3 aranyszabály csontritkulás ellen: a téli fagyok még veszélyesebbek az érintettek számára

A magyarok 10%-a szenved csontritkulásban.

csontritkulas

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A téli fagyok beköszöntével a jeges, síkos járdákon és utakon jelentősen megnő a töréses, zúzódásos sérülések száma. Az idősebbeknél a csontritkulás miatt az ilyen balesetek következményei egyre súlyosabbak lehetnek.

Hogyan előzhető meg a csontritkulás? Hogyan enyhíthetőek a tünetei? Dr. Szigeti József belgyógyász, az Anna Egészségközpont orvosszakértője ad tanácsokat e kérdésekben.

Népbetegség hazánkban a csontritkulás

A csontritkulás alattomos betegség, kezdetben semmilyen érzékelhető tünetet nem okoz. Sokszor az első jele egy kisebb csonttörés. Mivel a téli időszakban sokkal több a végtagtörés, sokan ilyenkor szembesülnek a diagnózissal: oszteoporózisban, vagyis csontritkulásban szenvednek.

- A csontok tömegének és mésztartalmának kóros csökkenése fokozott törékenységgel, a törések kockázatának fokozódásával jár. Magyarországon népbetegségnek számít a csontritkulás: a lakosság közel 10%-át sújtja. Az idősek jelentős része, a nők nagyjából fele érintett valamilyen mértékben. Nőknél négyszer-nyolcszor is gyakoribb lehet, mint férfiaknál - tájékoztat Dr. Szigeti József belgyógyász, az Anna Egészségpont szakértője.

Természetes folyamat, hogy csontszövetállományunk 30-35 éves korunkig gyarapszik, majd tömege fogyni, gyengülni kezd. De hogyan lehet megelőzni a betegség kialakulását, illetve lassítani a csonttömeg-vesztést? Dr. Szigeti József tapasztalatai szerint az alábbi tényezőkre kell odafigyelni.

Megelőzés, a minél erősebb csontokért

A csontritkulás megelőzése már gyermekkorban megkezdődik. Fontos a lehető legnagyobb csonttömeg elérése 30-35 éves korig. A megelőzésben fontos a rendszeres testmozgás, az egészséges táplálkozás, különösen a megfelelő kalcium-, D-vitamin- és K2-vitamin-bevitel. Csökkenti a csonttömeget a dohányzás, a túlzott koffein- és alkoholfogyasztás, valamint a túl magas foszfáttartalmú ételek vagy szénsavas üdítőitalok fogyasztása.

Alapos kivizsgálás és diagnózis

Mivel a csontállomány ritkulása tünet- és panaszmentesen kezdődik, sokáig észrevétlen marad. Mire egy csonttörés formájában fény derül rá, addigra legtöbbször a betegség már kialakult. Fontos, hogy alaposan kivizsgáltasd magad: ehhez csontsűrűségmérést, de szükség szerint röntgent, valamint vér- és vizeletvizsgálatokat is végeznek. A pontos diagnózis alapján lehet meghatározni a leghatékonyabb kezelési módokat. A csontritkulás súlyosabb formái és a következményként kialakuló folyamatos csonttörések ugyanis rendkívül veszélyesek.

A cikk az ajánló után folytatódik

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?

A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2023. november 6. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

A csonttömegvesztés mérséklése

Természetes, hogy 35 év felett veszítesz a csonttömegedből. Visszaállítani már nem is lehet a korábbi állapotot, de sokat tehetsz a folyamat lassításáért. A komplex kezelés a leghatásosabb: kalcium- és vitaminpótlás, akár hormonpótlás is - változókorban -, valamint rendszeres mozgás és fizikoterápia. Kiváló komplementer terápia lehet a mágnesterápia is, mely tudományosan bizonyítottan lassítja a csontsűrűség csökkenését, újraaktiválja a kalciumfelvételért felelős sejteket, blokkolja a degenerációs folyamatot, és növeli az esetleges, kalciumpótló kúrák hatékonyságát.

Ezeket edd csontritkulás ellen!

A csontritkulás megelőzésében segít a megfelelő tápanyagpótlás, amihez a D-vitaminban, fehérjében, kalciumban gazdag ételek segíthetnek hozzá. A következő képeken mutatjuk, mit érdemes rendszeresen enned a betegség ellen.

Képek: Getty Images.

Ezt is szeretjük