5 rejtett jel, hogy súlyos depresszióban szenvedsz

Teszteld magad!

A pszichés betegségnek lehetnek olyan tünetei is, melyek nem annyira egyértelműek, mint a tartós levertség.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A depresszió nagyon összetett, sokféle tünettel és számtalan formában előforduló pszichés probléma. Magyarországon a lakosság 7-8%-át érinti tartósan, ám élete során szinte minden ember megtapasztalja a kedélybetegség néhány jelét.

Az esetek többségében az érintett tisztában van vele, hogy miért alakult ki a depresszió - például válás vagy haláleset következtében. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy nem vagy tudatában a kiváltó okoknak, és magát a betegséget sem ismered fel, csupán néhány kellemetlen tünetét tapasztalod.

Teszteld magad!
Arra gyanakszol, hogy depresszióban szenvedsz? Könnyen kiderítheted! Töltsd ki Beck-féle depresszió-tesztünket!

Libidócsökkenés

Ha korábban szexuális lelkesedéseddel nem voltak problémák, mostanában viszont párod panaszkodik, hogy gyakran nincs kedved összebújni vele, intő jel lehet. Természetesen a libidócsökkenés mögött számos ok meghúzódhat - kezdve a pajzsmirigybetegségektől egészen az egyes nyugtatók mellékhatásáig -, melynek érdemes utánajárnod. Csak ezek kizárása után kell depresszióra gondolnod.

Amennyiben az állapot mindössze pár hétig tart, felesleges aggódnod, ha azonban szexuális étvágyad hosszú idő óta jelentősen elmarad a tőled megszokottól, lehet, hogy depresszió áll a háttérben. További gyanús jel, ha nemcsak a szexhez nincs kedved, hanem több olyan foglalatosságot is feleslegesnek érzel, amit korábban élveztél - ez lehet sport vagy bármilyen hobbi.

Fáradtság, fejfájás

Amennyiben gyakran tapasztalsz fáradtságot, fejfájást, levertséget, az - az előbbiekhez hasonlóan - szintén sokfajta okra vezethető vissza. Állhat a háttérben vitaminhiány, számtalan fizikai betegség, épp ezért érdemes elmenned egy alaposabb orvosi kivizsgálásra.

Ha a leleteid nem mutatnak semmilyen komolyabb eltérést, gondold végig, hogy mi válthatja ki az állandó fáradtságot és fejfájást. Sokat dolgozol, nincs időd a pihenésre? Ha nem találsz elfogadható okot az állandó rossz közérzetre, talán érdemes szakemberhez fordulnod.

Alvászavarok

Ha rendszeresen nehezen hajtod álomra a fejed, vagy reggel a szokásosnál jóval korábban ébredsz, esetleg az éjszaka közepén többször felkelsz, előfordulhat, hogy alvászavarral küzdesz. Amennyiben ezek a gondok több mint három héten át gyötörnek, és negatívan befolyásolják a másnapi teljesítményedet, a diagnózis szinte biztos.

A probléma mögött meghúzódhat testi betegség - például diabétesz, pajzsmirigy-túlműködés, esetleg magas vérnyomás -, ám gyakran depresszió okozza az alvászavart. Nem szabad elbagatellizálnod a helyzetet, mivel a kialvatlanság idővel a koncentrációs képesség csökkenését, illetve szív- és érrendszeri betegségeket idézhet elő.

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

Bűntudat

Mostanában mindent a lelkedre veszel? Ha családod vagy munkatársaid felhívják a figyelmedet egy általad elkövetett apró mulasztásra, téged napokig mardos a bűntudat? Amellett, hogy az állandósult önvád hosszútávon rendkívül egészségtelen - súlyosabb esetben akár gyomorfekélyhez is vezethet -, könnyen előfordulhat, hogy a depresszió egyik jele.

Különösen gyanús az állandósult lelkiismeret-furdalás, ha korábban ez nem volt rád jellemző. További intő jel, ha az önmarcangolásod környezeted szerint alaptalan, illetve, ha pesszimizmussal, esetleg ingerlékenységgel társul.

Mit tehetsz?

Sokan csak legyintenek a depresszió szó hallatán, pedig a hosszú időn át fennálló fásultság, az állandó fáradtság idővel elkeseredésbe csaphat át. Az enyhe levertség kezelés nélkül is elmúlhat, ebben segíthet egy-két jó barát, akik gyakran elrángatnak otthonról. Emellett pedig nem árt odafigyelned az étrendedre. Fogyassz sok B-vitamint - banánt, lencsét, zöldborsót -, és ne feledkezz meg az omega-3 zsírsavakban bővelkedő tengeri halakról sem.

Amennyiben a tünetek hosszabb ideje fennállnak, úgy komolyabb a baj, és valószínűleg szakember segítségére lesz szükséged. Ha pszichiáterhez fordulsz, válassz olyan orvost, aki nem csupán antidepresszánsokat ír fel, hanem a pszichoterápiás kezelésre is kellő hangsúlyt helyez.

OLVASD EL EZT IS!

no szomor
  • menstruáció
  • női egészség

A menstruációs panaszok lelki háttere

Ezt is szeretjük