Nátrium-glutamát és társai: melyik összetevőtől kell csakugyan félni?
Nem minden mesterséges adalékanyag veszélyes, de jobb ismerni őket.

gyorsetelek
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett összetevők között könnyű belefutni a furcsábbnál furcsább hangzású adalékanyagokba, melyekről a legtöbben nem is sejtik, mit takarnak.

Rengeteg ételbe belekerülnek az ízfokozók, textúrajavítók, tartósítószerek. A bizarr nevű anyagok közül néhányról kiderült káros élettani hatása, ami a többivel szemben is gyanakvást ébreszt. Bár igaz, hogy némelyiket jobb kerülni, tudni kell, melyiktől nem kell tartani.

Nátrium-glutamát

A nátrium-glutamátot vagy MSG-t - E621 - a sós ételek ízének fokozására használják a sós ropogtatnivalóktól a konzervekig, de több helyen a gyorséttermi ételeket is ízesebbé teszik vele. Az ízfokozó talán a legvitatottabb adalékanyaggá vált, amikor 1969-ben, egereken végzett kísérletek során káros idegrendszeri hatásokra derült fény.

További vizsgálatok ugyan cáfolták a vádakat, az eredmények szerint az adalékanyag valószínűleg kevésbé hat az emberi agyra, mégis több kutatásban összefüggésbe hozták a metabolikus szindrómával és az elhízással is. Az arra érzékenyek pedig fogyasztása után erős fejfájásról, izzadásról és zsibbadásról számoltak be, ezért nekik jobb kerülni a kis mennyiséget is.

Nátrium-nitrit

A feldolgozott húsok, sonkák, virslik pácsójában található nátrium-nitrit - E250 - tartósítószerként működik, megakadályozza a baktériumok szaporodását, közben pedig sós ízt és vöröses színt biztosít. Hő hatására aminok közreműködésével a nitrit nitróz-aminokká változik, ami viszont már az erős rákkeltő anyagok közé tartozik. Kutatások gyomor- és májkárosító, daganatot okozó hatását is kimutatták.

A cikk az ajánló után folytatódik

Guargumi, xantángumi

A guargumit - E412 - és a xantángumit - E415 - egyaránt az élelmiszerek sűrítésére, az állag javítására, stabilizálására használják, akár szószokban, szirupokban, édességekben is lehet velük találkozni. Bár nevük miatt sokaknak vannak fenntartásaik, a vizsgálatok alapján a szervezetre nézve biztonságosnak nyilvánították őket.

Sőt, egészségügyi előnyökről is beszámoltak: a guar- és xantángumit is hasznosnak találták a vércukorszint és a koleszterinszint csökkentésében. A guargumi kis mennyiségben csökkentette az IBS tüneteit, így a puffadást vagy a székrekedést. Nagy mennyiségben mégsem jó: mivel megdagad a szervezetben, a nyelőcső és a vékonybél működését zavarhatja.

Fruktózszirup

Az édesítésre használt fruktózszirupot kukoricából nyerik ki, és megtalálható az üdítőitalokban, a gyümölcslevekben, a cukorkákban, de még egyes müzlikben és kész desszertekben is. Bár sok termékbe beleteszik, nagy mennyiségben súlyosan káros az egészségre.

Amellett, hogy üres kalóriát visz be vele az ember a szervezetébe, összefüggésbe hozták az elhízással, a vércukorszint ingadozásával, a cukorbetegség kialakulásával. Kutatások szerint hozzájárul a gyulladásokhoz is, ami hosszútávon szívbetegséghez és daganatos megbetegedésekhez vezethet.

Ezt is szeretjük