25%-kal csökkentheted a rákkockázatot: ennyi gyümölcsöt kell enned hozzá naponta
Kevés az eddig ajánlott napi öt adag zöldség-gyümölcs.

Ez is érdekelhet

Oda a kontroll, oda az önbizalom: mi állhat a gyakori vizelési inger mögött? (x)

Fontos ügy mellé állt a Tesco: Nézd meg, kik a támogatott szervezetek! (x)

Egy kattintás, és kész a bevásárlás: csak 1 forint a kiszállítás (x)

beauty and style

A legbanálisabb okok a zsíros haj hátterében: ezekre nem is gondolnál »

Minden eddiginél nőiesebb az új retró trend: ez lesz az ősz nagy durranása »

Nem sokat bíz a képzeletre a 27 éves színésznő: Cara Delevingne sportot űz a vagányságból »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Hazánkban a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évente mintegy 64-66 ezer ember hal meg daganatos megbetegedés következtében.

Ennek egyrészt genetikai, másrész életmódbeli okai vannak. A finomított szénhidrátokban gazdag, rostszegény táplálkozás csak egy a bizonyítottan karcinogén tényezők közül.

Veszélyes rákkeltők

A daganatos betegségek kialakulásának oka egyfelől a génekben keresendő: a BRCA1 és a BRCA2 nevű gének például növelik a mellrák kialakulásának esélyét. Az öröklött tulajdonságokon kívül azonban számos olyan rákrizikófaktor van, ami ellen tehetsz. A dohányzás abbahagyásával például jelentősen meghosszabbíthatod az életed. Erről a témáról bővebben olvashatsz korábbi cikkünkben.

A túlzott alkoholfogyasztás ugyancsak megnöveli számos rákbetegség kialakulásának esélyét. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint évente tízezer magyar hal meg alkoholfogyasztás okozta rákbetegségben. A témáról korábbi cikkünkben kaphatsz további információkat.

Szintén növeli a rákbetegség kialakulásának esélyét a félkész élelmiszerek, finomított szénhidrátban gazdag, rostszegény ételek rendszeres fogyasztása.

Érdemes tehát több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanod a megelőzés érdekében. Jelenleg az Egészségügyi Világszervezet napi öt adag zöldség-gyümölcs fogyasztását javasolja, ám egy új kutatás szerint ennél többre van szükség.

Csökkentsd a betegségek kockázatát zöldséggel-gyümölccsel

Egy, a Journal of Epidemiology and Community Health című brit szaklapban megjelent kutatás tanúsága szerint, ha naponta hét adag zöldséget, gyümölcsöt fogyasztasz, azzal számos betegség kialakulásának kockázatát minimalizálhatod. Összességében 42%-kal csökkentheted a korai halálozás rizikóját.

A kutatásban 65 ezer 35 év feletti felnőtt vett részt, egészségi állapotuk alakulását 2001 és 2008 között követték nyomon. A résztvevők átlagosan 3,8 adag gyümölcsöt és zöldséget fogyasztottak naponta. A megfigyelések szerint elsősorban az idősebb, nem dohányzó nők fogyasztottak átlagon felüli mennyiséget. Az eredmények láttán egyértelművé vált, hogy a nagyobb mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztás fordított arányban áll a testtömegindexszel. Tehát minél több rostban gazdag zöldséget-gyümölcsöt eszel, annál kisebb esélyed van az elhízásra, illetve az azzal kapcsolatban kialakuló betegségekre - többek között a diabéteszre, a rákra és a szívproblémákra.

25%-kal csökkent a rákkockázat

A kutatók nemcsak a korai halálozás kockázatát számolták ki, de külön lebontották azt a két legsúlyosabb krónikus betegségre. Arra a következtetésre jutottak, hogy napi hét adag zöldség-gyümölcs fogyasztása 25%-kal csökkenti a rákbetegségek kialakulásának rizikóját. Számításaik szerint a szív- és érrendszeri betegségek esetében pedig 31%-kal alacsonyabb halálozási kockázatot jelent a nagyobb mennyiségű zöldség- és gyümölcsfogyasztás.

Mennyit is kell enned?

Sokan esnek bele abba a hibába, hogy a reggeli szendvicsbe tesznek két szelet uborkát, és úgy érzik, ezzel egy adag zöldség ki is van pipálva. A napi öt adag zöldség-gyümölcs jelentése súlyban kifejezve körülbelül fél kilót jelent. Amennyiben ezt szeretnéd hét adagra emelni, úgy csaknem háromnegyed kiló zöldséget-gyümölcsöt kell elfogyasztanod a nap során.

Ezt is szeretjük