Ez történik a testtel, ha 30 napig nem eszel cukrot - Nem csak a zsigeri zsír csökken
Már a 30 napon át tartó cukor nélküli élet is áldásos hatással bír a szervezet egészére nézve.

GettyImages-505699115
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A 30 napos cukor nélkül élet elsőre könnyű feladatnak tűnhet, pedig az előre gyártott élelmiszerek jelentős része tartalmaz hozzáadott cukrot - tehát a cukormentes étrend valójában nem csak arról szól, hogy nem raksz külön cukrot a kávédba, hanem ennél jelentősebb megvonásokkal jár.

A cukorfogyasztás mérséklése nemcsak a fogyás szempontjából előnyös, hanem az egészséget is támogatja, olyan betegségek válhatnak megelőzhetővé így, mint a kettes típusú cukorbetegség, a zsírmáj és különböző szívbetegségek. 

30 nap cukor nélkül

Ahhoz, hogy csökkenteni tudd a napi bevitt cukor mértékét, legelőször a háztartásban található kristály- és barna cukroktól kell megszabadulni, vagy legalább elzárni erre az időszakra.

GettyImages-81715624

Az olyan cukrok, amiket a gyümölcsök vagy zöldségek természetesen tartalmaznak, nem "tiltólistásak". Ebben az időszakban az olyan élelmiszerek kerülnek megvonásra, amik hozzáadott cukrot tartalmaznak, mint a cukros müzlipehely, a fagylalt, a sütemények, a torta, a cukrozott üdítők és társaik.

A cukornélküliség előnyei

A cukormegvonás, pláne azoknak az esetében, akik ténylegesen napi szinten fogyasztották, eleinte nagyon nehéz lehet. Az édes íz, a hirtelen kapott energialöket iránt is kialakulhat egyfajta függőség, melynek elvonási tünetei közé tartozik az ingerlékenység, depresszió, álmatlanság, koncentrációs nehézségek, szorongásos tünetek, ez azonban, mint a legtöbb függőség esetében, csak az első pár napban érződik erőteljesebben.

Utána a szervezet hozzászokik az egyébként sokkal egészségesebb táplálékokhoz, amikkel a cukrot helyettesíted ebben az időszakban - például 1-2 pohár kakaót nyugodtan fogyaszthatsz, ami még az idegeknek is jót tesz. Az alábbiakban az előnyeit fogjuk részletezni.

Kiegyensúlyozza a vércukorszintet

A cukros ételek fogyasztása a vércukorszint hirtelen megemelkedését, majd lezuhanását okozza, ami szénhidrátéhséghez vezet. Ha ez az instabil állapot huzamosabb ideig áll fenn, inzulinrezisztencia vagy hasi elhízással járó kettes típusú cukorbetegség is kialakulhat. Ekkor a szervezet már egyre kevésbé érzékeny az inzulinra, mely hormon segít abban, hogy a vércukor energiává alakuljon a sejtekben.

A cikk az ajánló után folytatódik

A cukormentes életmód 30 napon belül kiegyensúlyozhatja a vércukorszintet, velejárója az, hogy sokkal energikusabbnak érzi magát nélküle az ember, mert a sejtek hozzájutnak a szükséges üzemanyaghoz. Azonban ez az egyensúly könnyedén felborulhat, hogyha valaki utána hirtelen ismét ugyanazokat és ugyanúgy fogyasztja, mint a cukormegvonás előtt. Valójában nem csak ebben a 30 napban, hanem a vércukorszint stabilitása érdekében tartósan oda kell figyelni a cukor mérsékelt fogyasztására. 

Fogyást idéz elő

A cukrozott élelmiszerek általában magas kalóriatartalmúak, miközben olyan laktató, éhségérzetet csökkentő tápanyagokat nélkülöznek, mint a fehérje vagy a rostok. Amellett, hogy növelik a bőr alatti testzsír százalékát, az annál sokkal veszélyesebb zsigeri vagy viszcerális zsír mennyiségét is befolyásolják. Hogyha valaki ténylegesen egy teljes hónapon keresztül kiiktatja a cukrot az életéből, akkor nemcsak a testsúlya fog csökkenni, hanem még a szervezetében lévő zsigeri zsír is redukálódik.

GettyImages-1208442630

A máj is egészségesebbé válik

A magas cukortartalmú étrend, pláne az, mely a fruktózban bővelkedik, a nem alkoholos zsírmáj kialakulását idézheti elő. Ez olyankor alakul ki, amikor a máj elzsírosodik. Egy 2017-ben végzett kutatás szerint már kilencnapos cukormegvonás is jelentősen javítja a májértékeket, csökkenti a máj körüli zsírlerakódást. Ha harminc napon keresztül zajlik ez a folyamat, az drasztikusan tehermentesíti a májat. 

Az időszak alatt a zöldségek, gyümölcsök, fehérjében gazdag ételek, mint a hús, hal, marha, tofu vagy tojás, az egészséges zsírforrások, az összetettet szénhidrátok és a cukrozatlan italok, főleg víz fogyasztása javasolt.

Mire cseréld le a cukrot, ha fogyni akarsz?

Egészséges cukorpótlókat mutatunk.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük