Mennyit kell aludni egy nap? A túl sok alvás is növeli a stroke kockázatát
Az elégtelen alvás a stroke kockázatát növeli: és nemcsak a túl kevés lehet probléma.

ebredes
Ez is érdekelhet

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

beauty and style

Az 58 éves Tilda Swinton nem öregszik: a közeli fotókon is makulátlan a bőre »

A tökéletesen besütött haj titka a sztárfodrász szerint: nem mindegy, mivel csinálod »

Így viseld a fekete leggings-et télen: nem csak pulcsival lehet stílusos »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Bár részben egyéni tényezőktől függ az ideális alvásmennyiség, kutatók meghatározták azt az intervallumot, ami a legjobban védi a szervezetet a szív- és érrendszeri betegségektől.

A kialvatlanság számos betegség kockázatát fokozza, korábbi tanulmányok kapcsolatba hozták a depresszió kialakulásával, a cukorbetegséggel és az Alzheimer-kórral is. Úgy tűnik viszont, hogy a túlalvás sem számít védő tényezőnek. 

Ideális alvásidő

A több mint egymillió felnőtt résztvevővel zajló átfogó kutatás tanúsága szerint már biztos, hogy a hat-nyolc óra közötti tartomány az ideális alvásidő, ha a szív és érrendszer egészségét szeretné az ember megvédeni. Ez önmagában nem meglepő, összhangban van a legtöbb egészségügyi ajánlással is, de még néhány dologra felhívták a figyelmet az alvást illetően.

A 11 kutatás eredményeit összegző elemzésben három csoportot vizsgáltak meg: az egyik csoportba a hat óránál kevesebbet alvók kerültek, a másikba a hat-nyolc óra közöttiek, míg a harmadikba a nyolc óránál többet pihenők.

A túl sok alvás sem jó

Az átlagosan 9,3 éves követési időszakok alapján készített elemzés érdekes konklúzióra jutott, a vizsgált csoportok közül a hat óránál kevesebbet és a nyolc óránál többet alvók esetében egyaránt magasabb volt a szívkoszorúér-betegség és a stroke kockázata. 

A rövid ideig alvóknál 11%-kal, a sokáig alvóknál 33%-kal magasabb volt a koszorúér-betegségek és a stroke kialakulásának valószínűsége. A túl hosszú alvásidő emellett a rossz egészségügyi állapotra is utalhat: már meglévő érrendszeri betegséget, alvási apnoét is jelezhet, különösen akkor, ha a sok pihenés ellenére is fáradtságot érez az ember. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Az alvás befolyásol egyes biológiai folyamatokat, így a glükózanyagcserét, de a vérnyomást és a gyulladásokat is - ezek pedig mind hatással vannak a szív és az érrendszer egészségügyi állapotára. A további kritikus tényezők közé sorolták a magas vérnyomást és az ülő életmódot is, ami az egészséges véráramlást akadályozza.

Bár néhány éjszakázás vagy korai kelés belefér, hosszútávon már negatív hatással van a szív egészségére. A kutatók azt tanácsolják, hogy a jó alvás érdekében az alkohol és a koffein fogyasztását mellőzni kellene lefekvés előtt, ezzel szemben ajánlott a testmozgást a napi rutin részévé tenni.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük