Ezeket edd, ha kiborít a főnököd!
Stresszoldó étrend
Ha rendszeresen feszült vagy a munkahelyeden, és alig várod, hogy hazamenj, változtass az étrendeden!

Ez is érdekelhet

Lépj most a gondtalan nyugdíjas éveidért! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

beauty and style

10 trend, amivel számolni kell 2019-ben: a retró divat rajongói előre örülhetnek »

Gyönyörű, natúr smink karácsonyra: ezt viseld, ha nem akarsz túlzásokba esni »

Ez az app segít, hogy mindig hidratált legyél: figyelmeztet, mennyi vizet kell innod »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Semmi rendkívüli nincs abban, ha időnként feszültebb vagy a kelleténél. Sőt, egy bizonyos mértékű feszültség még jól is jön, ha eredményesen akarod ellátni a munkahelyi feladataidat.

A hosszú ideig tartó stressznek azonban egészségkárosító hatásai lehetnek. Ezeknek jó része helyes táplálkozással kivédhető.

Miért stresszelsz?

A munkahelyi stressz kiváltásában több tényező is szerepet játszik: az elvégzendő munka mennyisége, az idő rövidsége és a teljesítménykényszer. Egy mogorva főnök pedig az összes körülmény közül a legrosszabb.
Ha munkahelyeden állandó stresszben vagy, a gyorsan lezavart ebéd csak tovább rontja a helyzetet. Így ugyanis nehezen pótolod a - feladataid elvégzéséhez nélkülözhetetlen - energiamennyiséget, és egészségeddel kimondottan rosszat teszel.

A stressz hatása a szervezetre

Az emberi szervezetben a feszültségre adott válaszként - legyen az fizikai vagy lelki eredetű - a vérben hirtelen megnő az adrenalin, azaz a stresszhormon szintje. Ennek következtében a szívverés felgyorsul, és megemelkedik a vérnyomás. A biológiai folyamat ősi célja az volt, hogy elég erősnek érezd magad ahhoz, hogy az ellenséggel szembeszállj, vagy, ha a helyzet úgy hozza, menteni tudd az irhádat.

A modern embernek azonban ülő életmódja mellett nincs alkalma arra, hogy a gyakran igen nagy mértékben megnövekedő adrenalinszint hatására felszabadult energiát pozitív módon, fizikai erőkifejtés révén vezesse le.

A magas stresszhormonszint hosszú időre állandósulhat, ami a vérnyomás emelkedéséhez vezet. Idővel csökkenti szervezeted ellenálló-képességét, és hozzájárulhat ahhoz, hogy vitamin- és ásványianyag-készleted teljesen kiürüljön. Klasszikus tünetek is jelentkezhetnek, melyek miatt a munkahelyen a stressz már inkább gátol, mint ösztönöz.

A fokozott stresszre adott reakciók

  • Csökkent szexuális érdeklődés.
  • Gyakori fáradtság, fejfájás.
  • Ellenséges vagy sírós alaphangulat.
  • Gyakori fertőzések, megfázás.

Stresszcsökkentő ételek

A tartós stressz hatására a szervezet energiatartalékai gyorsan kimerülnek.

Feltöltésükhöz B-vitaminokra van szükséged, ugyanis az elfogyasztott ételekben tárolt energia csak ezek segítségével szabadulhat fel felhasználható formában.

A legjobb források

  • Teljes kiőrlésű gabonakészítmények.
  • Tejtermékek, tojás.
  • Különféle magvak és aszalt gyümölcsök.
  • Lencse és más hüvelyesek.
  • Máj és tengergyümölcsei.
  • Zöldfőzelékek, mogyorófélék.

Immunerősítés és szénhidrát

A stresszes időszakokban legyengül az immunrendszer, ezért tanácsos minél több citrusfélét enned.

A kimerültség ellen a legjobb, ha összetett szénhidrátot tartalmazó ételeket - például kenyeret, burgonyát és tésztát - fogyasztasz. Ezek a vércukor egyenletes szinten tartásával stabil energiaellátást biztosítanak. Ráadásul sokkal hatékonyabbak, mint a cukros rágcsálnivalók.

Koffeinstop

Sokan időhiányra hivatkozva nem ebédelnek, csak egy-egy erős csésze kávét fogyasztanak. Ha ezzel te is így vagy, itt az ideje, hogy változtass a szokásodon. Bár a koffein egy ideig serkentően hat, káros mellékhatásként fokozza a szívműködést, és emeli a vérnyomást. Fogyassz inkább sok vizet vagy gyümölcslevet, esetleg gyógyteát.

Sóstop

Mivel a sónak vérnyomásemelő hatása van, nem tanácsos a szalonnafélékből, sonkából, sós rágcsálnivalókból, olajbogyóból sokat enned. Lehetőleg ne fogyassz készételeket sem, mert többnyire ezek is túl sósak.

Friss gyümölcsök

Ha reggel van egy kis időd, vágj össze néhány friss gyümölcsöt - kivit, ananászt, narancsot -, és műanyag dobozban vidd magaddal a munkahelyedre. Szükség esetén pillanatok alatt sok C-vitaminhoz és energiához juthat a szervezeted.

Cikkünk a Reader's Digest Útmutató az egészséges élethez című könyve alapján készült.

A könyv gyönyörűen illusztrált, átfogó gyakorlati útmutató az egészséges életmódhoz. Megtudhatod belőle, milyen hatással van a táplálék tested működésére, hogyan és miért változik a táplálékigény a különböző életkorokban, és tanácsokat kaphatsz, hogyan igazítsd étrendedet életmódodhoz. Szakemberek adnak tanácsokat különféle egészségügyi problémák leküzdéséhez. Emellett egészséges főzési technikákat, szupertáplálékokat, ínycsiklandó hétköznapi és egzotikus ételeket ismerhetsz meg.

Kiadja a Reader's Digest.
Ára 7490 forint.
A könyvet itt rendelheted meg. »

OLVASD EL EZT IS!

laptop no
  • cukorbetegség
  • magas vérnyomás

Ülőmunkát végzel?

Ezt is szeretjük