Súlyos vérszegénységet okozhat a hiánya: így pótold a szervezetedben a hasznos folsavat!
A B9-vitamin, azaz a folsav pótlásával számos egészségügyi probléma megelőzhető.

folsav
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A B9-vitamin, azaz a folsav az egyik legfőbb vízben oldódó vitamin, ami kémiailag és biológiailag is kulcsfontosságú szerepet tölt be a szervezetben: támogatja a sejtosztódást és a sejtek megújulását, szerepe van a fehér- és vörösvérsejtek, valamint vérlemezkék képződésében, hozzájárul az egészséges magzati fejlődéshez, valamint az örökítőanyag, a DNS előállításában vesz részt, így várandós kismamák számára a szervezet elengedhetetlen vitaminforrása.

A folsavat az emberi szervezet - mint minden vízben oldódó vitamint – nem képes sokáig tárolni. Egy egészséges, felnőtt ember nagyjából 5–15 milligramm folsavat raktároz, aminek nagy része a májban található. Serdülőkorban és kismamáknál ennél többre van szükség. A bevitt folsav egy része  - de akár az 50%-a is - a vizelettel választódik ki, így napi szinten ügyelni kell a megfelelő mennyiségű bevitelre a folsavegyensúly megtartása érdekében.

Súlyos vérszegénységet okozhat a hiánya

A folsavhiány főként a rendszertelen és elégtelen életviteltől, a nem megfelelő táplálkozástól és a túlzott alkoholfogyasztástól alakul ki, de bizonyos gyógyszerek szedése szintén folsavhiányos állapothoz vezethet. Mivel a folsavnak jelentős szerepe van a vérképződésben és különböző anyagcsere-folyamatokban, hiányállapota vérszegénységet okozhat, ami fáradsággal, hangulatingadozással, ingerlékenységgel, koncentrációzavarral, a bőr sápadtságával járhat.

verszegenysge

A vérszegénység következménye továbbá a hajhullás, a körmök törékenysége, de étvágytalanság, puffadás, hasmenés, vagy épp ellenkezőleg, székrekedés is előfordulhat. A betegség következtében a sejtek oxigénellátása romlik, ami a szervezet és egyes szervek működési zavarához vezet.

Magzati rendellenességek

A folsavbevitelre már a terhesség tervezésekor és az első trimeszterben ajánlott gondoskodni a szülési rendellenességek elkerülése végett. A magzatban ekkor indul meg a központi idegrendszer fejlődése, ami a gerincvelőből és az agyvelőből fejlődik ki – ezek a velőcső részét képezik. Folsav híján velőcsőzáródási rendellenesség, azaz gerincvelő-rendellenesség, valamint agy- és koponyacsont-rendellenesség alakulhat ki a magzatnál.

Természetes folsavforrások

A folsavnak a szervezetben való raktározásához B12-vitaminra van szüksége, így a folsav hiánya ennek a vitaminnak a hiányállapotára is felhívhatja a figyelmet. Természetes folsavforrásnak tekinthető a máj, a zöld leveles zöldségek, mint például a spenót, sóska, spárga, brokkoli, de érdemes a hüvelyeseket, a folsavval, gyümölcsökkel dúsított reggeli müzliket és magokat, valamint a teljes kiőrlésű gabonákat is a mindennapi táplálkozás részévé tenni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

Mivel a folsav az ételekben csak nagyon kis mennyiségben fordul elő, érdemes mesterséges készítményekkel is kiegészíteni a táplálkozást. Naponta 0,15 milligramm az emberi szervezet számára szükséges mennyiség, ennél többet azonban nem szabad fogyasztani, mivel ronthatja a cink hasznosulását, aminek fontos szerepe van az új sejtek létrejöttében, a növekedésben, valamint az immunrendszer működésében.

Vasban gazdag ételek

Akár gyógyszeres kezelést javasol az orvos, akár nem, az alábbi, vasban gazdag ételeket érdemes a mindennapi étrendbe illeszteni, mivel szinten tartják a vasszintet. A felszívódást pedig elősegítheted elegendő C-vitamin, béta-karotin és E-vitamin fogyasztásával.

(Borító-és ajánlókép: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük