Nátrium-glutamát és társai: melyik összetevőtől kell csakugyan félni?
Nem minden mesterséges adalékanyag veszélyes, de jobb ismerni őket.

gyorsetelek
Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Lehúzzák a piros foltokat, mélyen hidratálják a bőrt: szérumokat teszteltünk »

A garbó ultranőiesen: egyetlen ruhadarab, ami nem hiányozhat a szekrényedből idén »

5 színésznő, aki a göndör és az egyenes frizurát is kipróbálta – Kinek melyik állt jobban? »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett összetevők között könnyű belefutni a furcsábbnál furcsább hangzású adalékanyagokba, melyekről a legtöbben nem is sejtik, mit takarnak.

Rengeteg ételbe belekerülnek az ízfokozók, textúrajavítók, tartósítószerek. A bizarr nevű anyagok közül néhányról kiderült káros élettani hatása, ami a többivel szemben is gyanakvást ébreszt. Bár igaz, hogy némelyiket jobb kerülni, tudni kell, melyiktől nem kell tartani.

Nátrium-glutamát

A nátrium-glutamátot vagy MSG-t - E621 - a sós ételek ízének fokozására használják a sós ropogtatnivalóktól a konzervekig, de több helyen a gyorséttermi ételeket is ízesebbé teszik vele. Az ízfokozó talán a legvitatottabb adalékanyaggá vált, amikor 1969-ben, egereken végzett kísérletek során káros idegrendszeri hatásokra derült fény.

További vizsgálatok ugyan cáfolták a vádakat, az eredmények szerint az adalékanyag valószínűleg kevésbé hat az emberi agyra, mégis több kutatásban összefüggésbe hozták a metabolikus szindrómával és az elhízással is. Az arra érzékenyek pedig fogyasztása után erős fejfájásról, izzadásról és zsibbadásról számoltak be, ezért nekik jobb kerülni a kis mennyiséget is.

Nátrium-nitrit

A feldolgozott húsok, sonkák, virslik pácsójában található nátrium-nitrit - E250 - tartósítószerként működik, megakadályozza a baktériumok szaporodását, közben pedig sós ízt és vöröses színt biztosít. Hő hatására aminok közreműködésével a nitrit nitróz-aminokká változik, ami viszont már az erős rákkeltő anyagok közé tartozik. Kutatások gyomor- és májkárosító, daganatot okozó hatását is kimutatták.

A cikk az ajánló után folytatódik

Guargumi, xantángumi

A guargumit - E412 - és a xantángumit - E415 - egyaránt az élelmiszerek sűrítésére, az állag javítására, stabilizálására használják, akár szószokban, szirupokban, édességekben is lehet velük találkozni. Bár nevük miatt sokaknak vannak fenntartásaik, a vizsgálatok alapján a szervezetre nézve biztonságosnak nyilvánították őket.

Sőt, egészségügyi előnyökről is beszámoltak: a guar- és xantángumit is hasznosnak találták a vércukorszint és a koleszterinszint csökkentésében. A guargumi kis mennyiségben csökkentette az IBS tüneteit, így a puffadást vagy a székrekedést. Nagy mennyiségben mégsem jó: mivel megdagad a szervezetben, a nyelőcső és a vékonybél működését zavarhatja.

Fruktózszirup

Az édesítésre használt fruktózszirupot kukoricából nyerik ki, és megtalálható az üdítőitalokban, a gyümölcslevekben, a cukorkákban, de még egyes müzlikben és kész desszertekben is. Bár sok termékbe beleteszik, nagy mennyiségben súlyosan káros az egészségre.

Amellett, hogy üres kalóriát visz be vele az ember a szervezetébe, összefüggésbe hozták az elhízással, a vércukorszint ingadozásával, a cukorbetegség kialakulásával. Kutatások szerint hozzájárul a gyulladásokhoz is, ami hosszútávon szívbetegséghez és daganatos megbetegedésekhez vezethet.

Ezt is szeretjük