Ez történik a szervezeteddel, ha éhgyomorra egy pohár vizet iszol: nem csak az anyagcserét indítja be
Több előnnyel is járhat, ha vízivással indítod a napot.

vízivás
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A megfelelő folyadékbevitel nemcsak a nyári hőségben alapvető fontosságú, hanem az év minden napján a szervezet megfelelő működésének feltétele.

Bár ébredés után sokan egy jó erős kávéval indítják a napot, egyre többen teszik le a voksukat inkább a vízivás mellett, nem véletlenül, annak ugyanis a megfigyelések szerint különféle pozitív hatásai lehetnek.

Miért jó vízzel indítani a napot?

A víz a szervezet számára nélkülözhetetlen tényező, ami számos folyamatban kiemelt szerepet játszik, például elengedhetetlen a tápanyagok szállításához, a hőháztartás szabályozásához és az ízületek mozgékonyságának megőrzéséhez is. A szakemberek általában azt ajánlják, hogy naponta körülbelül 2-2,5 liter folyadék fogyasztására törekedjünk, és lehetőség szerint ez ne cukros üdítőitalokból és gyümölcslevekből, hanem főként tiszta vízből történjen.

Japánban, ahol különösen magas az átlagéletkor, már évszázadok óta esküsznek a megfelelő minőségű alvást követő, éhgyomorra történő vízivásra, nézeteik szerint ugyanis ez az egyszerű szokás a betegségek elkerülésében is segíthet, igaz, akik hisznek ebben, több pohárral is isznak a reggeli előtt. A módszer hívei több jótékony hatásról is beszámoltak, és a kutatókat is foglalkoztatja, hogy vajon mennyi lehet ezeknek az állításoknak a valóságalapja.

Segíthet a fogyásban

Azt több felmérés is bizonyította, hogy a magasabb vízfogyasztás segíthet a kalóriabevitel csökkentésében, méghozzá úgy, hogy egyrészt kiváltja az üdítőket és a nassolást, másrészt pedig a jóllakottság érzését is keltheti az emberben. Egy kutatás túlsúlyos alanyokat vizsgálva arra az eredményre jutott, hogy azok, akik a reggeli előtt harminc perccel elfogyasztottak 500 milliliter vizet, körülbelül 13 százalékkal kevesebb kalóriát vittek be a reggeli étkezés során.

Támogatja az anyagcserét

A jól működő anyagcseréhez és a kiválasztáshoz, a méreganyagok eltávolításához nélkülözhetetlen a víz, amelynek az anyagcserére és a kalóriaégetésre gyakorolt jótékony hatását már több kutatás is alátámasztotta, sokan ezért is tartják a fogyókúrázók barátjának. Azonban arra már kevesebb a bizonyíték, hogy az éhgyomorra fogyasztott víz még kedvezőbb lenne ebből a szempontból.

A cikk az ajánló után folytatódik

Felfrissít, javítja a mentális teljesítményt

Amennyiben valaki nem juttat be a szervezetébe elegendő folyadékot, kiszáradás, azaz dehidratáció léphet fel, ami egyebek mellett a mentális teljesítményt is rontja. Enyhe esetben fáradtsággal, szájszárazsággal jelentkezhet, majd fejfájás, szédülés, koncentrációzavar és memóriaproblémák is előfordulhatnak.

Így aztán többen úgy gondolják, hogy a szellemi frissesség eléréséhez már reggel is érdemes vizet fogyasztani, és sokaknak a kávé helyett tökéletesen elegendő egy pohár hűvös víz. Ugyanakkor azt nem támasztják alá vizsgálatok, hogy ebből a szempontból különös jelentőséggel bírna az, hogy a víz az első, amit az ember ébredés után iszik.

Segíti az emésztést

A székrekedés egyik leggyakoribb oka a rostszegény táplálkozás mellett az alacsony folyadékbevitel. Az emésztés szempontjából a víz kulcsfontosságú, az élelmiszerek lebontásában, a tápanyagok felszívódásában, valamint az emésztőenzimek termelődésében is szerepet játszik. Hiányában a széklet keményebb, ami nehezebbé teszi az ürítését. Léteznek olyan vélekedések, hogy az ébredést követő vízivás elősegíti a rendszeres reggeli bélmozgásokat, azonban a szakemberek szerint ennél lényegesebb, hogy az emberek egész nap kellőképpen hidratáltak maradjanak.

Összességében elmondható, hogy a hangsúlyt inkább az egész nap során kielégítő folyadékbevitelre kell helyezni, ennek viszont lényeges eleme, hogy valaki már kapásból vízzel indítja a napot az energiaital és az üdítő, sőt akár a kávé helyett. Gyakori hiba, hogy sokan az egész délelőttöt egy-két csésze kávéval vészelik át, majd a kezdődő fejfájás figyelmezteti őket arra, hogy aznap még korántsem ittak eleget.

10 étel, amit ne fogyassz reggelire

A reggeli ideális esetben fedezi a napi energia- és tápanyagszükséglet 20-25%-át. Az étkezésnek tartalmaznia kell elegendő mennyiségű zsírt, szénhidrátot és fehérjét, nem beszélve az egészséghez szükséges vitaminokról és ásványi anyagokról.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük