Szívbetegség, cukorbetegség, érelmeszesedés ellen: melyik omega-zsírsav mire jó?
Az omega-számok ismeretével könnyebb kiválasztani a megfelelő zsiradékokat.

omega zsirsavak
Ez is érdekelhet

Családi üdülőparadicsom, ahol a kicsik és a nagyok is jól érzik magukat (x)

Hogyan hasznosul pontosan a kalcium? Ez a vitamin elengedhetetlen hozzá (x)

Sztárokkal teli luxushajó indul Szegeden: igazi álomvilágba csöppenhetsz (x)

Ez a mézes csoki újrafogalmazza a csokoládét: édesség helyett próbáld ki ezt! (x)

Megújul a városligeti Gyermeknap: új helyszínek és programok várnak (x)

Így töltsd fel a nyári energiakészleteket! (x)

Hamarosan újra DM gyermeknap a Vasúttörténeti Parkban: Ezt a bulit nem érdemes kihagyni! (x)

beauty and style

A 32 éves modell olyan, mint egy Barbie baba: Rosie Huntington-Whiteley-ról már megint tökéletes fotók készültek »

A bikininél is nőiesebbek: divatos, egyrészes fürdőruhák, melyekben nem maradsz észrevétlen »

Durván tönkreteheti a bőrt az egyoldalú étrend: így jelzi a fehérjehiányt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az egészségtudatos étkezéshez hozzátartozik az olajok, zsírok fogyasztása, ám sokan nem ismerik a különböző zsiradékok jelentését pontosan.

Kémiai képletük szerint léteznek telített, azaz kettős kötéseket nem tartalmazó - szaturált -, illetve telítetlen, vagyis kettős kötéseket tartalmazó - szaturálatlan - zsírsavak. Utóbbi fajták minél több kettős kötést tartalmaznak, annál nagyobb a reakciókészségük, ezáltal szerkezetük könnyebben módosulhat.

Mit jelentenek az omega-számok?

A zsírsavak nevében az omega jelenti a zsírsav egyik végét, az ezt követő szám pedig megmutatja, hogy a hozzá legközelebb eső kettős kötés hányadik szénatomon van: magyarán a zsírsavak kémiai szerkezetük alapján kapták a nevüket.

egeszseges zsirok

A táplálkozástudomány eddigi ismeretei szerint ezek igen lényegesek az általános egészség szempontjából. Az omega-9 zsírsav egy egyszeresen telítetlen zsírsav, mely csökkenti a vér LDL-koleszterin-szintjét, illetve a trigliceridszintjét. Mivel csökkenti az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát, a szakemberek pozitív egészségügyi hatású zsírnak titulálják.

A sejtmembránok alkotóelemei az omega-3, illetve az omega-6 zsírsavak, melyek többszörösen telítettek, és egyebek mellett fontos szerepük van az egészséges fejlődésben és a növekedésben. Legnagyobb mennyiségben a növényi olajokban fordulnak elő, a szakemberek pedig rendszeresen felhívják a figyelmet a fogyasztásuk előnyeire. Az omega-3 zsírsavak megakadályozhatják a vérrögképződést, de ismertek gyulladásgátló hatásukról, valamint szerepet játszhatnak a szívbetegség, cukorbetegség, sőt a rákos megbetegedések megelőzésében is.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ezt jelenti az esszenciális zsírsav

Kevesen tudják, de a szervezet képes előállítani a számára szükséges zsírsavakat, az omega-6 és az omega-3 zsírsav kivételével. Ezért hívják őket esszenciális zsírsavaknak, melyek a táplálkozás során juttathatók a szervezetbe. Az omega-3 zsírsavak között található az eikozapentaénsav - EPA - és a dokozahexaénsav - DHA -, ezek főként tengeri halakból nyerhetők ki. Ha valaki mégsem szereti a halat, repce-, szója-, dió- vagy lenmagolajjal is pótolhatja az esszenciális zsírsavakat, melyek megfelelő zsírbevitel mellett előállíthatják az EPA-t.

Noha az omega-3 és az omega-6 zsírsav egyaránt szükséges a szervezet számára, az arányuk nem mindegy. Az ajánlott arány 1:2 és 1:5 között van az omega-6 zsírsav javára. Ez azonban a helytelen étrendben sokszor akár az 1:20 arányt is eléri, mivel az omega-6 zsírsav több mindenben megtalálható. A számok felborulását összefüggésbe hoztak már a gyulladásokkal és az ízületi fájdalmakkal is, ezért jó tudni, miben van elegendő szívvédő omega-3 zsírsav.

(Képek: Getty Images)

Ezt is szeretjük