Ennyi lépést kéne megtenni naponta a stroke ellen 60 éves kor felett

A szívroham és a stroke valószínűsége 40 és 50 százalékkal alacsonyabb volt azok körében, akik ennyit gyalogoltak.

Napi lépésszám 60 éves kor felett
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A szív- és érrendszeri megbetegedések világszerte vezető haláloknak számítanak, a WHO szerint évente mintegy 17,9 millió halálesetért tehetők felelőssé. Ezek jelentős része stroke és szívroham miatt következik be, méghozzá már hetvenéves kor előtt.

Az ide tartozó betegségek rizikója az életkor előrehaladtával megnő ugyan, ám vannak bizonyos hajlamosító tényezők, amelyek befolyásolhatók, és így csökkenthető a kockázat. Ilyenek a testsúly, a koleszterin- és vércukorszintértékek, a táplálkozás és a fizikai aktivitás mértéke is. Utóbbinak jó mutatója a nap mint nap megtett lépésszám. Egy friss kutatás meghatározta azt a számot, ami már jócskán mérsékelheti például a stroke és a szívroham kockázatát az idősebb emberek körében. 

Napi lépésszám 60 éves kor felett

A napi lépésszámmal kapcsolatban a legtöbbeknek minden bizonnyal a bűvös tízezres szám jut eszükbe, ami egyébként a világ első, Japánban gyártott lépésszámlálója marketingkampányának köszönhetően terjedt el. A napi tízezer lépés szép cél, és valóban sokat segíthet az egészség megőrzésében, ám ahhoz képest, hogy az emberek milyen inaktív életet élnek, elég drasztikus változtatásnak tűnik. Ugyan csak becslések léteznek azt illetően, hogy mi az átlagos napi lépésszám, a legtöbb kutatás három- és ötezer közé teszi azt, ez pedig azt jelenti, hogy bőven vannak, akiknél még a napi háromezer lépés sincs meg.

Tulajdonképpen nincs ezen mit csodálkozni: napjainkban számos munkakör egyet jelent az ülő munkavégzéssel, így nehéz összeszedni a megfelelő lépésszámot. Idősebb korban pedig általában csökken az egyébként sem magas fizikai aktivitás, az otthonukhoz kötötté válnak az emberek. Gyakran egyébként mozgásszervi panaszok miatt, ám ez ördögi kört jelent, a mozgáshiány épp fokozza az ilyen jellegű problémákat - is. Az inaktivitás hangsúlyos szerepet játszik a szív- és érrendszeri problémák kialakulásában. 

Egy friss, 2023 januárjában a Circulation szaklapban közzétett tanulmány szerint a hatvan év feletti személyek jócskán csökkenthetik a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát, ha 6000-9000 lépést megtesznek naponta.

A kutatók nyolc vizsgálatban szereplő, több mint húszezer fő adatainak elemzése után arra a következtetésre jutottak, hogy azok, akik ennyit gyalogoltak naponta, a szívroham és a stroke rizikóját 40, illetve 50 százalékkal csökkentették azokhoz képest, akik csak 2000 lépést tettek meg. Az alanyok átlagéletkora 63,2 volt. 

Azt is megállapították, hogy minden ezer, a jelenlegi lépésszámhoz hozzáadott plusz lépés sokat számít.

A cikk az ajánló után folytatódik

Felfázás? Cselekedj időben!

Az Urzinol tabletta a húgyutak betegségeire évszázadok óta bevált gyógynövény, a medveszőlő levelének kivonatát tartalmazza. Az Urzinol hasznos segítség az egyszerű hólyaghurut korai tüneteinek – sürgető vizelési inger, illetve égő érzéssel járó hólyagürítés – enyhítésében. Mindez a medveszőlőlevélben található növényi összetevők igazolt antibakteriális, valamint gyulladáscsökkentő és enyhe vízhajtó hatásának köszönhető.

Vény nélkül kapható, medveszőlőlevélkivonat-tartalmú hagyományos növényi gyógyszer

HAGYOMÁNYOS NÖVÉNYI GYÓGYSZER. A JAVALLATOKRA VALÓ ALKALMAZÁSA A RÉGÓTA FENNÁLLÓ HASZNÁLATON ALAPUL. A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

A gyaloglásból természetesen a fiatalabb korosztály is profitálhat, mivel segít a testsúly egészséges tartományban tartásában, a magas vérnyomás és a cukorbetegség megelőzésében, az izmok, ízületek átmozgatásában és a stressz csökkentésében. További előnye, hogy remekül beilleszthető a mindennapokba, hiszen nem kell egyszerre lesétálni az ajánlott lépésszámot. Érdemes egy-két megállóval előbb leszállni a buszról, villamosról, vagy ebéd után elmenni egy rövid sétára. Ez utóbbi a vércukorszint stabilizálásában is kifejezetten hasznos. 

Ezt a vércsoportot fenyegeti jobban a korai stroke 

A stroke kockázatát egyes életmódbeli tényezők, illetve népbetegségek jelentősen fokozzák, egy kutatás szerint pedig a vércsoport is hatással lehet a probléma kialakulásának valószínűségére. 

Ezt a vércsoportot fenyegeti jobban a korai stroke: a vérrögképződés kockázatával lehet kapcsolatban

A kutatók szerint az érintett vércsoportba tartozóknak különösen oda kell figyelniük az életmódjukra a stroke elkerülésének érdekében.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük