek. A teljes kiőrlésű pékáruk is tartalmaznak ilyen anyagot, így hosszas, napi fogyasztásuk vashiányhoz vezethet, ami általában felszívódási zavar következtében, a vékonybél-nyálkahártya problémája miatt alakul ki. A vashiány gátolja a cink, magnézium, kalcium felszívódását is, amelyek megnehezítik a fehérjében dús ételek felszívódását, amikről köztudott, hogy az izomépítésben játszanak fontos szerepet, így a fogyást és szálkásítást is hátráltathatja.

Kenyér a diéta alatt

A lassan felszívódó kalória a jó kalória! Az üres kalóriák helyett - fehér kenyér - érdemes hasznossal táplálni a szervezetet!

(Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük