7 mindennapos szokás, ami súlyosan károsítja a vesét: nem csak a túlzott sófogyasztással kell vigyázni
A vese kulcsfontosságú feladatokat lát el, épsége megőrzésére a mindennapokban is érdemes figyelni.

gyorsétel
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vesék rendkívül fontos feladatokat látnak el, nélkülözhetetlenek a folyadékháztartás irányításában és a méregtelenítésben is. Megtisztítják a szervezetet az anyagcsere során keletkező salakanyagoktól, és eltávolítják a felesleges folyadékot. Ezenkívül hormonokat is termelnek, amelyek a vörösvértestek előállításában, a vérnyomás szabályozásában és a csontok szilárdságának megőrzésében segítenek. 

Az életmód jelentősen befolyásolja a páros szerv működését, a népbetegségnek számító magas vérnyomás, illetve a diabétesz növelik a krónikus vesebetegség kialakulásának valószínűségét. A probléma eleinte nem okoz különösebben kellemetlen vagy látványos panaszokat, ezért gyakran már előrehaladott stádiumban kerül diagnosztizálásra. A mindennapok során a rizikótényezőkre való odafigyelést meghálálja a vese.

Fájdalomcsillapítók túlzott használata

Vannak, akik a legkisebb fájdalmat érzékelve egyből gyógyszert kapnak be. A gyógyszertárakban vény nélkül kapható népszerű készítmények, nem szteroid gyulladáscsökkentők általában minden háztartásban megtalálhatók. Gyakori probléma, hogy sokan átlépik az ajánlott mennyiséget.

A fájdalomcsillapítók rendszeres használata hosszú távon az egészséges vesét is megterheli, csökkent vesefunkcióval pedig egyes típusai, például a nem szteroid gyulladáscsökkentők  nem javasoltak, mert csökkentik a szerv véráramlását.

Túlzottan sós étkezés

A magas sófogyasztás nem tesz jót a vesének, idővel jelentősen emelheti a vérnyomást, ami a krónikus vesebetegség egyik legfőbb kockázati tényezője. A szakemberek a sóbevitel csökkentését javasolják, ebben segíthet, ha az egészséges és finom fűszerek mennyiségét növeli a főzés során az ember. A WHO ajánlása szerint a napi maximális sóbevitelnek 5 grammnak kell lennie, ami nagyjából egy teáskanálnak felel meg, ez a vese mellett a szívet is védi.

Feldolgozott élelmiszerek fogyasztása

A foszfor a szervezet működéséhez, különösen a csontok egészségéhez fontos ásványi anyag, a szükségletet a táplálkozás bőven fedezi. A kutatók szerint problémát jelent, ha valaki túlzottan sokat fogyaszt belőle, márpedig a feldolgozott élelmiszerek előnyben részesítésével ez könnyen megtörténhet, ráadásul ezek a táplálékok jellemzően jelentős sótartalommal is bírnak. A magas foszforszint többféleképpen is károsíthatja a testet, gyengítheti a csontokat, szív- és érbetegségek kialakulásához vezethet. Krónikus vesebetegség esetén a vese nem tudja kellő mértékben eltávolítani az anyagot, de egészséges szerv esetén is káros hatással lehet.

Nem elegendő folyadékfogyasztás

A megfelelő hidratáltság támogatja a vese munkáját, segíti a nátrium és a toxinok eltávolítását. Az elegendő vízfogyasztás ráadásul az egyik legjobb védekezési mód a vesekövek ellen. Az előrehaladott vesebetegséggel élők folyadékbevitelét olykor korlátozzák, ám az egészséges felnőtt embereknek napi körülbelül két literre kellene törekedniük, a legjobb, ha ez a mennyiség főként vízből kerül fedezésre.

Alváshiány

Az alváshiány a test egészére rossz hatással van, ez alól a vese sem jelent kivételt. Az alvászavarok és a diabétesz, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések közötti kapcsolat már régóta ismert, ám egyre egyértelműbb, hogy a pihenés a vesét is befolyásolja. A vesefunkciót az alvás-ébrenlét ciklus irányítja, és azt is megfigyelték, hogy azoknál a betegeknél, akik nem pihennek eleget, a szerv működésének hanyatlása is felgyorsul.

További táplálkozási tényezők

Az már az eddigiekből is látszik, hogy a táplálkozás hangsúlyos szerepet játszik a vese egészségében is, azonban nemcsak a só-, a foszfor- és a folyadékfogyasztás az, amire figyelni kell. A túlzásba vitt húsfogyasztás és a finomított cukrokban gazdag élelmiszerek közvetve vagy közvetlenül szintén rossz hatással lehetnek a működésére. A túlzott fehérjebevitel terheli a szervet, a már megállapított betegséggel élők esetében a diéta sarkalatos pontja a fehérjeszükséglet megállapítása, és az ajánlott mennyiség tartása.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vesekárosodás?

Ha a vesék megfelelően működnek, az albumin szintje ki sem mutatható a vizeletben, vagy 10 mg/L alatt van. Amennyiben mégis pozitív lesz a teszt, mindenképp keresd fel háziorvosodat!

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

A finomított cukrokban gazdag termékek, nassolnivalók fogyasztása növeli az elhízás és az inzulinrezisztencia, illetve a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűségét, ezek pedig ronthatják a vesefunkciót.

Káros szenvedélyek

A dohányzás és az alkoholfogyasztás ugyancsak a vesebetegségek rizikótényezői között szerepelnek. A rendszeres nagymértékű alkoholfogyasztás, ami napi több mint négy italt jelent a szakértők szerint, jócskán növeli a vesebetegség kialakulásának kockázatát, a binge ivás, vagy rohamivás pedig a vesefunkció hirtelen romlásához, akár veseelégtelenséghez is vezethet. Még nagyobb a kockázat azoknál, akik a nagy mennyiségű alkoholfogyasztás mellett még láncdohányosok is, náluk a becslések szerint körülbelül 5-ször akkora a valószínűsége a krónikus vesebetegség létrejöttének. 

A fent felsorolt tényezők mellett a mozgás szerepét is hangsúlyozzák a szakemberek, a fizikai aktivitás jó hatással van a szénhidrát-anyagcserére és a vérnyomásra egyaránt, így a vese egészségének megőrzésében is segíthet.

Vesebetegség bőrtünetei

Világszerte sokan élnek vesebetegséggel úgy, hogy nem is tudnak róla. A krónikus vesebetegség kezdeti szakaszaiban nem feltétlenül produkál látványos tüneteket, illetve nem olyanokat, amilyenekre általában gondolni szokás, a deréktáji fájdalom például nem szükségszerű velejárója. A bőr elváltozásait érdemes figyelemmel kísérni.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük