A cukorbetegség egyik vezető tünete: miért okoz krónikus fáradtságot, és mit lehet tenni ellene?
Lehet, hogy nem az évszakváltás okozza a panaszaidat.

no-faradt
Ez is érdekelhet

Tavaszi nagytakarítás kényelmesen (x)

Könyvajánló – Mazel Tov: Emberek, ételek, élmények (x)

Ünnepeld te is a víz világnapját Budapest legjobb fürdőjében! (x)

Budapest egyedülálló szabadtéri családi játszóparkja újra megnyitja kapuit! (x)

beauty and style

Cindy Crawfordnak is karikás a szeme smink nélkül: 10 perc alatt megszépül az 53 éves modell »

Magyar szandálért rajong a divatvilág: a párnás lábbelire mindenki felfigyel »

A kockásnál is nagyobb figyelmet kapnak a 90-es évek ruhamintái: visszatér a batikolt divat »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A 2-es típusú cukorbetegség egyik jellemző tünete lehet a fokozott fáradtság, mely igencsak rá tudja nyomni a bélyegét a mindennapokra, ráadásul az ember ilyenkor szívesebben nyúl rágcsálnivalókhoz, édességekhez.

De vajon mit tehet a cukorbeteg akkor, ha állandó kimerültség kínozza? A probléma okairól és megoldási lehetőségeiről dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa beszélt.

Fáradtság és diabétesz - mi a kapcsolat?

A cukorbetegség egyik vezető tünete lehet a fáradtság. Ennek oka, hogy a szervezet üzemanyagát, az energiát a glükóz szolgáltatja. Hogy a glükóz a sejtekbe kerülhessen, inzulinra van szükség. Ám amennyiben a sejtek érzéketlenné válnak rá - inzulinrezisztencia alakul ki -, vagy ha nem termelődik belőle elegendő, úgy a szervezet nem tud kellő mennyiségű energiához jutni.

Inzulinrezisztencia esetén, ha valaki gyorsan felszívódó szénhidrátot fogyaszt, úgy hirtelen megnő az inzulinszintje, melynek következtében a glükóz mennyisége lecsökken, ami szintén fáradtságot eredményez.

A cukorbetegséggel járó magasabb vércukorszint miatt a vér sűrűbbé válik, melynek következtében lassul a vérkeringés. Emiatt pedig a sejtek, szövetek nem képesek elegendő oxigénhez és tápanyaghoz jutni, így fáradttá, kimerülté válik a beteg. A magas vércukorszint gyulladást is okozhat a véredényekben, és a monocitáknak nevezett immunsejtek az agyba is kerülnek, ez pedig fáradtságot okoz.

Ennek az ellenkezője, vagyis a túl alacsony vércukorszint is okozhatja a problémát, ugyanis ha kevés a glükóz, üzemanyag híján a sejtek nem képesek megfelelően ellátni a feladatukat. Látható tehát, hogy mind a cukorbetegség, mind az inzulinrezisztencia okozhat fáradtságot, és ezt bizony, az érintetteknek orvosolniuk kell.

Energikusan cukorbetegként is

Megfelelő gyógyszeres/inzulinterápia

A cukorbetegek nagy része gyógyszeres/inzulinterápiára szorul, hogy normalizálni lehessen a vércukorszintet. Azonban meglehet, hogy a terápián időközönként módosítani kell, akár úgy, hogy más készítményt kap a beteg, akár úgy, hogy a dozírozáson kell állítani. Ezért folytonos fáradtság esetén érdemes felkeresned orvosod. A megfelelő kezelés jobb közérzetet eredményez.

Mozogj! 

- A mozgás igen fontos szerepet játszik a cukorbetegség életmódterápiájában, hiszen gyógyszerek nélkül is képes pozitív hatást gyakorolni az inzulin/vércukor szintjére. Mindemellett a sportolás gyakran segít a fáradtság leküzdésében is, mivel a szervezet ekkor több oxigénhez és energiához jut, valamint nagy mennyiségű szerotonin szabadul fel, mely a jó hangulatért felelős - mondja dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

A cikk az ajánló után folytatódik

Konzultálj dietetikussal!

Fáradtságot a nem megfelelő diéta is okozhatja, így ha ezt tapasztalod, érdemes dietetikus véleményét is kikérni. Meglehet ugyanis, hogy növelni kell a szénhidrátbevitelt, de az is lehet, hogy túl sok gyors felszívódású szénhidrátot fogyasztasz - vagy rossz időben viszed be.

Alacsony glikémiás indexű reggelik

Az alábbi képeken olyan táplálékokat mutatunk, melyeket akkor is fogyaszthatsz ébredés után, ha gond van az inzulinoddal.

Képek: Getty Images 

Ezt is szeretjük