A szelénhiány tünetei: kimerültséget, pajzsmirigy-alulműködést is okozhat
A nyomelem pótlása kiemelkedően fontos a szervezet egészséges működéséhez.

szelen 1
Ez is érdekelhet

Karácsonyi élmények másként - Csak képzeld el, hogy kialszik minden fény (x)

Füst és égés nélkül (x)

Olcsóbb szoftverek a Black Friday után: az Office is jó áron kapható (x)

Punkromantika az Újszínházban - Fenegyerekek a vasfüggöny mögött (x)

Ébredés a kómából (x)

Az anyatejes táplálás is hozzájárulhat a kisgyermekkorban kialakuló tejfehérje-allergia megelőzéséhez (x)

Minek örülünk a legjobban? (x)

beauty and style

Erősíti, dúsítja a ritkás hajat: az amla olaj a hajápolás szupersztárja »

Gyönyörű esküvői ruhák télre: hosszú az ujjuk, mégis minden részletükben nőiesek »

Ez a frizura nagy divat volt a 90-es években: most minden sztár ilyet hord »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szelén talán nincs annyira szem előtt, mint a C- és a D-vitamin vagy más fontos tápanyagok, ettől függetlenül nagyon hasznos nyomelem a szervezet számára, mivel a legtöbb sejt működését befolyásolja.

Amellett, hogy erősíti az immunrendszert, az E-vitaminnal együtt még a rákos megbetegedések rizikóját is képes hatékonyan csökkenteni a sejtkárosodás megelőzésével. A hivatalosan ajánlott RDA-mennyiség napi 60-70 mikrogramm, azonban, ha ez nem teljesül, több probléma is felléphet a szervezetben.

Súlyos kimerültség és pajzsmirigy-alulműködés

A fenti két tünet az esetek többségében együtt jelentkezik, pontosabban a szelénhiányból adódó pajzsmirigybetegség súlyos kimerültséget okozhat. A nyomelem ugyanis nemcsak a szabad gyökök ellen veheti fel a harcot, de a pajzsmirigyhormonok szabályozásában is fontos szerepe van.

Egyes tanulmányok alapján a pajzsmirigy működéséhez elengedhetetlen egy szeléntartalmú enzim, az úgynevezett jodotironin 5-dejodináz. Ha ez nem teljesül, akkor a beteg egyfolytában kimerültnek, ingerlékenynek érezheti magát.

Pajzsmirigyprobléma esetén jellemzően két esetben szükséges a szelén pótlása, autoimmun pajzsmirigy-gyulladás és Basedow-kór esetén. Utóbbi leggyakoribb első tünete a szemek megnagyobbodása, kidülledése.

Legyengíti az immunrendszert

A szelénhiány az egészséges szervezetet is megviseli, az idősekét azonban különösen, hiszen nélküle az immunrendszer nem működhet megfelelően. Egy korábbi vizsgálat során kutatók 668 svéd nyugdíjas vérmintáját elemezték, hogy felmérjék a lakosság szelénszintjét. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A vérminták szelénszintje átlagosan 67,1 mikrogramm/l-t mutatott, ami a szakértők szerint kritikusan alacsony.

A kutatók kiemelték, hogy a nyomelem ellenőrzése rendkívül fontos lenne, mivel a szelén egy olyan esszenciális tápanyag, amit a szervezet egyedül nem képes előállítani. Ha pedig az egyéni étrend nem biztosít eleget belőle, drasztikusan csökkenhet az immunrendszer működése, ahogy a termékenység, az anyagcsere és a sejtek ellenálló-képessége a DNS-károsodásokkal szemben.

Világszintű probléma a szelénhiány

Az alacsony szelénszint nemcsak a skandináv országokat, de egész Európát érintő probléma. Angliában például az elmúlt két-három évtizedben a felére csökkent a nyomelem szintje a lakosság körében, de Magyarországon sem jobb a helyzet, leginkább a talaj alacsony szeléntartalma miatt. 

Ezért  az étkezés mellett a szelén pótlása kiegészítő készítményekből is indokolt lehet. Azokat ugyanakkor csak szigorúan orvosi ellenőrzés mellett szabad szedni, mert a túl sok, 900 mikrogramm feletti szelén mérgezést okozhat.

A szervezet mintegy harminc olyan fehérjetípust, úgynevezett szelenoproteint tartalmaz, melynek működése szelén nélkül nem biztosított. Az egyik legfontosabb szelenoproteinből, a szeleneoprotein P-ből naponta legalább 100 mikrogrammnyi mennyiség kellene a szervezet egészségéhez. 

A fenti tanulmány szerzői szerint ezt az értéket nem közelítik meg a jelenlegi svéd tanulmányban mért adatok, de a finneknél sem lett jobb a helyzet, miután a vezetők elrendelték a szelénnel dúsított műtrágyák használatát. 

Szeléntartalmú ételek

A szelén szerepe az emberi élet minden szakaszában létfontosságú, az alábbi ételek pedig egyrészt tele vannak hasznos tápanyagokkal, másrészt szeléntartalmuk is kiemelkedő. Ezért érdemes beépíteni őket az egészségtudatos étrendbe.

Képek forrása: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük