Így csíráztass otthon egyszerűen: friss és egészséges zöldek egész évben, fillérekből
A csírák jótékony egészségügyi hatásait már régóta ismerik, ősszel és télen különösen hasznos lehet otthon is megpróbálkozni az előállításukkal.

GettyImages-186844658
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ahogy beköszönt a hűvös idő, egyre nehezebb friss és ízletes zöldséghez jutni, sokaknak emiatt aztán télen jócskán le is csökken a zöldségfogyasztása, ami viszont az egészséges táplálkozás szempontjából nem a legjobb hír.

Azoknak, akik ilyenkor sem szeretnének lemondani a finom és vitamindús zöldekről, jó megoldás lehet az itthon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő csíráztatás.

Csírákkal az egészségért

A csírák tápanyagokban gazdagok, koncentráltan tartalmaznak az egészség számára hasznos vitaminokat és ásványi anyagokat. Hogy melyik csíra miből mennyit, az az adott fajtától függ. A növénykezdemények könnyen emészthetőek és kalóriaszegények. Egyes kutatások szerint antioxidáns hatású vegyületekben is gazdagabbak, mint fejlettebb társaik. A csírázási folyamat során nő a rosttartalom, különös tekintettel a vízben nem oldódó rostokra, amelyek elősegítik a bélmozgást, és csökkentik a székrekedés valószínűségét is.

alfalfa
Fotó: Michael Duva / Getty Images Hungary

A csírák jótékony hatást fejthetnek ki a koleszterinszintre nézve is, a szakemberek többek között a lencse- és a brokkolicsírákat vizsgálták ilyen szempontból.   

Otthon is egyszerűen elkészíthető

A nagyobb élelmiszerboltokban általában csomagolt, kész csírákat is lehet vásárolni, ám otthon termesztve olcsóbban is hozzájuthatunk a finom kis zöldekhez. Előállításuk nem igényel sok munkát, ráadásul a zöldségtermesztés élményét nyújtja, még ha kicsiben is. A növények látványos fejlődését kifejezetten jólesik szemlélni. A konyhában mindenestül kis helyet foglal, és naponta összesen körülbelül öt percet kell vele foglalkozni. A csíráztatásra szánt magok bio- és gyógynövényboltokban különböző méretű kiszerelésekben szerezhetők be, először érdemes a kisebbekkel indítani, hiszen a kész csírák némelyikének nagyon markáns, pikáns íze van, így mielőtt valamelyikből ipari mennyiséget spájzolnánk be, ajánlott kitapasztalni, hogy a család melyiket fogyasztja örömmel.

GettyImages-170036092
Fotó: NoDerog / Getty Images Hungary

Mi például kedveljük a brokkolit, a retket és a valóban intenzív hagymaízzel rendelkező vöröshagymát. A csomagolás sok fontos információt tartalmaz, általában az is kiderül róla, hogy csípős, pikáns, esetleg fűszeres ízű növényre számíthatunk-e. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A folyamathoz kapható speciális edény, az egyszerre sokat csíráztatók például az emeletes példányok mellett tehetik le a voksukat, de azok, akik egyszerűbben és kevesebb pénzből oldanák meg a dolgot, egy befőttesüveget is befoghatnak a célra. Fontos, hogy alaposan ki legyen tisztítva, mielőtt belekerülnének a magok. Mivel a magokat nap mint nap át kell öblíteni, a befőttesüveg tetejét célszerű lezárni egy olyan anyaggal, ami a vizet ugyan átengedi, a magokat viszont már nem, ehhez megfelel például egy rágumizott gézlap, ami sok háztartásban fellelhető.  

20201125 180955
Fotó: Járfás Eszter

Egy üvegbe a méretétől függően 1-2 evőkanál mag kerülhet, amit először érdemes néhány órára beáztatni. Az áztatás után a vizet ki lehet önteni az üvegből, és innentől kezdve fontos, hogy ne álljanak vízben a magok, hiszen akkor könnyen berohadhatnak. Ezt kivédendő az egyes öblítések között a befőttesüveg döntve tárolandó, hogy a folyadék mindenképp kicsorogjon belőle. A magokat, majd a fejlődő csírákat naponta kétszer ajánlott átmosni. Meghálálják a törődést, a fajtájuktól függően néhány napon belül elkészülnek.

GettyImages-543057762
Fotó: merc67 / Getty Images Hungary

A kezdő csíráztatók rémálma, amikor fehér kis szőrök jelennek meg a növénykéken, hiszen ilyenkor egyből a penészre asszociálnak. Ezek azonban általában ártalmatlan kis gyökérszőrök, amiktől nem kell megijedni. A kész csírák a „szüret” után lezárt dobozban a hűtőben tarthatók, ha nyálkásnak tűnnek, esetleg furcsa szaguk van, mindenképp meg kell szabadulni tőlük. 

A csírák nagyon sokoldalúan felhasználhatók, salátába, szendvicsbe, krémlevesbe téve is kifejezetten ízletesek. Kismamáknak, legyengült immunrendszerrel élőknek és kicsi gyermekeknek nagy körültekintéssel ajánlott csak a fogyasztásuk, mert előfordulhat, hogy ételmérgezést okozó baktériumok szaporodnak fel bennük, ám ez szerencsére kifejezetten ritka.

Rákmegelőző, gyulladáscsökkentő, szívvédő hatású fűszerek

A szívbarát, gyulladáscsökkentő és krónikus betegségek, így a rák kockázatát csökkentő étrendben az alapanyagok mellett a fűszerezés is kiemelt jelentőségű. Az ételeket a túlzott sóhasználat helyett olyan fűszerekkel érdemes feldobni, melyek önmagukban is bizonyítottan szív- és érvédő, valamint gyulladáscsökkentő hatásúak, tele vannak hasznos ásványi anyaggal, és antioxidáns vegyületeik révén a rákkockázatot is csökkenthetik.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük