Tényleg nem volna szabad evés közben inni? Tévhitek és tények a vízfogyasztásról
Dietetikus szakembert kérdeztünk többek között a régi szabályról is.

Ez is érdekelhet

London gyerekkel is felejthetetlen: így tegyük kényelmessé az utat! (x)

Legyél az idei nyár divatdiktátora! (x)

Kellemetlen, gyakori vizelési inger: mit tehetsz ellene? (x)

A nő kétszer (x) - Szeretni kell, és pont.

Kimeríti a testet a kánikula: 4 bevált tipp a gyors felfrissüléshez (x)

beauty and style

Csak 18 éves, de ő készíti a legszebb nyári ékszereket - Képek »

8 frizura, amihez csak egy hajsütő kell: ezerszer dúsabb és nőiesebb így a bob fazon »

Egy borotvareklám, amelyben tényleg szőrösek a nők - Ezen nem kellene meglepődnünk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Lehet, hogy még te is azt tanultad, hogy nem szabad inni evés közben, mert az rosszat tesz. Más vélemények azonban erre már rácáfoltak. Hogy mi az igazság, és hogy ugyanolyan jó-e a szénsavas víz is, valamint milyen folyadék tekinthető tényleg egészségesnek, az kiderül a Kiss-Tóth Bernadettel, a Nestlé dietetikusával készített interjúból!

- Mi az igazság, tényleg rosszat tesz, ha valaki az étkezések alatt is iszik vizet?

- Nincs negatív hatása a vízfogyasztásnak az evésre, hiszen ha belegondolunk, a leves is nagyrészt vízből áll, mégis egy tradicionális étkezés méltó része. Érdemes a vízivást étkezéshez kötni, hiszen így kisebb eséllyel feledkezünk el róla. Sok esetben összetéveszthetjük a szomjúságot az éhséggel, így egy pohár víz elfogyasztása étkezés előtt még kedvezőleg is hathat arra, hogy az ételből a megfelelő adagot együk meg.

- Mindegy, hogy szénsavas vagy mentes vizet iszunk, a lényeg, hogy a napi nyolc pohár elfogyjon?

- A szénsavas víz fogyasztása egyes állapotokban, például reflux vagy hasi panaszok esetén nem ajánlott, ugyanis ilyenkor az egyén nem tolerálja kedvezően a szénsavas folyadékot. Ellenkező esetben azonban megfelelő választás lehet, főként, ha így valaki szívesebben issza meg a napi nyolcpohárnyi mennyiséget.

- Ha valaki nem fogyasztja el ezt az ajánlott napi mennyiséget, az mindenképpen kiszárad? Mikortól beszélhetünk egyáltalán kiszáradásról?

- Abban az esetben beszélhetünk dehidratációról, amikor veszítünk testünk állandó, körülbelül 60%-os víztartalmából. Ez az állapot akkor lép fel, mikor több vizet ad le a szervezet, mint amennyit elfogyaszt. Egy felnőtt ember napi szinten nagyjából két és fél liter vizet veszít normál hőmérséklet és aktivitás mellett. Ha ezt nem pótolja élelmiszerek és nagyrészt folyadékok formájában, akkor borul az egyensúly.

Már 1-2%-os vízveszteség esetében enyhe dehidratációról beszélünk, ami fejfájásban, fáradtságban, illetve a fizikai állóképesség csökkenésében is megnyilvánulhat.

Igyon eleget a család!

A megfelelő hidratáltság a kiegyensúlyozott életmód része, ami a család minden tagjának elengedhetetlen. A gyerekek szokásaira a legnagyobb hatással a szülők vannak, így ha mindig odafigyelsz arra, hogy mit és mennyit isztok, azzal a kicsikért is sokat tehetsz. Hogy hogyan? Ötletekért, tippekért kattints ide!

- Mivel ízesíthetjük a vizet, hogy még egészséges maradjon?

- A vizet ízesíthetjük citrommal, gyümölcsök frissen facsart levével, de akár fele-fele arányban a 100%-os gyümölcslé-ásványvíz párosítás is ideális választás. Amennyiben limonádét szeretnénk készíteni, édesíthetjük egy teáskanál cukorral is, de ebben az esetben egy-egy pohárral fogyasszunk csak belőle, a változatosságot és mértéket szem előtt tartva.

- Sportolás közben melyik a jobb választás, a sima víz vagy az izotópos változat?

- Hosszabb ideig tartó, intenzív sportolás alkalmával, illetve versenysport esetén indokolt lehet a sportitalok fogyasztása, mert ezek az italok a víz mellett a szénhidrát- és ásványianyag-pótlásról is gondoskodnak.

Rövidebb ideig tartó, hobbisportok esetében azonban az ásványvíz is megfelelő választás. Sportolás előtt egy-két órával fél litert javasolt elfogyasztani, illetve sport közben is érdemes kortyolgatni.

Ezt is szeretjük