Jelentősen csökkentheti a vastag- és végbélrák kockázatát, ha valaki így eszik: a megelőzésben segíthet az étrend
A kutatás szerint akár 22 százalékkal is csökkentheti a kolorektális rák kockázatát az étrend.

GettyImages-1344767787
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vastag- és végbélrák a WHO szerint a harmadik leggyakoribb daganattípus világszerte, ami a vezető halálokok között is szerepel, évente körülbelül egymillió halálesethez vezet. Attól függően, hogy hol alakul ki az elváltozás, vastagbélrákról és végbélrákról is lehet beszélni, itthon az előbbi a második leggyakoribb rosszindulatú daganatos megbetegedés. 

A kórkép rizikójának csökkentésében fontos a rendszeres szűrés, az optimális testsúly megőrzése és az egészséges étrend is. Egy friss kutatás szerint a növényi étrend különösen hasznos lehet e célra.

Étrend a vastag- és végbélrák megelőzéséhez

A különböző krónikus kórképek, szív- és érrendszeri betegségek, diabétesz megelőzéséhez a táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek általában az állati zsírokban szegény, zöldségekben, gyümölcsökben és teljes kiőrlésű gabonákban gazdag étrendet javasolják, ami lehetőség szerint kerüli a feldolgozott élelmiszereket. Ezek az elvek a daganatos elváltozások, így a kolorektális rák elkerülésében is segíthetnek.

A BMC Medicine című szaklapban 2022 novemberében publikált vizsgálat szerint az egészséges, növényi alapú étrend különösen a férfiak körében jócskán segíthet a vastag- és végbélrák valószínűségének mérséklésében. A kutatásban valamivel több mint 173 ezer fő adatait elemezték, az alanyok különböző etnikai csoportokhoz tartoztak. Az átlagos utánkövetési idő 19 év körül volt, ez idő alatt 4976 résztvevőnél találtak kolorektális daganatot. Az elemzés során különböző csoportokat határoztak meg, elkülönítették például a dohányzókat és a rendszeresen alkoholt fogyasztókat. 

A kutatók arra az eredményre jutottak, hogy azon férfiak körében, akik a legegészségesebb növényi alapú ételeket fogyasztották, 22 százalékkal csökkent a kérdéses daganattípus kockázata. Nőknél nem figyeltek meg hasonló hatást, ezt egyebek mellett azzal magyarázták, hogy náluk egyébként is alacsonyabb valamelyest a kockázat, illetve ők hajlamosabbak egészségesebben táplálkozni. 

A kutatók egészséges növényi táplálékként határozták meg a teljes kiőrlésű gabonákat, a gyümölcsöket, zöldségeket, a növényi olajokat, az olajos magvakat, a hüvelyeseket, a teát és a kávét. Fontos megjegyezni, hogy az egészségtelen növényi alapú élelmiszerek esetében nem állapítható meg a fentebb ismertetett előnyös összefüggés. Hiába növényi alapú egy adott táplálék, ha hozzáadott cukrokat tartalmaz, finomított gabonából készül, illetve erősen feldolgozott. A gyümölcsök például értelemszerűen nem helyettesíthetők a cukros gyümölcslevekkel. Az emésztőrendszer épségének, a bélflóra gazdagságának megőrzéséhez a rostban gazdag teljes értékű táplálékok jelentősen hozzájárulnak, ám a feldolgozott növényi élelmiszerek a hagyományos feldolgozott élelmiszerekhez hasonlóan híján vannak ezeknek. Továbbá általában a kalóriatartalmuk is magas, ami szerepet játszhat az elhízásban, a túlsúly pedig rizikótényező a vastag- és végbélrák esetén. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Szűrővizsgálat házilag

Az emésztőrendszeri bajok sokszor egészen addig rejtve maradnak, amíg tüneteket nem okoznak. Épp ezért hasznos otthon is elvégezhető tesztünk, mert már a korai stádiumban kimutatja a szabad szemmel nem érzékelhető vérzéseket a székletben, aminek köszönhetően sok betegséget megelőzhetsz.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

A kolorektális rák különösen ötvenéves kor felett gyakori, a valószínűsége az életkor előrehaladtával nő. A családban előforduló megbetegedés, illetve a gyulladásos bélbetegségek fokozott kockázatot jelenthetnek, ahogyan a mozgáshiány, a rostszegény táplálkozás, a feldolgozott húskészítményekben, vörös húsokban gazdag étrend, illetve a dohányzás és a rendszeres alkoholfogyasztás is. 

A 8 legjobb növényi fehérjeforrás hús helyett

Nem kell ahhoz teljesen áttérni a vegetáriánus, vegán vagy teljes értékű növényi étrendre, hogy kipróbáld, hogyan működik a szervezeted akkor, ha kevesebb hús kerül a tányérodra. A húsmentes napokon támaszkodj a következő növényi fehérjeforrásokra, amelyek amellett, hogy elegendő energiát biztosítanak, változatosan használhatók fel, ráadásul jellemzően alacsonyabb a kalóriatartalmuk, mint a húsoké.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük