Mennyi a minimális szénhidrátadag a fogyáshoz? A szakértő elmondja
A fogyókúra során sem szabad mellőzni a szénhidrátokat.

A kezdő fogyókúrázók úgy tekintenek a szénhidrátra, mint az ördögtől való tápanyagra, de erről szó sincs, sőt. A szervezet a szénhidrátokból nyeri az energiáját, voltaképpen ez a testünket működtető üzemanyag, amely szerepet játszik minden egyes belső folyamatban, többek között a zsír lebontásában is.

Hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba a témával kapcsolatban, Kiss-Tóth Bernadett dietetikussal, táplálkozási szaktanácsadóval beszélgettünk.

Szénhidrát számszerűsítve

- Egy átlagos felnőtt szervezet napi energiaszükségletét 55%-át kell a szénhidrátoknak adni, azon belül is főként összetett szénhidrátoknak - tudtuk meg a szakembertől. - Ennek az aránynak javasolt visszaköszönnie az étkezések során, tehát az egyes étkezések alapját a szénhidrátforrások, mint a teljes értékű gabonák, a zöldségek és gyümölcsök,alkossák.

A szénhidrátok típusairól és arról, melyik táplálékban milyen típusú szénhidrát található már korábban is írtunk, itt olvashatsz bővebben róla.

Fogyókúra esetén

A legtöbb kezdő diétázó ott hibázik, hogy azt gondolja, csak a szénhidrátok megvonásával nyerheti vissza karcsúságát, pedig pont az ellenkezője igaz.

Reggeli, reggeli, de milyen?

A jó napindításhoz elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű reggeli, de hogyan tudunk nap mint nap tápanyagokban dús falatokat készíteni a kicsiknek? Tudj meg többet a kiegyensúlyozott táplálkozásról, és induljon vidáman a család napja!

- Fogyókúra esetén a legfontosabb, hogy ne egy-egy tápanyag - így akár a szénhidrátok - megvonására koncentráljunk, hanem összességében ügyeljünk arra, hogy kevesebb energiát vigyünk be, mint amennyit felhasználunk a nap során, a tápanyagok eloszlásának arányát megtartva. Az a fogyókúra lehet sikeres, ami hosszú távon betartható.

Kiss-Tóth Bernadett hangsúlyozta, hogy a szénhidrátok drasztikus megvonásával éppen a leírtakat ássuk alá, hiszen ha a szervezetünket megfosztjuk fő üzemanyagától, levertek, fáradékonyak, ingerültek leszünk, ami túlevéshez és a diéta feladásához vezethet. Éppen ezért fogyáshoz a kiegyensúlyozott tápanyagtartalmú, mérsékelt energiabevitellel és rendszeres sportolással együtt járó étrend javasolt.

Így állítsd össze az étrendedet!

A fentieket figyelembe véve akkor már csak az a kérdés, hogyan épüljön fel a mindennapok étrendje.

- Szénhidrátszükségletünk nagyobbik részét összetett szénhidrátokból, így teljes értékű gabonákból, zöldségekből, gyümölcsökből érdemes fedezni - mondta el a dietetikus. - Azonban jó tudni, hogy az egyszerű szénhidrátoknak is megvan a szerepük az étrendünkben: gyorsan energiával látják el szervezetünket, ami fizikai vagy szellemi megterhelés esetén szükséges lehet.

Az egyszerű szénhidrátok között is meg kell különböztetnünk az élelmiszerekben természetes formában jelenlévő cukrokat - így a gyümölcsökben a gyümölcscukrot, a tejben és tejtermékekben a tejcukrot - és az édesítésre használt hozzáadott cukrot. Utóbbit ajánlott az étrendben az energiabevitel 10%-ában maximalizálni.

Ezt is szeretjük