Vesekárosodást és cukorbetegséget okozhat: a magyar fiatalok 78%-a iszik energiaitalt
Ez az egyik legegészségtelenebb dolog, amit tehetsz a testeddel.

Ez is érdekelhet

Így csókolj, ha csábítani akarsz - Eláruljuk a tökéletes csók titkait (x)

Játék közben tanul és fejlődik a gyerek - Ezt imádni fogja (x)

Milyen borhoz milyen falat illik? Profi borászoktól tudhatod meg (x)

Mutatós dekorációk egyszerű, kreatív ötletekből, hogy tavasz legyen az otthonodban (x)

Ez a lány szerelme levágott fejével táncolt - Itt nézheted meg (x)

Horváth Éva iszonyú cuki cicával fotózkodott - Elárulta, miért (x)

beauty and style

Ez a legújabb frizuraőrület: a rózsakonty ilyen sokféle lehet »

2 házi testradír, amitől újjászületik a télen leharcolt bőr: kevés összetevőből »

Minden egy kollekcióban, amit a romantikus stílusról tudnod kell idén »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az energiaitalok nem éppen egészségesek, élénkítő hatásuk miatt mégis sokan fogyasztják őket. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság felmérése már évekkel ezelőtt kimutatta, hogy a magyar kamaszok 78%-a issza az édes koffeinbombát, amit egy részük még alkohollal is kever.

Bár időlegesen a nagy koffeindózis csakugyan ébresztő hatással van a szervezetre, a Frontiers in Public Health című folyóiratban megjelent tanulmány szerint hosszútávon rendkívül káros, és súlyos következményekkel számolhat az, aki rendszeresíti ezt a rossz szokását.

Az energiaital káros hatásai

Az energiaital már kis mennyiségben emeli a vérnyomást, rontja az éjszakai alvás minőségét, fogszuvasodást okoz, de akár mentális problémákhoz, cukorbetegséghez és vesekárosodáshoz is vezethet, ezért érdemes kétszer meggondolni, mielőtt az ember felszisszent egy dobozt.

energiaital

Josiemer Mattei, a Harvard T.H. Chan School of Public Health táplálkozástudományi professzora szerint mindezt természetesen nem önmagában a nagy dózisú koffein okozza. Az ital hatalmas mennyiségben tartalmaz hozzáadott cukrot, fruktózt és édesítőszereket, valamint más stimulánsokat is.

Inzulinbomba a testnek

Bár sokan úgy tartják, két doboz, tehát fél liter még nem okoz problémát, ennyi energiaitalban már több mint 54 gramm cukor van, ami önmagában meghaladja a WHO által a felnőtteknek ajánlott, 50 grammos napi mennyiséget. A cukor inzulinválaszra kényszeríti a testet, ami állandósulás esetén egyenes úton vezet a 2-es típusú cukorbetegséghez is. A magas vércukorszint emellett károsítja az idegeket, szívelégtelenséghez és vesekárosodáshoz vezet.

Bár több alkalommal igyekeztek már cáfolni az energiaitalok káros hatását, a vizsgálatok túlnyomórészt az ital koffeintartalmára vonatkoztak. A fél liter energiaitalból bevihető 150-200 milligramm koffein négy-öt erős kávénak felel meg, ami ugyan önmagában nem számít túladagolásnak, mégis nagyon magas szám.

Amellett pedig, hogy a koffein erős függőséghez vezet, rontja a koncentrációt, és ingerlékennyé tesz. Az italhoz adott nagy mennyiségű guarana, ginzeng és taurin ugyanígy erősen emeli a vérnyomást, valamint tovább növeli a szív- és érrendszeri betegségek, a kiválasztószervi és a mentális problémák kockázatát.

A cikk az ajánló után folytatódik

A vese ellensége

Az energiaitalban található anyagok ráadásul erős vízhajtó tulajdonságokkal rendelkeznek, vízpótlás hiányában pedig könnyen felborítják a szervezet folyadékháztartását. Ebben az esetben a vesék nem tudják megfelelően átmosni a szervezetet, ami kiszáradáshoz és a felhalmozódó méreganyagok miatt veseelégtelenséghez is vezethet.

A kutatók tehát hangsúlyozottan felhívják a figyelmet arra, hogy az energiaital fogyasztása után tapasztalható rövid távú előnyök ellenére nagyon fontos mérlegelni, és lehetőség szerint inkább más módot választani az energia pótlására, szem előtt tartva a szükséges pihenést és a hidratálást is a test megfelelő működéséhez.

Blog.hu ajánló