Nem segít rajta az antibiotikum: így győzd le a náthát hagyományos módszerekkel
Honnan lehet tudni, hogy csak nátháról van szó, és nem influenzáról? Mi okozza, és mit lehet tenni ellene?

nathas
Ez is érdekelhet

Tavaszi nagytakarítás kényelmesen (x)

Könyvajánló – Mazel Tov: Emberek, ételek, élmények (x)

Ünnepeld te is a víz világnapját Budapest legjobb fürdőjében! (x)

Budapest egyedülálló szabadtéri családi játszóparkja újra megnyitja kapuit! (x)

beauty and style

Természetesebbnek hat a műszempilla, ha így teszed fel: apró, de hatásos trükköt mutatunk »

Magyar nő neve díszeleg a leghíresebb modelleké mellett: világsikereket ér el »

Csak ártasz a bőrödnek, ha nem jól használod: egy bőrgyógyász véleménye az arcolajról »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A cikket az Oscillococcinum támogatta.

Nem véletlen, hogy az influenzajárvány a legkeményebb téli hónapokban, januárban és februárban tetőzik, a hideg időjárásnak való kitettség, a napfény- és vitaminhiány vagy épp a fűtésszezonra jellemző alacsony páratartalom ugyanis mind-mind hozzájárul az immunrendszer legyengüléséhez. Utóbbi, ha nem is feltétlenül vezet súlyosabb, influenzaszerű tünetekhez, a nátha vagy megfázás, meghűlés kialakulásában is komoly szerepet játszik.

A nátha az emberek körében terjedő leggyakoribb fertőző betegség, melyet gyógyítani nem lehet, lefolyását gyorsítani, tüneteit enyhíteni azonban mindenképp, csakúgy, ahogy a megelőzésért is sokat lehet tenni.

Mi okozza a náthát?

A náthát, vagy, ahogy sokan nevezik, megfázást a gyakori tévhittel ellentétben nem baktériumok okozzák, hanem vírus, éppúgy, ahogy az influenzát, míg azonban utóbbit kifejezetten az influenza A, B vagy C vírusa, addig a náthát több mint kétszázféle vírus okozhatja, melyek közül a leggyakoribb mégis a rhinovírus. Míg a jóval komolyabb influenza magas, akár 38-39 Celsius-fokos lázzal, erőteljes fáradtsággal és súlyos szövődményekkel járhat, a nátha lefolyása viszonylag enyhébb, ahogy tünetei is.

Felső légúti panaszok, általában orrfolyás, orrdugulás, tüsszögés, torokkaparás, rossz közérzet és mérsékelt fáradtság, 37-38 fokos hőemelkedés és láz, torokfájás, köhögés jelzi a bajt, és gyakori tünet a szemek kipirosodása is, utóbbi azonban az allergiás szénanáthára is jellemző, mely viszont csak allergének jelenlétében jelentkezik, és nem múlik el magától. 

Az antibiotikum nem gyógyítja a megfázást

Bár a náthát célzottan gyógyítani nem lehet, kezelés nélkül magától is megszűnik, általában egy hét alatt, legalábbis, amennyiben a beteg ügyel arra, hogy szervezete és immunrendszere regenerálódni tudjon. Ennek hiányában vagy immunhiányos állapot esetén - illetve gyerekeknél, időseknél - a betegség elhúzódhat, és akár bakteriális felülfertőződés is kialakulhat, például akár arcüreggyulladás. Antibiotikum csak utóbbi esetben alkalmazható, a szövődménymentes náthát okozó vírusok ellen teljesen hatástalan.

A cikk az ajánló után folytatódik

Meg lehet úszni a náthát télen?

Ne hagyd legyengülni az immunrendszered!

A nátha szempontjából a legkockázatosabb időszak késő ősztől kora tavaszig tart, amikor is fontos kiemelten kezelni az immunrendszer megerősítését, a vitaminraktárak feltöltését, hogy elkerülhető legyen a betegség. A legfontosabb az egészséges, vitaminokban gazdag étrend - esetleg vitaminpótlás étrend-kiegészítők formájában -, valamint a mozgás is fontos, mindkettő erősíti ugyanis a szervezet immunrendszerét.

Érdemes C-vitaminban gazdag élelmiszereket fogyasztani - citrusok, kivi, zöldpaprika, csipkebogyó -, valamint télen a napfény hiánya miatt jobban kell figyelni a D-vitamin-bevitelre is, mely az immunrendszer számára az egyik legfontosabb vitamin a fehérvérsejtek aktivizálása okán. A tejben, a tojásban és a zsírosabb halakban - hering, makréla, szardínia - található meg nagyobb mennyiségben. A mozgás - például jóga - a stresszoldás miatt is fontos, a stressz ugyanis éppúgy gyengíti az immunrendszert, mint a pihenés hiánya: a napi hét-nyolc órányi alvásidőt nemcsak a gyógyulás, de a megelőzés érdekében is be kell tartani.

Szükséges óvintézkedések

A vírusok cseppfertőzéssel terjednek, és hosszú ideig életképesek maradnak a környezetben - a betegség a tünetek megjelenésétől számított három napig a legfertőzőbb -, néhány óvintézkedés megtételével azonban csökkenthető a fertőződés kockázata. 

A náthaszezonban még jobban kell figyelni a gyakori kézmosásra, és arra is, hogy az alapos legyen, legalább 30 másodpercig tartson, és a kéz minden egyes részét érintse. Házon kívül sokat segíthet a kézfertőtlenítő kendő vagy folyadék. A különösen fertőző időszakban érdemes elkerülni a zsúfolt helyeket, a bevásárlóközpontokat, rendezvényeket, tömegközlekedési eszközöket, ugyanis már egyetlen tüsszentés vagy köhintés is fertőző részecskék ezreit juttathatja a levegőbe.

Beteg közelében - vagy, ha valaki másokat nem szeretne továbbfertőzni - otthon is fontos az elővigyázatosság, nem szabad közösen használni az olyan tárgyakat, mint például a pohár, a törölköző vagy a mobiltelefon - gyerekek esetében a játékok -, és a gyakoribb szellőztetés is segíthet, az elhasznált levegő ugyanis kedvez a kórokozók elszaporodásának. A biztosabb módszerek közé tartozik a szájmaszk használata is - gyógyszertárakban kapható -, viszont átnedvesedés esetén, de legalábbis négyóránként ki kell cserélni, újra felhasználni pedig tilos.

Ha mégis sikerült elkapni

A nátha lefolyásának és tüneteinek enyhítésére számos praktikát be lehet vetni, a legfontosabb azonban a pihenés, a folyadékpótlás és a kellemesen meleg környezet - a levegőcsere biztosítása mellett.

Sokat segíthet a mézes-citromos tea rendszeres kortyolgatása - a gyömbértea, a csipkebogyó- és hársfatea például hatékonyan enyhíti a nátha tüneteit -, a fokhagyma, a garat enyhén sós vizes öblögetése, fertőtlenítése, nem utolsósorban pedig a gyógynövényes inhalálás, gőzölés, például kamilla- vagy más gyógynövény-forrázatok meleg gőzeinek belégzésével. Utóbbi segíti a légutak tisztulását, óvja a nyálkahártyát a kiszáradástól, és javítja annak vérellátását is.

Oscillococcinum. Beletörik a nyelved? Nézd meg, hogy küzdünk meg vele!

Képek: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük