12 betegség, ami mögött a stressz is állhat: csökkentsd a mennyiségét, amíg nem késő
Dr. Révay Edit életvezetési tanácsadó elmondja, milyen a hatékony stresszkezelés.

no-stressz
Ez is érdekelhet

Fürdőzés még nem volt ilyen izgalmas: Élvezd a nyarat Bükfürdőn! (x)

Operagála - egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral (x)

Debrecenben beindult a Nyár! Trópusi kalandok az Aquaticumban (x)

beauty and style

A 90-es években mindenkinek volt, most megint ezerrel hódít a bokalánc: minden szettet feldob »

12 divatszabály, amit a brit királyi család nőtagjainak követniük kell: te lennél a helyükben? »

Újra hódít a falatnyi bandeau top: mutatjuk, itthon melyik darabokra csaphatsz le »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egyre közismertebb, hogy a stressz számos lelki és fizikai betegség önálló rizikófaktora, és szinte lehetetlen elkerülni.

Dr. Révay Edit, az Életmód Orvosi Központ életvezetési tanácsadója szerint azonban csökkenteni és kezelni nem csak lehet, de kell is.

Stressz: állandó támadásra, menekülésre készen

A stressz egy olyan belső vagy külső inger, amelyet egy adott személy - nem feltétlenül tudatosan - veszélyesnek minősít, és ez vészreakciót indít el benne. A vészreakció annak az ősi válasznak felel meg, amikor a szervezet a megküzdés vagy menekülés érdekében fokozza az aktivitását. Felkészülvén az ütésre vagy a futásra fokozódik a légzés, az oxigénfelvétel, emelkedik a vérnyomás, szívritmus, izomfeszültség, beindul az adrenalintermelés, felszabadulnak a zsírsavak, hogy az izom fel tudja használni azokat.

Ebből is látszik, hogy a tartósan fennálló stresszes állapot állandó készenlétben tartja a szervezetet, ami roppant megterhelő. Aki azt gondolja, a stressz csakis feszültséget okoz, téved. Sokszor olyan alattomosan jelentkeznek a következményei, hogy már csak egy komoly betegség utal arra, hogy túl sokáig uralkodott a szervezeten. Hiszen nemcsak a túl sok munka, a többszörös megfelelési és teljesítménykényszer, de a nem megfelelő táplálkozás és a mozgásszegény életmód is stresszforrás. Ha nem lépsz ki időben a stressz okozta ördögi körből, a teljesítményromlást követően betegségek figyelmeztetnek majd a megoldás szükségességére.

Milyen betegségek mögött húzódhat meg a tartós stressz? 

  • Daganatos megbetegedések
  • Pánikbetegség, alvászavarok
  • Tenziós fejfájás vagy migrén
  • Megnövekedett vércukorszint
  • Ekcéma súlyosbodása, előrehaladott asztma
  • Gyomorfekély, irritábilisbél-rendellenesség
  • Magas vérnyomás, szív és érrendszeri betegedések
  • Pajzsmirigybetegségek, autoimmun megbetegedések

Elkerülni nem lehet, de kezelni igen

- A mindennapi stressz elkerülhetetlen, azonban nem kell, hogy kiszolgáltatott és védtelen legyél ezzel szemben. A stressz negatív hatásainak csökkentésére érdemes szakértő segítséget, és ha lehet, támogató közeget keresni – hangsúlyozza dr. Révay Edit, az Életmód Orvosi Központ életvezetési tanácsadója. – Fontos tudni, hogy a stresszkezelés nem tanulható meg egyetlen alkalom alatt, ez egy folyamat, melynek során a mindennapi élet kevésbé hatékony stresszkezelési szokásait elhagyjuk, és a hatékonyabbakat megtanuljuk, a mindennapok rutinjába építjük. Az új komplex tréning során megtörténik a résztvevők mindennapjaiban jelentkező stresszfaktorok és azok hatásainak, a mindennapi rutin elemzése. Az önismeret, a józan ész és a rendszerezés hármasára épülő módszerrel segítünk a mindennapi életben betöltött szerepek, feladatok, vágyak közt rendet és harmóniát teremteni.

A cikk az ajánló után folytatódik

A tréning során a résztvevők elsajátíthatják a módszer elemeit és logikáját, az egymást követő alkalmak közti időben mindennapi életükre adaptálhatják a módszert. Az újabb alkalmak pedig nemcsak újabb elemekkel gazdagítják a megküzdési stratégiákat, de a résztvevők megoszthatják a gyakorlás során szerzett tapasztalataikat egymással, így a csoportdinamika eszközével is erősíthető a tréning hatása. A cél a harmónia visszaszerzése, a testi-lelki egészség támogatása.

Stresszoldás jógával

A következő képeken olyan ászanákat mutatunk, melyek segítenek oldani a testedben felgyülemlett feszültséget, ezáltal elkerülni a stressz által keltett betegségeket.

Képek: Getty Images

Ezt is szeretjük