Fertőzések, emésztési rendellenességek: a szelénhiány súlyos következményei
Tudd meg, mikor van szüksége több szelénre a szervezetednek!

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Kétszer dúsabb frizurát kapsz, ha így használod a hajvasalót »

Lassítja a ráncok képződését, de ennél többet is tud a kollagén: szakértő mondja el, miért hatékony »

A rövid dzseki az új divat: ilyen sokféleképpen viselheted »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szelén segít megelőzni a szabadgyökök által okozott sejtkárosodást, így a rák és a szívbetegségek megelőzésében fontos szerepe van. A zöldségek, gyümölcsök szeléntartalma attól függ, hogy a termőtalajuk mennyire gazdag szelénben.

Az Egyesült Államok számos régiójában szelénben rendkívül gazdag a talaj, így az itt élő emberek szervezete elegendő szelénhez jut, szemben Kínával vagy Oroszországgal, ahol a talaj elenyésző mennyiségben tartalmazza ezt az ásványi anyagot.

A szelén természetes forrásai

  • Halak.
  • Tojás.
  • Sajt.
  • Teljes kiőrlésű kenyér.
  • Barna rizs.

Különlegesen magas szeléntartalmú növény a brazil mogyoró, amellyel azonban érdemes csínján bánni, hiszen mindössze 30 grammjában a napi ajánlott adag több mint hétszerese megtalálható. Ha a vérben túl magas a szelén mennyisége, akkor szelenózis léphet fel. Tünetei jellemzően a hajhullás, gyomorpanaszok, fehér foltos köröm és ingerlékenység lehetnek.

Gyermekkorban 20-40 mikrogramm, felnőttkorban 55 mikrogramm az ajánlott napi mennyiség, amelyet terhesség és szoptatás idején érdemes 60-70 mikrogrammra emelni.

Tippünk: a Béres Csepp Extra hatóanyagai pótolják a szervezetből hiányzó antioxidáns nyomelemeket, ezáltal fokozódik a test immunvédelme.

Szelénhiány okozta betegségek

Kutatások alátámasztják, hogy a szelénben szegény régiókban bizonyos betegségek jellemzően nagy számban fordulnak el. A Keshan-kór, amely a szívfunkciók zavarát okozza, leginkább gyerekeknél és fiatal nőknél jelentkezik. A Kashin-Beck-kór a csontok és ízületek megbetegedését okozza, illetve a kretenizmust, melyet a szellemi visszamaradottság jelez.

Kiknek ajánlott a szedése?

Jódhiány esetén ajánlott nagyobb mennyiségben szedni a szelént, hiszen ennek az ásványi anyagnak a hiánya fokozza az elégtelen jódbevitel következményeit.
Hosszabb, gyulladással járó vagy fertőzéses  megbetegedések esetén is ajánlott a szelén szedése, mert ezek az állapotok csökkentik a mennyiségét a szervezetben.

A különféle emésztési rendellenességek is megkívánják a szelén bevitelét - ilyenkor a rossz felszívódás miatt szükséges az emelt mennyiség.

Ezt is szeretjük