Nagyvárosban futsz? 4 dolog, amire muszáj figyelned az egészséged érdekében
Ha az ember szmogban fut, sokkal jobban oda kell figyelnie néhány dologra, különben az egészségét károsítja.

GettyImages-502581290
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A szmog nem csak Budapesten probléma, több nagyvárosban is előfordult már, hogy olyan magas szintet mértek, amit nem hagyhatnak figyelmen kívül a kint tartózkodók, de fűtési szezonban a falvak sincsenek jobb helyzetben.

Sokan, főleg nyáron rendszeresen sportolnak, futnak a szabadban. Hogyan hat ilyenkor a szmog a szervezetre, mennyire káros autóút mellett futni?

Kire veszélyes a szmog, és miért?

A szmog - vagy más néven füstköd - szélcsend idején alakul ki, erős légszennyezettség esetében télen és nyáron egyaránt megjelenhet. Ha szmogriadót rendelnek el, az már az egészségesekre nézve is káros, a veszélyeztetett egészségi állapotúakra pedig pláne - ilyenek a légzőszervi, illetve a szív- és érrendszeri problémákkal küzdők.

GettyImages-1080236070

A sportolók számára azért is kifejezetten káros, mert futás vagy biciklizés közben gyakrabban kell levegőt venni, ráadásul mélyebbeket is. Emiatt a szennyezett levegő mélyebbre jut a tüdőben, és jobban tudja kifejteni negatív hatását.

Tüdőgyulladást is okozhat

Aki szmogban fut, az olyan tüneteket tapasztalhat magán, mint a mellkasi fájdalom, kaparó érzés a torokban, köhögés vagy fejfájás. Ezek idővel enyhülnek ugyan, de hosszú távon nagyon nem tesznek jót az egészségnek, ezért nem érdemes újra és újra nekivágni a futásnak. A tüdőbe jutott szennyező anyagok gyulladást okozhatnak, megduzzadhatnak a nyálkahártyák, és több váladék termelődhet - az arra hajlamosak így súlyosabb esetben akár tüdőgyulladást is kaphatnak.

Hasznos tippek szmogban futáshoz

Habár alapvetően szmogban futni nem egészséges, vannak bizonyos jó tanácsok, amiket ha betart a sportoló, elkerülheti az egészsége károsodását. Az egyik fontos szabály, hogy futás közben a szájon át lélegzés helyett az orron keresztül kellene venni a levegőt, mert így a nagyobb részecskéjű káros anyagok nem jutnak le a tüdőig. A tempót érdemes csökkenteni egy kicsit, mert minél intenzívebb a futás, annál nagyobb az oxigénigény.

Minél korábban történik a szabadtéri edzés, annál jobb

Nagyon fontos az időpont is: ha valaki futni szeretne szmogos időben is, legalább ne akkora időzítse, amikor a legnagyobb a csúcsforgalom, és tetőzik a levegő szennyezettségének szintje. Érdemes a korai, hajnali órákban futni, ilyenkor kisebb a forgalom, az éjszaka során pedig a szálló por jó része leülepedett.

A cikk az ajánló után folytatódik

Arról nem is beszélve, hogy attól még, mert egy nagyváros a helyszín, még nem feltétlenül kell a forgalmas központba betervezni a sportot. Tanácsos felkeresni kisebb mellékutcákat és parkokat vagy a magasabban fekvő területeket, ott ugyanis általában kisebb a légszennyezettség mértéke.

Ezek a legjobb bemelegítő gyakorlatok edzés előtt

A bemelegítés nem vesz több időt igénybe, mint 5-10 perc, ám ez elengedhetetlen ahhoz, hogy ne sérülj le. Ezek a mozdulatok hatékonyan élénkítik a vérkeringést, és felkészítik az izmokat a megterhelésre.

(Képek forrása: Getty Images.)

Ezt is szeretjük