Súlyos vérszegénységet okozhat a hiánya: így pótold a szervezetedben a hasznos folsavat!
A B9-vitamin, azaz a folsav pótlásával számos egészségügyi probléma megelőzhető.

folsav
Ez is érdekelhet

Fodrászszalon az otthonunkban: egészséges és gyönyörű haj Panasonic hajszárítókkal (x)

Olyan versenyeken veszek részt, amik ellen a testem tiltakozik - Interjú Szőnyi Ferenc ultratriatlon-világbajnokkal (x)

Igazi szelfi-király a Mate 40 Pro (x)

Lakberendezési trendek téli átalakításhoz (x)

Házassági évforduló (x)

„Megpróbálom kihozni ebből a helyzetből is a legjobbat” - interjú Sári Évivel (x)

Szex. Gyilkosság. Hatalom - Megjelent az év legforróbb thrillere! (x)

beauty and style

A csinos kis nagymamaretikül az új sláger: árakkal, lelőhelyekkel mutatjuk a szupernőies darabokat »

Vastag a dereka, széles a csípője, de irtó nőiesen öltözködik: nem a plusz kilókat, csak a csinos nőt látjuk »

Méregtelenítő vitaminbomba turmix téli lehangoltság ellen: olyan krémes, hogy megáll benne a kanál »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A B9-vitamin, azaz a folsav az egyik legfőbb vízben oldódó vitamin, ami kémiailag és biológiailag is kulcsfontosságú szerepet tölt be a szervezetben: támogatja a sejtosztódást és a sejtek megújulását, szerepe van a fehér- és vörösvérsejtek, valamint vérlemezkék képződésében, hozzájárul az egészséges magzati fejlődéshez, valamint az örökítőanyag, a DNS előállításában vesz részt, így várandós kismamák számára a szervezet elengedhetetlen vitaminforrása.

A folsavat az emberi szervezet - mint minden vízben oldódó vitamint – nem képes sokáig tárolni. Egy egészséges, felnőtt ember nagyjából 5–15 milligramm folsavat raktároz, aminek nagy része a májban található. Serdülőkorban és kismamáknál ennél többre van szükség. A bevitt folsav egy része  - de akár az 50%-a is - a vizelettel választódik ki, így napi szinten ügyelni kell a megfelelő mennyiségű bevitelre a folsavegyensúly megtartása érdekében.

Súlyos vérszegénységet okozhat a hiánya

A folsavhiány főként a rendszertelen és elégtelen életviteltől, a nem megfelelő táplálkozástól és a túlzott alkoholfogyasztástól alakul ki, de bizonyos gyógyszerek szedése szintén folsavhiányos állapothoz vezethet. Mivel a folsavnak jelentős szerepe van a vérképződésben és különböző anyagcsere-folyamatokban, hiányállapota vérszegénységet okozhat, ami fáradsággal, hangulatingadozással, ingerlékenységgel, koncentrációzavarral, a bőr sápadtságával járhat.

verszegenysge

A vérszegénység következménye továbbá a hajhullás, a körmök törékenysége, de étvágytalanság, puffadás, hasmenés, vagy épp ellenkezőleg, székrekedés is előfordulhat. A betegség következtében a sejtek oxigénellátása romlik, ami a szervezet és egyes szervek működési zavarához vezet.

Magzati rendellenességek

A folsavbevitelre már a terhesség tervezésekor és az első trimeszterben ajánlott gondoskodni a szülési rendellenességek elkerülése végett. A magzatban ekkor indul meg a központi idegrendszer fejlődése, ami a gerincvelőből és az agyvelőből fejlődik ki – ezek a velőcső részét képezik. Folsav híján velőcsőzáródási rendellenesség, azaz gerincvelő-rendellenesség, valamint agy- és koponyacsont-rendellenesség alakulhat ki a magzatnál.

Természetes folsavforrások

A folsavnak a szervezetben való raktározásához B12-vitaminra van szüksége, így a folsav hiánya ennek a vitaminnak a hiányállapotára is felhívhatja a figyelmet. Természetes folsavforrásnak tekinthető a máj, a zöld leveles zöldségek, mint például a spenót, sóska, spárga, brokkoli, de érdemes a hüvelyeseket, a folsavval, gyümölcsökkel dúsított reggeli müzliket és magokat, valamint a teljes kiőrlésű gabonákat is a mindennapi táplálkozás részévé tenni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Vashiányban szenvedsz?

A Vashiány teszt a ferritin (vas megkötésére szolgáló fehérje) kimutatására szolgáló immunológiai gyorsteszt, amelyet otthon, kényelmesen, bárki el tud végezni 10 perc alatt, egyetlen vércsepp segítségével.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Mivel a folsav az ételekben csak nagyon kis mennyiségben fordul elő, érdemes mesterséges készítményekkel is kiegészíteni a táplálkozást. Naponta 0,15 milligramm az emberi szervezet számára szükséges mennyiség, ennél többet azonban nem szabad fogyasztani, mivel ronthatja a cink hasznosulását, aminek fontos szerepe van az új sejtek létrejöttében, a növekedésben, valamint az immunrendszer működésében.

Vasban gazdag ételek

Akár gyógyszeres kezelést javasol az orvos, akár nem, az alábbi, vasban gazdag ételeket érdemes a mindennapi étrendbe illeszteni, mivel szinten tartják a vasszintet. A felszívódást pedig elősegítheted elegendő C-vitamin, béta-karotin és E-vitamin fogyasztásával.

(Borító-és ajánlókép: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük