Zsírmájat és izomvesztést okozhat a B8-vitamin hiánya: mit és hogy érdemes fogyasztani túlsúly esetén?
A kolin hiánya a májsejtekben fölöslegesen felhalmozódott és raktározódott zsírsejteket is eredményezheti.

GettyImages-1030711158
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egyes vitaminok és ásványi anyagok bevitelének fontosságáról nap mint nap hallunk, ilyen például a sokat emlegetett C-vitamin vagy a fogyásban is segítséget nyújtó kálium. Pedig vannak sokkal kevésbé ismert anyagok is, amelyekről bár nem sok szó esik, nagyban meghatározzák az egészséget és a fogyókúrát.

A B8-vitamint más néven kolinnak nevezik. Olyan vízben oldódó vegyületről van szó, ami kis mértékben található meg az emberi szervezetben, így pótlásáról - élelmiszerek révén - mindenképp gondoskodni kell.

Hogyan segíti a fogyást a kolin?

A kolin a lipidek szállításában, valamint az idegsejtek és izmok közötti ingerületátvitelben játszik fontos szerepet. Emellett megakadályozza a koleszterin felhalmozódását az erekben, mert emulgeáló tulajdonságának köszönhetően megnehezíti annak lerakódását.

GettyImages-997086800

A kolinnak ugyanakkor szerepe van a memória és az izommozgásért felelős idegek működtetésében, a vérnyomás csökkentésében, valamint megakadályozza a zsírok lerakódását a májban. Hiánya a májsejtekben fölöslegesen felhalmozódott és raktározódott zsírsejteket eredményezhet, amely zsírmáj kialakulásához vezethet, és mivel a kolin támogatja az izmok teljesítményét edzés közben azáltal, hogy a mozgató idegsejteknek jeleket küld, nélküle az izomvesztéshez is hozzájárulhat.

A B8-vitamin májra gyakorolt hatása miatt elégtelen mennyisége esetén a méregtelenítő folyamatok, ezáltal az anyagcsere lassulása érzékelhető. Ha elegendőt viszel be belőle, az nagy segítség a szervezet számára.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kolin jót tesz a magzat agyi fejlődésének, így kismamáknak is javasolják az ebben gazdag ételek fogyasztását a rendellenességek megelőzése érdekében.

Kolinban gazdag ételek

A kolinból a napi ajánlott bevitel az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság javaslata szerint 400 milligramm, de várandós és szoptatós kismamáknak ennél többre van szükségük.

Tojás

A vitamin egyik legjobb forrása a tojássárgája, ez tartalmazza az élelmiszerek között a legtöbb B8-vitamint. Egy közepes tükörtojásban vagy főtt tojásban nagyjából 150 milligramm van.

GettyImages-625149778

Lazac

A lazachús több mint 200 milligramm kolint tartalmaz 100 grammonként, a benne levő omega-3 zsírsav is fontos a szív és a memória védelméhez. 

Hüvelyesek

További remek vitaminforrások a hüvelyesek, azok közül is a csicseriborsó, amelynek 100 grammjában 99 milligramm kolin van, de a fehérbab is remek választás, 100 grammonként nagyjából 45 milligramm van benne.

Húsok

A csirkemell 100 milligrammnál valamivel több kolint tartalmaz, ráadásul a fehérje pótlásában is hasznos. A csirkemáj is remek forrása a kolinnak, 327 milligrammot tartalmaz.

További, fogyást segítő vitaminok

A vitaminok a fogyókúrában is segítségedre lehetnek, mert gyorsíthatják az anyagcserét vagy éppen a zsírégetést.

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük