A nyers vagy a főtt sárgarépa egészségesebb? Sokakat meglephet a válasz

Nyersen és sütve-főzve is megéri sárgarépát enni.

Sárgarépa nyersen vagy főzve egészségesebb?
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A sárgarépa, ha nem is tanul meg fütyülni tőle az ember, egészséges, ez nem vitás. Ráadásul sokféleképpen fogyasztható, működik krémlevesben, sülve köretként, sütiben, de nyersen könnyen elcsomagolható harapnivaló a rohanós mindennapokon.

Általános igazság, hogy a zöldségek a legtöbb hasznos tápanyagot nyersen tartalmazzák, így érdemes így is minél többet fogyasztani belőlük. Akad azonban egy-két olyan példány is, aminek bizonyos szempontok szerint jót tesz, ha átesik némi hőkezelésen. Ezek közé tartozik a sárgarépa is. 

Főzve vagy nyersen egészségesebb a sárgarépa? 

A dietetikusok, táplálkozással foglalkozó szakemberek nem győzik hangsúlyozni, milyen fontos lenne, hogy minél több zöldség szerepeljen az étrendünkben. A növények ellátnak rostokkal, fontos tápanyagokkal, sejtvédő, antioxidáns hatású vegyületekkel. Valószínűleg az sem ismeretlen ajánlás, hogy éppen az értékes tápanyagaik miatt érdemes nyersen is fogyasztani őket. Ez a sárgarépára is áll: mosás és pucolás után önmagában vagy zöldségkrémekbe mártogatva egészséges ropogtatnivaló. Ugyanakkor a sárgarépának a vizsgálatok szerint nem feltétlenül tesz rosszat a hőkezelés, sőt. 

A répa előnyös egészségügyi hatásai leginkább a benne található béta-karotinnak tulajdoníthatók. Ez amellett, hogy a zöldség színanyaga, az A-vitamin protovitaminja, ami annyit jelent, hogy a vegyület a szervezetben A-vitaminná alakul. A növényi pigment erős antioxidáns hatású, rákellenes, támogatja az immunrendszert, és segít a látás és a bőr egészségének megőrzésében. Bár általában a zöldségek vitamin- és fitonutrienstartalma lecsökken a sütés-főzés következtében, a sárgarépa esetében a vizsgálatok azt mutatják, hogy a hőkezelés növeli a szervezetben felszívódó béta-karotin mennyiségét, tehát javítja az értékes anyag hasznosulását.

A cikk az ajánló után folytatódik

Felfázás? Cselekedj időben!

Az Urzinol tabletta a húgyutak betegségeire évszázadok óta bevált gyógynövény, a medveszőlő levelének kivonatát tartalmazza. Az Urzinol hasznos segítség az egyszerű hólyaghurut korai tüneteinek – sürgető vizelési inger, illetve égő érzéssel járó hólyagürítés – enyhítésében. Mindez a medveszőlőlevélben található növényi összetevők igazolt antibakteriális, valamint gyulladáscsökkentő és enyhe vízhajtó hatásának köszönhető.

Vény nélkül kapható, medveszőlőlevélkivonat-tartalmú hagyományos növényi gyógyszer

HAGYOMÁNYOS NÖVÉNYI GYÓGYSZER. A JAVALLATOKRA VALÓ ALKALMAZÁSA A RÉGÓTA FENNÁLLÓ HASZNÁLATON ALAPUL. A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

Ugyanakkor a főzés következtében az élelmiszerben lévő béta-karotin mennyisége csökken, ahogyan a C-vitamin-tartalma is, a párolás és sütőben történő sütés közben viszont kisebb mértékű a csökkenés, mintha forró olajban sülne a táplálék, vagy forralva főne. 

Megéri rendszeresen fogyasztani

Ha nyersen, ha főzve fogyasztod, jót teszel a szervezeteddel, ha rendszeresen eszel sárgarépát. Az ízletes, kalóriaszegény, de tápláló zöldség a béta-karotin és a C-vitamin mellett többek között rostokat, K1-vitamint, káliumot és antioxidánsokat is tartalmaz. 

A benne található pektin egy oldható rost, ami lassítja a cukor felszívódását, így hozzájárulhat a vércukorszint csökkentéséhez. Emellett táplálja a hasznos bélbaktériumokat, javíthatja a bélflóra állapotát. További előnyös tulajdonsága, hogy rontja a koleszterin felszívódását az emésztőrendszerből, ezáltal csökkenti a vér koleszterinszintjét. A sárgarépa fő oldhatatlan rostjai a cellulóz, a hemicellulóz és a lignin, amelyek fontos szerepet játszanak a rendszeres bélmozgások elősegítésében, a székrekedés kivédésében. A kálium nélkülözhetetlen a vérnyomás szabályozásához, a K1-vitamin pedig fontos a véralvadásban, és támogatja a csontok egészségét. 

Kreatív módon építenéd be a zöldségeket az étrendedbe? Próbáld ki a tippjeinket!

Válogatósabb gyermekek szülei olykor hihetetlen leleményességről tesznek tanúbizonyságot, ha a csemetéjük étkezéséről van szó. Mulatságos formákat raknak ki a zöldségekből és a gyümölcsökből, vagy épp süteményekbe rejtik őket. Felnőttként is frappáns ötletek állnak a rendelkezésünkre ahhoz, hogy növeljük, és változatosabbá tegyük a zöldségfogyasztásunkat. 

Így ehetsz egyszerűen még több zöldséget: imádni fogod ezeket az ötleteket

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük