Az idősek betegségének hiszik, de 25 év felett bárkit érinthet - 3 módszer csontritkulás ellen
Sokat tehetsz a megelőzésért, de akkor sincs minden veszve, ha már érint a probléma.

csontritkulás
Ez is érdekelhet

Csodaszer helyett tudomány: így maradhat 60 felett is rugalmas az arcbőr (x)

Hosszabb életű és illatosabb ruhák az Ariel új mosókapszuláival (x)

Minden második negyven feletti nőt érint a betegség: mégis tabutémának számít (x)

Ingyen felfedezheted Budapest legendás helyeit: csak ez az egy dolog kell hozzá (x)

beauty and style

Beyoncé új hajszíne hozza a Destiny’s Child-hangulatot: ritkán látni így az énekesnőt »

Gyorsan beszívódik, és remekül hidratál a testolaj: a testápolónál sokkal hatásosabb »

Nyárindító epres smoothie: tele vitaminnal, és istenien finom »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Elkerülhetetlen az, hogy a csontok állománya és sűrűsége az idő múlásával csökkenjen a szervezetben. 25 éves kor az a határ, amikor már jóval kevésbé regenerálódnak a csontsejtek.

Nem mindegy azonban, hogy milyen hirtelen történik a csonttömegveszteség. Ha nagyon intenzív, a csontok látják kárát. Ilyenkor válnak sérülékenyebbé, törékenyebbé a csípő, csukló és gerinc csontjai.

Nem kell beletörődni a csontritkulásba!

A csontritkulás nem visszafordítható, de lassítható és mérsékelhető folyamat. Maga a hajlam genetikailag örökölhető, így akinek a családjában előfordult már oszteoporózis, érdemes felkészülnie a betegségre. A változókor elérésével a csonttömeg akár 20%-kal is csökkenhet, így az ösztrogénszint növelésével kell javítani. A cukorbetegség és a pajzsmirigyproblémák szintén rizikófaktorok.

A nem megfelelő táplálkozás, vagyis az ásványi anyagokban és vitaminokban szegény étrend gyengíti a csontok szerkezetét. A kalciumban gazdag ételek fogyasztása a menopauza közeledtével elengedhetetlen. A felgyorsult életmód tartósítószerekkel, mesterséges adalékanyagokkal és ízfokozókkal teli készételei nagy rizikói a csontritkulásnak. A mozgásszegény életmód és a D-vitamin hiánya szintén felgyorsíthatja a csontok öregedését. Terhelés nélkül a csontok gyengülnek, a D-vitamin pedig ahhoz szükséges, hogy a szervezet a táplálékokból kivonja a kalciumot.

A legjobb természetes védekezés a mozgás

Megelőzésként is ajánlott mozogni, és kellő terhelést biztosítani a csontoknak. Az aerob jellegű sportok, a kocogás és a futás a betegség kialakulása előtt alkalmazható. Meglévő csontritkulásnál nő a csonttörés veszélye, ezért más jellegű, kímélőbb mozgásforma ajánlott. Ilyen az intenzív séta vagy túrázás. A gerinctorna, jóga vagy úszás mindkét esetben megfelelő arra, hogy karbantartsa a csontokat, megóvva azok ép belső szerkezetét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Természetes forrásból pótolt kalcium

A tejtermékeken kívül magas kalciumforrásnak számítanak az olyan sötétzöld levelű zöldségek, mint a saláta, spenót, rukkola és brokkoli. Mivel a szezám-, kender-, tök- és napraforgómag is gazdag kalciumban, a salátát megszórva a legjobb fogás a csontoknak. Vannak olyan ásványi anyagok és vitaminok, amelyek a kalcium felszívódását segítik, ilyen a magnézium, a C- és K-vitamin. A menopauza során csökkent ösztrogénszint fitoösztrogénnel pótolható, ami a lencsében, szójában és csicseriborsóban van.

A napfény élteti a csontokat

A magas UV-szint miatt óvatosan kell bánni a napfénnyel, de a reggeli és délutáni órákban már 20 percnyi szűrt napfénnyel hozzájut a szervezet ahhoz a kellő mennyiségű D-vitaminhoz, ami a kalcium felszívódásához szükséges. A csontanyagcseréhez szükséges kalcium nagy részét a szervezet táplálékból szerzi meg, ezért a napfényt kerülőknek érdemes D-vitaminban gazdag ételeket, vagyis szardíniát, tonhalat vagy tojássárgáját fogyasztani.

Ezt is szeretjük