A cukorbetegeknek erre az 5 dologra muszáj figyelniük a lábaikon: súlyos szövődményeket előzhetnek meg vele
A cukorbetegséggel élőknek különös figyelmet kell fordítaniuk a lábaikra. A következő tippek segíthetnek az ideg- és érkárosodás kivédésében, jeleinek észrevételében.

lábápolás
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A cukorbetegeknek oda kell figyelniük a lábaik ápolására, mert a lábamputálások jelentős részének hátterében az elhanyagolt diabétesz áll. Súlyos szövődményeket előzhetnek meg, ha körültekintőek. 

A betegségről már a legtöbben tudják, hogy bár elsősorban szénhidrátanyagcsere-zavar, az egész szervezet működésére hatással van. Az ingadozó vércukorszint károsítja egyebek mellett az ereket és az idegeket is, a szövődmények közé tartozik az úgynevezett diabéteszes láb, ahol jellemzően a problémák együttes fennállása tapasztalható. 

Lábápolás cukorbetegen 

A cukorbetegség menedzselésében sok dologra kell figyelniük az érintetteknek, a vércukorszint monitorozása, az egészséges táplálkozás, az előírt diéta követése és a rendszeres testmozgás mellett a bizonyos időközönkénti orvosi vizit és - amennyiben szükséges - a gyógyszerek pontos szedése is alapvető feladat. Mivel az ingadozó vércukorszint súlyos szövődményekhez vezethet, a látásromlás, lassú sebgyógyulás és az érzésbeli eltérések, zsibbadás, érzéskiesés jeleit nem szabad figyelmen kívül hagyniuk, ezek ugyanis az erek és az idegek károsodását jelenthetik. 

Diabéteszes láb esetén megjelennek az idegkárosodás tünetei, ezek például az égő, bizsergő érzés, a bizonytalan járás, az érzékelés megváltozása, amikor a beteg nem érzi a nyomást, a hideget és a meleget. A keringési zavar miatt sebek, majd fekélyek alakulhatnak ki, fényes, sima lehet a bőr, a láb többnyire hideg, sápadt, lassul a köröm növekedése. Kezelés híján az állapot a láb vagy lábak elvesztéséhez is vezethet.

A legfontosabb teendő a megelőzés, ehhez elengedhetetlen a vércukorszint ellenőrzése, a diéta és a mozgás, valamint a lábak rendszeres tanulmányozása. 

Tippek cukorbetegeknek az egészséges lábakhoz

A cukorbetegeknek lábaik egészségének megőrzése érdekében néhány szempontot nem árt észben tartaniuk. A következő tippek segítenek a szövődmények elkerülésében. 

Ellenőrizd a lábaid mindennap!

Mindennap nézd meg, hogy van-e valami elváltozás a lábaidon, a körmök környékén, a talpaidon. Gyanús sebek, pirosság, gyulladás, duzzanat, tyúkszem és hólyagok esetén is érdemes szakemberhez fordulni, különösen akkor, ha a panasz nem múlik. 

Figyelj a helyes lábápolásra!

Fontos, hogy mindennap megmosd a lábad, meleg, de nem forró vízben, az áztatás nem javasolt. Miután teljesen megszárítottad a lábaid, kend be őket a bőr kiszáradását megelőző krémmel, a lábujjak közét, ahol könnyen fertőzés jöhet létre, hagyd ki! A körmök ápolására is fordíts figyelmet, ha benövésre hajlamosak, szakemberrel oldd meg a problémát.

Kerüld a mezítlábas közlekedést!

Amennyiben mezítláb járkálsz, könnyebben megsérülhet a lábad, a sebek pedig a cukorbetegség miatt lassabban gyógyulhatnak, ki is fekélyesedhetnek. 

Válassz kényelmes zoknit és cipőt!

A cukorbetegeknél különösen fontos, hogy a cipőjük és a zoknijuk is megfelelő méretű legyen. Se a túl bő, se a túl szoros lábbeli nem jó, előbbi esetben a láb csúszkálása folytán alakulhatnak ki sérülések, utóbbinál pedig a nyomás, szorítás miatt. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Figyelj a vérkeringésre is!

Amennyiben ülőmunkát végzel, olykor emeld meg, polcold fel a lábaidat, és naponta többször mozgasd át a lábujjaidat is. A mozgás nemcsak a vércukorszint szabályozásában segíthet, napi 15-20 perc séta a vérkeringést is felpezsdíti. 

A fenti tanácsok, illetve az orvosi előírások betartásával jó eséllyel megelőzhetők a súlyos komplikációk. Amennyiben zsibbadást, érzéskiesést, látható elváltozást tapasztalsz, keresd fel kezelőorvosodat! 

Mikor kell reggelizni a cukorbetegség megelőzéséhez?

A szénhidrátanyagcsere-zavarokkal, illetve a megelőzésükkel kapcsolatban a legtöbb ajánlás arra fókuszál, hogy milyen ételeket érdemes kerülni, vagy épp ellenkezőleg, miket ajánlott beépíteni az étrendbe. Egy 2021-es kutatás azonban a nap első étkezésének időzítésével kapcsolatban tett hasznos megfigyelést.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük