Ülőmunkát végzel?
4 súlyos betegség, amire nem is számítasz
Komoly egészségügyi következményekkel jár, ha napi tíz órát görnyedsz a monitor előtt.

Ez is érdekelhet

Nemzetközi ízélményekkel vár a budapesti ÁRKÁD (x)

Az élet és szerelem diadala - egy rendkívüli, igaz történet Párizsból (x)

Mozdony Matiné, a mozdonyok fesztiválja (x)

beauty and style

Sikkes és nőies: mutatjuk a legszebb virágmintás blúzokat, árral, lelőhellyel »

Mintás mintással? Ezt a szabályt kövesd, hogy nőies legyen az összhatás »

A legjobb micellás vizek körképe érzékeny, száraz bőrre »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Talán nem túlzás azt állítani, hogy a naphosszat az íróasztal fölött görnyedő, irodában ülő emberekre legalább annyi veszély leselkedik, mint a megerőltető fizikai munkát végzőkre.

A mozgásszegény életmód, a rossz tartás, a helytelen táplálkozás együttesen komoly betegségek kialakulásához vezethet. Hosszútávon - a krónikus nyak- és gerincfájdalmak mellett - súlyosabb következményekkel is számolnod kell, ha eltunyulsz, és nem fordítasz kellő figyelmet néhány óvintézkedésre.

Cukorbetegség

A legfrissebb kutatások a folyamatos ülőmunka egyik súlyos következményeként említik a cukorbetegséget. Legalábbis ezt bizonyító, patkányokkal végzett kísérletekre hivatkozik a New York Times egyik cikke. Az írás - mely a széket egyenesen ellenségnek nevezi - szerint az állandó ülőmunka során a szervezetben rendkívül káros folyamatok játszódnak le. Ennek legfőbb oka, hogy az állandó ücsörgés egyike a legkevesebb energiát igénylő tevékenységeknek. Beszédes adat például, hogy még rágózás közben is több kalóriát égetünk el, mint akkor, ha ülünk.

A már említett kísérlet rámutatott, hogy a lipoprotein lipáz nevű enzim aktivitása a folyamatos ülőmunka során alaposan lecsökken. Ez azért nagyon veszélyes, mert a molekula központi szerepet játszik az anyagcserében, mely az enzim aktvitásának csökkenésével szintén lelassul.

Az anyagcsere-folyamatok lassulásával a szervezet számára rendkívül kedvezőtlen folyamatok indulhatnak be, melyek a méreganyagok felhalmozódásához, elhízáshoz és akár cukorbetegség kialakulásához is vezethetnek.

Magas vérnyomás, gerincfájdalom, teniszkönyök

Az ülőmunkával párosuló életvitel további súlyos következménye lehet például a magas vérnyomás is, mely szintén közvetett hozadéka lehet a folyamatos ücsörgésnek. Az állandó stressz, a mozgáshiány és a túlsúly egyaránt szerepel a hosszú ideig lappangó betegség kiváltó okai között. Ha figyelembe vesszük, hogy ezek a tényezők egyáltalán nem ismeretlenek egy ülőmunkát végző ember életében, akkor joggal sorolhatjuk a potenciális veszélyforrások közé.

A rossz tartás következtében kialakuló krónikus nyak- és gerincfájdalmakhoz vagy a rendszeres számítógép-használók körében egyáltalán nem ismeretlen csuklófájdalmakhoz is az ülőmunkán keresztül vezethet az út.

Ha nem fordítasz időben kellő figyelmet a tünetekre, akkor egy sokkal súlyosabb betegség, a teniszkönyök kialakulása sem kizárt. A könyök, illetve a felkarcsont gyulladása következtében jelentkező fájdalmaktól megkímélheted magad, ha munka közben alátámasztod az alkarod és a csuklód.

Mit tehetsz?

Mielőtt beletörődnél abba, hogy neked bizony az a sorsod, hogy a monitor előtt görnyedve, látástól vakulásig ülőmunkát végezz, mérd fel, hogy mi az, amit te is megtehetsz az egészséged megőrzése érdekében. A kellemetlen tünetek és betegségek kialakulása legtöbbször a mozgásszegény életmódra vezethető vissza. A napi egy óra sport mellett egészen apró dolgok is segíthetnek abban, hogy ne tunyulj el, és ezzel együtt az anyagcseréd is felpörögjön. Ehhez azonban az kell, hogy bizonyos esetekben szorítsd háttérbe a kényelmi szempontokat.

További tippek

Lift helyett használd a lépcsőt, és a kocsit is nyugodtan otthon hagyhatod, ha csak a sarki boltba mész le. Állj fel egy-egy percre munka közben, nyújtóztasd meg az izmaidat, és, ha teheted, szerezz be egy speciális ülőtámaszt. A munkahelyen is feltűnés nélkül használható szerkezet aktív ülésre kényszerít, ami azt jelenti, hogy sokkal több izmodat kell használnod, miközben ülsz.

OLVASD EL EZT IS!

csipkes felso  nagy
  • gyógynövény
  • tünetek és betegségek

Hasi görcsök, puffadás, székrekedés

Ezt is szeretjük